Blog

Blog » 5 OK, AMIÉRT MUNKÁLTATÓKÉNT MEGÉRI INTERNET SZABÁLYZATOT BEVEZETNED

5 OK, AMIÉRT MUNKÁLTATÓKÉNT MEGÉRI INTERNET SZABÁLYZATOT BEVEZETNED

2018 Március 08

Manapság lehetetlen elképzelni egy munkahelyet internet és e-mail nélkül. A megszámlálhatatlan előnyön túl viszont a digitális technológia használata jelentős kockázatokat is magával hordoz a munkáltatókra nézve. Mivel a hazai munkajog nem tud lépést tartani a fénysebességgel fejlődő digitális világgal, munkáltatóként muszáj felzárkóznod, hogy elkerüld az ebből adódó esetleges munkaügyi vitákat. Ebben a rövid cikkben bemutatjuk az 5 legfontosabb okot, amiért a cégednek megéri internet-használati szabályzatot bevezetni.

1. Betekintés lehetősége

Biztosan ismerős a helyzet, amikor olyan adatra van szükséged, melyet egy volt kolléga e-mail fiókja tartalmaz. Ha nincs szabályzat, mely határozottan kijelenti, hogy a munkahelyi e-mail cím csak munkával kapcsolatos célra használható, a helyedben nem olvasnám el a fiókban található üzeneteket.

Közismert, hogy a volt kollegák érzékenyek magánéletükre vonatkozóan, különösen, ha nem saját akaratukból távoztak a cégtől.

Megfelelő szabályzat nélkül pedig felelőssé válhatsz személyiségi jogok megsértéséért, amennyiben a volt kolléga személyes információt közöl a munkahelyi e-mail-jén keresztül a legjobb barátjával vagy partnerével.

Ha azonban van munkahelyi szabályzat arra vonatkozóan, hogy a munkahelyi e-mail-t a dolgozóid csak hivatalos célra használhatják, nyugodt lehetsz, hogy amikor belenézel a fiókjukba, nem fogod megsérteni személyiségi jogaikat.

2. Jóhírnév megőrzése

Tegyük fel, hogy az alkalmazottad a közösségi oldalak lelkes használója, ahol nem csak a munkahelye adatait tudatja mindenkivel, hanem a politikai nézeteit is, vagy véleményt formál kényes témákban.

Egy szép napon mondjuk megosztja Facebookon, hogy a céged milyen pocsék szolgáltatást nyújt. Vagy épp egy ügyfélnek küldi ki e-mail-ben a vállalhatatlan viccet, amit barátjával akart megosztani.

Gondolom nem kell bemutatnom, mekkora kárt tud okozni a cégnek egy ezekhez hasonló ballépés.

Az ilyen esetek elkerülése érdekében kell bevezetned azt a szabályt, hogy a munkahellyel kapcsolatos információk megosztása a közösségi médián mindig az engedélyedhez kötött. (pl: cikkek közzététele LinkedIn-en)

Emellett, ha az email-re vonatkozó szabályozás csak a hivatalos célra történő használatot engedélyezi, attól sem kell tartani, hogy a munkahelyi címről személyes email-ek menjenek ki véletlenül az ügyfelekhez.

3. Adatvédelem

Számos cég dolgozik bizalmas adatokkal, mint például az ügyfelek neve, címe, vagy sokszor még kényesebb információk. Egyetlen kattintás egy vicces, cicás videóra és a gépre vírusok vagy nemkívánatos szoftverek kerülhetnek.

Ezeket a programokat malware-nek, vagy kémprogramnak is szokták hívni és tökéletes eszközök a bűnözők kezében, hogy bizalmas üzleti információkat, vagy az ügyfelek privát adatait ellophassák.

Egy hatékony internet szabályzat megtilthatja a macskás alkalmazottnak, hogy megnyissa vagy letöltse a vicces videókat és egyéb hasonló tartalmakat a munkahelyi gépére, ezáltal is csökken annak a kockázata, hogy a hackerek hozzájussanak az értékes és bizalmas ügyféladatokhoz.

Plusz ötlet: ha meg szeretnéd akadályozni, hogy adatlopás történjen egy nem védett számítógépről, megtilthatod a dolgozóknak, hogy céges információt tároljanak saját gépükön vagy okostelefonjukon.

4. Biztonság

A képek, videók, zenék és egyéb file-ok letöltése a céges gépekre nem csak annak veszélyét hordozza, hogy információkat lopnak el, hanem azt is, hogy a kártevők miatt összeomlik a cég számítógépes hálózata. Képzeld el, mekkora veszteséget okozhat a cégednek, ha csak 24 órára leáll a számítógépes rendszered.

Körültekintő munkáltatóként célszerű beépítened a szabályzatba, hogy a dolgozók nem látogathatnak bizonyos oldalakat (erotikus oldalak, online szerencsejáték, stb.), valamint célszerű, ha megtiltod a különböző programok, filmek, shareware programok letöltését is.

5. Produktivitás

Mr. Munka Hőse azzal kezdi a munkanapot, hogy elolvassa kedvenc blogjait, majd ebéd előtt kicsit Facebook-ozik, délután elküld pár vicces videót a kollégáknak. Nálad vannak ilyen kollégák? Nos, ezek a dolgozók nem azt csinálják, amiért fizeted őket, arról nem is beszélve, hogy elvonják a többi kolléga figyelmét is.

Ha a munkahelyi internet szabályzatod tartalmazza, hogy a dolgozók nem használhatják az internetet és az email-t magánügyekre, könnyebben tudnak a feladataikra koncentrálni, nem fogja elvonni a figyelmüket a közösségi média böngészése vagy a személyes chat-elés a munkaidő alatt.