Blog
Blog » AMIKOR A KEVESEBB NÉHA TÖBB- ÉV VÉGI LEÁRAZÁSOK JOGI SZEMSZÖGBŐL
AMIKOR A KEVESEBB NÉHA TÖBB- ÉV VÉGI LEÁRAZÁSOK JOGI SZEMSZÖGBŐL
17 December 2018
A karácsonyi bevásárlási láz már november végén, a Black Friday-el elkezdődött, a leárazásokkal teli időszakot nem csak a vásárlók, de az eladók is próbálnak kihasználni. Ebben az időszakban a Versenyhivatalt is fokozottan érdeklik a hihetetlen leárazások és amennyiben jogsértést allapítanak meg a boltnál, a GVH „meglepetése” egy tízmilliós nagyságrendű bírság. Az utóbbi évek ellenőrzései során olyan nagy cégek akadtak fenn a hatóság hálójában, mint az Extreme Digital, a Media Markt, az Alzo vagy a Lidl. Ha eladó vagy és webshop-ot üzemeltetsz, néhány apróságon olyan könnyű elcsúszni, mint a jégen. Ezért összeszedtük a legfontosabb szabályokat a vevőcsalogató leárazásokkal kapcsolatban és azt is megtudhatod, hogyan működhet jogszerűen a webshop-od. Így elkerülheted, hogy a karácsonyi időszakban elért profitot végül a versenyhivatalnak kelljen befizetned.
Megtévesztő ajánlatok
A GVH rámutatott, hogy a fogyasztók a nagyobb értékű vásárlásokat előre tervezik, mely során a döntést nagymértékben befolyásolja, ha különböző megtakarításokat érhetnek el. A vásárlásra sokszor azért kerül sor, mert a fogyasztó úgy érzi előnyös üzletet köt és pénzt takarít meg.
A Black Friday és az ünnepi időszak alatt akár 70-90%-ig terjedő akciókat is kínálnak az eladók. Ezzel kapcsolatos bevett trükk, hogy a „leárazott” termék sose került annyiba, mint amit a leárazás előtti árként feltüntetnek. Ilyenkor az akció előtt rövid időre a többszörösére emelik az árat, ezután az akció mértéke „papíron” -70% nagyságrendű, a vásárló megtakarítása viszont közel sem.
A jogszabályok alapján tisztességtelen az a kereskedelmi gyakorlat, amikor az akció időtartama alatt történő vásárlással ténylegesen nem a közölt mértékű kedvezmény érhető el, mivel a közölt nem akciós magasabb árat korábban nem alkalmazta a vállalkozás.
A GVH. a Media Markt-tal szembeni eljárása során fejtette ki, hogy az is tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatnak minősül, ha a bolt az akciós terméket az előrelátható kereslethez képest csak korlátozott mennyiségben tudja biztosítani, azaz, miután végig görgeted a webshop-ot, akkor derül ki, hogy a kinézett termékek már mind elfogytak. A „készlet erejéig” figyelmeztetés feltüntetése nem zárja ki a jogsértést, derült ki, miután a GVH emiatt megbírságolta a Lidl-t.
Szintén tisztességtelen gyakorlat, ha a bolt termékeire általánosságban meghirdetett leárazás esetén az akció valójában csak a termékek kis részére vonatkozik. Az általánosan hirdetett leárazásnak az áruház összes termékének minimum 10%-át érintenie kell a GVH gyakorlata alapján, melyet az Extreme Digital elleni eljárásból ismerhetünk.
Ismerd a fogyasztók jogait!
Online vásárlás során a fogyasztó sokkal inkább kiszolgáltatott, mint amikor a hideg ellenére személyesen megy kiválasztani az ajándékokat. Online nem csak az árut nem látja „életnagyságban”, de sokszor az eladó boltot is nehéz beazonosítani. A következőkben bemutatjuk a fogyasztót netes vásárlás esetén megillető jogokat.
Vásárlás előtt
A jogszabályok alapján tájékoztatnod kell a vásárlókat többek között az elektronikus szerződéskötés lépéseiről, az adatbeviteli hibák kijavításának technikai lehetőségeiről, a 48 órán belüli visszaigazolásról, a szerződés alakiságáról, a teljesítés feltételeiről, a panaszkezelés módjáról, a békéltető testületről, az online vitarendezési platformról, a kellékszavatosságról, termékszavatosságról, a jótállásról, valamint az elállási jogról. A honlapon kötelező feltüntetned a boltot működtető vállalkozás adatait és címét, hiszen nem mindegy, hogy a fogyasztónak a meghibásodott futópadot magyar címre, vagy Kínába kell visszapostáznia. Továbbá, elérhetővé kell tenni a bolt ÁSZF-ét letölthető formában.
A termék árát úgy kell feltüntetned, hogy a fogyasztók lássák, hogy az ÁFÁ-t tartalmazza-e, valamint jelezni kell a vásárlót terhelő esetleges többlet költséget (pl.: más szín választása, csomagolás, szállítás)
A szerződés megkötését eredményező megrendelés gombot úgy kell kialakítanod, hogy egyértelmű legyen, hogy a gomb megnyomásával a vásárló rendelést ad le és fizetési kötelezettsége keletkezik.
Vásárlás után
A legfontosabb jog, mellyel a fogyasztó szinte minden online vásárlás során élhet, az elállási jog. A vásárlás után a termék megérkezésétől számított 14 napon belül indoklás nélkül elállhat a vételtől, nem csak hibás termék esetén, akkor is, ha a megrendelt ruhai túl nagy, vagy egyszerűen nem tetszik.
Ilyen esetben a terméket köteles visszaküldeni a saját költségén, amennyiben ez megtörténik, eladóként kötelességed visszafizetni a termék vételárát és a vevő egyéb költségeit.
A vevő továbbá nem köteles megfizetni az átvétel során az olyan költségeket (kezelési költség csomagolás), melyről előzetesen nem lett megfelelően tájékoztatva. (Ez a vámra természetesen nem vonatkozik, webshop üzemeltetőjeként hívd fel a vásárlókat, hogy a vám költségét a vevő viseli.)
A fentiek alapján felmérheted, hogy boltod megfelel-e a legfontosabb követelményeknek. Ha a pénzbüntetés nem eléggé elrettentő, azt is vedd figyelembe, hogy a Fogyasztóvédelem feketelistát vezet a jogsértő webáruházakról, mely a honlapjukon is elérhető. Ezek után úgy is megfogalmazhatjuk az ismert mondást, hogy a kevesebb „trükközés” több hasznot jelent!
-
When should employers pay the consideration for non-compete obligation in Hungary?
The Hungarian Labour Code does not specify the due date of the consideration for non-compete obligation, which resulted in legal uncertainty. Based on the recent case law, the judiciary filled this gap with legal interpretation. In our article we summarize this recent development in Hungarian labour law practice.
Read more » -
ARBITRATION PROCEEDINGS IN HUNGARY
The Hungarian arbitration procedure, compared to the Hungarian state court procedure, is much simpler, less formal. However, it is still necessary to know these simpler procedural rules, to conclude the dispute successfully. Consequently, we summarize below the most important procedural principles and rules based on the Hungarian Arbitration Act and on the Rules of Procedure.
Read more » -
Can Parties Choose a Foreign Court in a Purely Domestic Transaction in the EU?
Can the parties domiciled in the same EU Member State conclude a choice-of-court agreement conferring jurisdiction on the court of another EU Member State in a purely domestic transaction? Should the choice of a foreign court be considered as a sufficient international element, in itself, to trigger the application of the Brussels Ibis Regulation? The CJEU decided this long-standing debate between subjectivist and objectivist approaches to “internationality” in a recent judgment.
Read more »