Blog

Blog » KÉRHETSZ-E A MUNKAVÁLLALÓDTÓL COVID-19 VÉDETTSÉGI IGAZOLÁST?

KÉRHETSZ-E A MUNKAVÁLLALÓDTÓL COVID-19 VÉDETTSÉGI IGAZOLÁST?

2021 Április 14

Az elmúlt hetekben számos kérdés merült a koronavírus elleni védettségre vonatkozó, ún. „védettségi igazolvány”-ban feltüntetett adatok munkáltatói megismerésével kapcsolatban. Jogosult-e a munkáltató erre vonatkozó információt kérni a munkavállalójától, tárolhatja-e a munkavállalójára vonatkozó adatokat? Az alábbiakban többek között ezekre a kérdésekre válaszolunk a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság tájékoztatója („Tájékoztató”) alapján.

1. Mit igazol és milyen adatokat tartalmaz a „védettségi igazolvány”?

A koronavírus elleni védettség igazolásáról szóló 60/2021. (II. 12.) Korm. rendelet („Rendelet”) szabályozza a koronavírus elleni védettség igazolására vonatkozó rendelkezéseket.

A Rendelet alapján akkor kerülhet sor a koronavírus elleni védettség igazolására, ha

  1. az adott személy a koronavírus betegségből a Rendelet szerinti határidőben felgyógyult; vagy
  2. a személyt az Európai Unióban vagy Magyarországon engedélyezett COVID-19 oltóanyaggal beoltották.

A védettség igazolása hatósági igazolvánnyal („védettségi igazolvány”) vagy telefonos applikációval lehetséges.

A védettségi igazolvány többek között, tartalmazza[1],

  1. az érintett nevét,
  2. az érintett útlevelének számát, ha ezzel rendelkezik,
  3. az érintett állandó személyazonosító igazolványának számát, okmányazonosítóját, ha ezzel rendelkezik,
  4. a védettségi igazolvány sorszámát,
  5. az oltottság tényének igazolása esetén az oltás idejét, a fertőzésből történő felgyógyulás tényének az igazolása esetén az igazolvány érvényességének dátumát is.​

2. Megismerheti-e a munkáltató a munkavállalója védettségére vonatkozó adatokat?

A Tájékoztató alapján meghatározott kockázatelemzést követően, egyes munkakörökben vagy személyi kör esetében szükséges és arányos intézkedésnek minősülhet a munkavállaló védettsége tényének munkáltató általi megismerése.

A Munkáltató tehát meghatározott körben jogosult munkavállalójától arra vonatkozó adatot kérni, hogy a munkavállalója védett-e, tehát felgyógyult-e koronavírusból vagy beoltották-e COVID-19 oltóanyaggal.

A Tájékoztató iránymutatást ad arról, hogy milyen munkakörök esetén minősülhet szükségesnek a védettséggel kapcsolatos adatkezelés.

Alacsony kockázatú munkakörök esetében (Pl.: állandó távmunkavégzés) nem állapítható meg az adatkezelés szükségessége. Azonban az adatkezelés szükséges, ha pl. a munkáltató kórházak COVID-19 osztályain elhelyezett eszközök javításával, karbantartásával foglalkozik, és annak érdekében kéri munkavállalóitól a védettség tényének igazolását, hogy elkerülje munkavállalói megfertőződését. Az adatkezelés akkor is szükséges lehet, ha munkáltató egy szociális intézmény, amelynek bentlakói védelme érdekében szükséges annak a ténynek ismerete, hogy az intézményben munkát végző munkavállaló védettséget élvez.

A munkáltató fenti adatkezelései esetén ugyanis annak célja a védett munkavállaló, másrészt a többi munkavállaló, harmadrészt a munkavállalóval potenciálisan kapcsolatba kerülő harmadik személyek (Pl.: ügyfelek) életének és egészségének védelme, illetve az ehhez kapcsolódó munkáltatói kötelezettségeknek való megfelelés.

3. Milyen védettségi adatokat ismerhet meg a munkáltató?

Amennyiben a munkáltató a fentiek szerint jogosult megismerni a munkavállaló védettségének tényét, a munkáltató kizárólag az applikáció megjelenítését, illetve a védettségi igazolvány bemutatását kérheti a munkavállalóktól.

A munkáltató tehát kizárólag a védettségi igazolványban vagy applikációban feltüntetett adatokat ismerheti meg.

4. Vezethet-e nyilvántartást a munkáltató a munkavállalók védettségéről?

Amennyiben a munkáltató a fentiek szerint megismerheti a munkavállaló végzettségére vonatkozó adatokat, arról nyilvántartást is vezethet, de az kizárólag azt tartalmazhatja, hogy az érintett munkavállaló igazolta a koronavírus elleni védettségének a tényét, valamint – ha az az igazolás bemutatása során megállapítható – azt, hogy ezen védettség időtartama mely időpontig áll fenn.

5. A munkáltató lemásolhatja-e a védettségi igazolványt?

Figyelemmel arra, hogy a feltételek fennállása esetén a munkáltató csak a védettségi igazolvány bemutatását, illetve az applikáció megjelenítését kérheti, azokról másolatot nem készíthet, azokat semmilyen formában és módon nem tárolhatja, és nem is jogosult azokat harmadik személy részére továbbítani.

6. Milyen intézkedésekre van szükség a munkáltató adatkezeléséhez?

A Tájékoztató kiemeli, hogy a munkáltatónak, mint adatkezelőnek biztosítania kell az adatkezelés jogszerűségét.

Figyelemmel arra, hogy a munkavállaló védettségére vonatkozó adat egészségügyi adatnak minősül, emiatt az adatkezelés jogszerűségéhez nem csak megfelelő jogalap[2], de a GDPR 9. cikk (2) bekezdése valamely további feltételei, jelen esetben a b) h) vagy i) pontjai (foglalkoztatásra vonatkozó jogi kötelezettség, munkahelyi egészségügyi célok, népegészségüggyel kapcsolatos közérdek) igazolása is szükséges.

Mivel munkavállalókat érintő, nem kötelező adatkezelésről van szól, az adatkezelés jogalapja alapvetően a munkáltató jogos érdeke (GDPR 6. cikk (1) bek. f) ) pontja lehet. Ahhoz, hogy a jogos érdekre való hivatkozás megfelelő legyen, a munkáltatónak érdekmérlegelési tesztet kell végeznie.

Továbbá, fontos megjegyezni, hogy a védettséggel kapcsolatos adatkezelésre is vonatkoznak a GDPR egyéb szabályai, emiatt pl.: a munkáltatónak a GDPR 13. cikke szerinti adatkezelései tájékoztatót is a munkavállalók rendelkezésére kell bocsátania.

7. Összefoglalás

A Munkáltatók, amennyiben a kockázatelemzés alapján szükségesnek és arányosnak minősítik, jogszerűen megismerhetik és kezelhetik a munkavállalóik védettségi igazolványban vagy applikációban feltüntetett adataikat.

A munkáltatók azonban nem jogosultak a védettségi igazolványról vagy az applikációról másolatot készíteni, azokat nem tárolhatják, és nem is jogosultak azokat harmadik személy részére továbbítani.

Továbbá, a munkáltatóknak gondoskodniuk kell az adatkezelés jogszerűségéről, így többek között a munkavállalókat tájékoztatniuk kell az adatkezelésről.

 

[1] Rendelet 2. § (1) bekezdés

[2] GDPR 6. cikk (1) bekezdése