Blog

Blog » HOGYAN KERÜLD EL, HOGY A WEBSHOPOD FEKETELISTÁRA KERÜLJÖN?

HOGYAN KERÜLD EL, HOGY A WEBSHOPOD FEKETELISTÁRA KERÜLJÖN?

2018 Március 06

Tavaly a vizsgált webáruházak 88%-a megsértette a rájuk irányadó szabályokat, a fogyasztóvédelmi hatóság pedig bejelentette, hogy továbbra is a webáruházak lesznek ellenőrzéseik elsődleges célpontjai. Cikkünkben röviden összegezzük, melyek a leggyakoribb jogsértések és webshop üzemeltetőként milyen következményekkel lehet számolnod.

Amatőr hibák

Nyilvánvalónak tűnik, hogy tájékoztatnod kell a webshop-od felhasználóit a bolt alapvető azonosító adatairól, azaz a címéről és az egyéb elérhetőségekről. Ennek ellenére sok online bolt elfelejti feltüntetni ezeket az adatokat az oldalon.

Megtévesztő lehet, amikor egy külföldről üzemeltetett webshop „.hu” domain-en van regisztrálva. A vásárló nehezebben tudja gyakorolni jogait egy külföldi céggel szemben, így mindenképp úgy fair, ha tájékoztatást kapnak, hogy a „.hu” domain mögött külföldi cég áll.

Átláthatatlan árak

Másik gyakori hiba, hogy az árak nem átláthatók, ez megtévesztheti a webshop vásárlóit.

Például nincs megjelölve, hogy az ár tartalmazza-e az ÁFÁ-t. A vevőd azt hiszi, hogy bruttó ár van feltüntetve, majd hideg zuhanyként éri, amikor 27%-kal megemelt összegről érkezik a számla. Mit gondolsz, ezek után vajon vissza fog térni a webshop-ba?

Gyakran előfordul az is, hogy az online bolt elfelejti tájékoztatni a vevőket arról, hogy a szállítási költség benne van-e az árban, vagy azt külön kell fizetni.

Ezeket a hibát el kell kerülnöd, amennyiben elégedett vásárlókat akarsz.

 Nincs tájékoztatás a lemondásról

A fogyasztóvédelem által készített közvélemény-kutatás alapján a webshop-ok közel fele (41%) nem tudta megfelelően tájékoztatni a vásárlókat arról, hogy jogukban áll elállni a szerződéstől. A jogszabály egyértelműen előírja, hogy a vásárlónak joga van visszalépni a szerződéstől, ettől az eladó nem térhet el a fogyasztóra nézve hátrányos módon.

Ennek ellenére több webshop vagy egyáltalán nem tájékoztatja a vásárlókat, vagy félrevezeti őket e tekintetben. Gyakori hiba, amikor az online bolt kijelenti, hogy nincs lehetőség a vételár visszatérítésére, csak az áru kicserélése kérhető.

Szintén hiba, ha webshop tulajdonosként nem tájékoztatod a vásárlót a garanciális jogairól és a panaszkezelés folyamatáról.

Mi a helyzet a következményekkel?

Ugyan vizsgált boltok 88%-ánál állapították meg a fogyasztóvédelmi szabályok megsértését, viszont a hatóságok csak az esetek 14%-ánál szabtak ki bírságot.

Ennek oka, hogy a kis- és középvállalkozásoknál a hatóság az első jogsértés észlelésekor nem szab ki bírságot, csupán felhívja a webshop figyelmét, hogy 30 napon belül korrigálja a hibát.

Amennyiben a webshop ezt nem teszi meg, vagy újból szabályszegést követ el, a hatóság  kis- és középvállalkozások esetén 2 millió forintig terjedő bírságot szabhat ki, sőt még ennél is többet, ha a jogsértés a vásárlók széles körének okoz jelentős kárt.

Mi lehet rosszabb a bírságnál?

Arra gondolnál, a bírságnál már nem történhet rosszabb, pedig igen: a Kormány a http://jogsertowebaruhazak.kormany.hu/ weboldalon feketelistát vezet a fogyasztóvédelmi jogsértést elkövető online áruházakról.

Gondolom nem kell részletezni a kárt, amit elszenvednél, ha a webshopod rajta lenne a feketelistán. Habár az is feltüntetésre kerül, hogy a webáruház azóta kijavította a hibát, ez olyan, mint a törött váza – hiába ragasztjuk meg, már nem lesz ugyanolyan.

Mindezek alapján tehát javasoljuk, ellenőrizd a webshop-od Felhasználási Feltételeit, mielőtt a hatóságok próbavásárlást hajtanak végre, így elkerülheted a bírságokat és a feketelistát.