Blog
Blog » 5 OK, AMIÉRT MUNKÁLTATÓKÉNT MEGÉRI INTERNET SZABÁLYZATOT BEVEZETNED
5 OK, AMIÉRT MUNKÁLTATÓKÉNT MEGÉRI INTERNET SZABÁLYZATOT BEVEZETNED
08 March 2018
Manapság lehetetlen elképzelni egy munkahelyet internet és e-mail nélkül. A megszámlálhatatlan előnyön túl viszont a digitális technológia használata jelentős kockázatokat is magával hordoz a munkáltatókra nézve. Mivel a hazai munkajog nem tud lépést tartani a fénysebességgel fejlődő digitális világgal, munkáltatóként muszáj felzárkóznod, hogy elkerüld az ebből adódó esetleges munkaügyi vitákat. Ebben a rövid cikkben bemutatjuk az 5 legfontosabb okot, amiért a cégednek megéri internet-használati szabályzatot bevezetni.
1. Betekintés lehetősége
Biztosan ismerős a helyzet, amikor olyan adatra van szükséged, melyet egy volt kolléga e-mail fiókja tartalmaz. Ha nincs szabályzat, mely határozottan kijelenti, hogy a munkahelyi e-mail cím csak munkával kapcsolatos célra használható, a helyedben nem olvasnám el a fiókban található üzeneteket.
Közismert, hogy a volt kollegák érzékenyek magánéletükre vonatkozóan, különösen, ha nem saját akaratukból távoztak a cégtől.
Megfelelő szabályzat nélkül pedig felelőssé válhatsz személyiségi jogok megsértéséért, amennyiben a volt kolléga személyes információt közöl a munkahelyi e-mail-jén keresztül a legjobb barátjával vagy partnerével.
Ha azonban van munkahelyi szabályzat arra vonatkozóan, hogy a munkahelyi e-mail-t a dolgozóid csak hivatalos célra használhatják, nyugodt lehetsz, hogy amikor belenézel a fiókjukba, nem fogod megsérteni személyiségi jogaikat.
2. Jóhírnév megőrzése
Tegyük fel, hogy az alkalmazottad a közösségi oldalak lelkes használója, ahol nem csak a munkahelye adatait tudatja mindenkivel, hanem a politikai nézeteit is, vagy véleményt formál kényes témákban.
Egy szép napon mondjuk megosztja Facebookon, hogy a céged milyen pocsék szolgáltatást nyújt. Vagy épp egy ügyfélnek küldi ki e-mail-ben a vállalhatatlan viccet, amit barátjával akart megosztani.
Gondolom nem kell bemutatnom, mekkora kárt tud okozni a cégnek egy ezekhez hasonló ballépés.
Az ilyen esetek elkerülése érdekében kell bevezetned azt a szabályt, hogy a munkahellyel kapcsolatos információk megosztása a közösségi médián mindig az engedélyedhez kötött. (pl: cikkek közzététele LinkedIn-en)
Emellett, ha az email-re vonatkozó szabályozás csak a hivatalos célra történő használatot engedélyezi, attól sem kell tartani, hogy a munkahelyi címről személyes email-ek menjenek ki véletlenül az ügyfelekhez.
3. Adatvédelem
Számos cég dolgozik bizalmas adatokkal, mint például az ügyfelek neve, címe, vagy sokszor még kényesebb információk. Egyetlen kattintás egy vicces, cicás videóra és a gépre vírusok vagy nemkívánatos szoftverek kerülhetnek.
Ezeket a programokat malware-nek, vagy kémprogramnak is szokták hívni és tökéletes eszközök a bűnözők kezében, hogy bizalmas üzleti információkat, vagy az ügyfelek privát adatait ellophassák.
Egy hatékony internet szabályzat megtilthatja a macskás alkalmazottnak, hogy megnyissa vagy letöltse a vicces videókat és egyéb hasonló tartalmakat a munkahelyi gépére, ezáltal is csökken annak a kockázata, hogy a hackerek hozzájussanak az értékes és bizalmas ügyféladatokhoz.
Plusz ötlet: ha meg szeretnéd akadályozni, hogy adatlopás történjen egy nem védett számítógépről, megtilthatod a dolgozóknak, hogy céges információt tároljanak saját gépükön vagy okostelefonjukon.
4. Biztonság
A képek, videók, zenék és egyéb file-ok letöltése a céges gépekre nem csak annak veszélyét hordozza, hogy információkat lopnak el, hanem azt is, hogy a kártevők miatt összeomlik a cég számítógépes hálózata. Képzeld el, mekkora veszteséget okozhat a cégednek, ha csak 24 órára leáll a számítógépes rendszered.
Körültekintő munkáltatóként célszerű beépítened a szabályzatba, hogy a dolgozók nem látogathatnak bizonyos oldalakat (erotikus oldalak, online szerencsejáték, stb.), valamint célszerű, ha megtiltod a különböző programok, filmek, shareware programok letöltését is.
5. Produktivitás
Mr. Munka Hőse azzal kezdi a munkanapot, hogy elolvassa kedvenc blogjait, majd ebéd előtt kicsit Facebook-ozik, délután elküld pár vicces videót a kollégáknak. Nálad vannak ilyen kollégák? Nos, ezek a dolgozók nem azt csinálják, amiért fizeted őket, arról nem is beszélve, hogy elvonják a többi kolléga figyelmét is.
Ha a munkahelyi internet szabályzatod tartalmazza, hogy a dolgozók nem használhatják az internetet és az email-t magánügyekre, könnyebben tudnak a feladataikra koncentrálni, nem fogja elvonni a figyelmüket a közösségi média böngészése vagy a személyes chat-elés a munkaidő alatt.
-
WE ARE 15!
Recently we celebrated our 15th Anniversary, which is a very important milestone for us. Looking back, our Office went through a long improvement until the formation of our present profile: providing legal support in domestic and international commercial law issues and helping our clients doing business in Hungary.
Read more » -
When should employers pay the consideration for non-compete obligation in Hungary?
The Hungarian Labour Code does not specify the due date of the consideration for non-compete obligation, which resulted in legal uncertainty. Based on the recent case law, the judiciary filled this gap with legal interpretation. In our article we summarize this recent development in Hungarian labour law practice.
Read more » -
ARBITRATION PROCEEDINGS IN HUNGARY
The Hungarian arbitration procedure, compared to the Hungarian state court procedure, is much simpler, less formal. However, it is still necessary to know these simpler procedural rules, to conclude the dispute successfully. Consequently, we summarize below the most important procedural principles and rules based on the Hungarian Arbitration Act and on the Rules of Procedure.
Read more »