Blog

Blog » AZ AMAZON ÜGY AZ EU BÍRÓSÁG ELŐTT – WEBSHOPOK ELÉRHETŐSÉGE A CÉLKERESZTBEN

AZ AMAZON ÜGY AZ EU BÍRÓSÁG ELŐTT – WEBSHOPOK ELÉRHETŐSÉGE A CÉLKERESZTBEN

04 September 2019

Az Amazon nevét mostanában leginkább a brazil erdőtüzek miatt lehetett gyakran hallani, de ha webshopot üzemeltetsz, vagy még csak tervezed, jobban fog érdekelni az Amazon luxembourgi ügye. Az Európai Unió Bírósága ugyanis nyáron ítéletet hozott az internetes kiskereskedelmi óriás kommunikációs rendszere kapcsán, melyből kiderül, hogy egy webshopnak milyen módon kell biztosítani a kapcsolattartást az online vásárlókkal.

1. Tények

A német fogyasztói központok és szervezetek országos szövetsége szerint az Amazon honlap kapcsolattartása nem felelt meg az európai uniós szabályoknak, mivel nem közölte megfelelően a telefon és faxszámait.

A felhasználó ugyanis az Amazon rendszerében csak több kattintással tudta elérni a telefonszámukat, faxszám pedig nem volt feltüntetve a weboldalon. Emellett a kérdést szabályozó európai uniós Irányelvben nem szereplő kommunikációs eszközöket, pl. azonnali üzenetküldést vagy telefonos visszahívást alkalmaztak a honlapon.

A szövetség keresetét elsőfokon, illetve másodfokon is elutasították, majd a felülvizsgálati eljárás során került az ügy a luxemburgi bírósághoz, amelynek ítélete segíthet eligazodni, hogy hogyan is kommunikálj a vásárlóiddal.

2. Kérdések

Az Európai Unió Bíróságának három olyan kérdésben kellett döntenie, amelyek szinte biztos, hogy, már felmerültek a webshopod működésénél. Az első kérdés azzal volt kapcsolatos, hogy megfelelő-e az a német szabály, amely előírta, hogy kötelezően fel kell tüntetned a telefonszámodat a webshopodon.

Másodikként az új kapcsolattartási módokról döntött, miszerint kell-e telefon‑ vagy faxvonalat, illetve új e‑mail‑címet létrehoznod a vásárlóid számára.

Végül arra is választ keresett a Bíróság, hogy alkalmazhatsz-e új, az európai uniós szabályozásban nem szereplő kommunikációs eszközöket, mint például az Amazon által is használt azonnali üzenetküldést vagy telefonos visszahívást biztosító rendszert.

3. Döntések

A Bíróság megállapította, hogy a webshopodon nem kell minden körülmények között közölnöd a telefonszámod a fogyasztóval. Az indokolásában hivatkozott a Bíróság a legkisebb vállalkozások érdekeire, mint figyelembe vehető szempontra, ami furcsának tűnhet egy globális vállalat, az Amazonnal szembeni eljárásban.

Az ítéletében leszögezte azt is, hogy aránytalan kötelesség az, hogy külön telefont, faxvonalat, illetve e-mail címet hozz létre az ügyfelekkel való kapcsolattartásra. A telefon‑ vagy faxszám, illetve e‑mail‑cím közlése csak akkor kötelező, ha már rendelkezel ilyen eszközökkel.

Az utolsó kérdésre adott válaszában a Bíróság kifejtette, hogy az uniós Irányelvben felsorolt telefonszámon, faxszámon és e‑mail‑címen kívüli kommunikációs eszközökkel is kommunikálhatsz az vásárlóiddal, ha ezek az eszközök világosak és érthetőek.

4. Összefoglalás

Az Európai Unió Bírósága tehát megállapította, hogy milyen feltételeknek kell megfelelned a kapcsolattartás során, de a tényleges eszközök közül szabadon választhatod ki a legmegfelelőbbet. A döntés fényében a webshopod számára rugalmasan és költséghatékonyan tudsz kapcsolattartási módokat kialakítani.