Blog
Blog » CÉGKAPU – A BELÉPÉS KÖTELEZŐ
CÉGKAPU – A BELÉPÉS KÖTELEZŐ
17 August 2017
Míg az ügyfélkapu neve sokak számára ismerősen cseng és azt rendszeresen használják, újdonságként hathat, hogy immáron a cégek is kötelesek létrehozni a saját „kapujukat”, ami nem más mint a cégkapu. A regisztrációs felület már elérhető, sőt 2017. augusztus 30-ig létre is kell hozni a cégkapunkat, a jogszabály által biztosított türelmi idő miatt 2017. év végéig még büntetlenül lehet cégkapumentes életet élni. 2018. január 1-től azonban már szankciókra számíthatnak azok a cégek, akik nem léptek be a kapun. Rövid cikkünkből megtudhatják, hogy pontosan mire is szolgál a cégkapu és hogyan kell regisztrálni.
Mire is szolgál a cégkapu?
2018. január 1-től a jogszabály kötelezővé teszi a cégek számára, hogy az állami szervekkel elektronikus úton tartsák kapcsolatot. Ez azt jelenti, hogy a hatóságok a cégek számára elektronikus úton fogják elküldeni a hivatalos iratokat és a cégeknek is ilyen formán kell beküldeni kérelmeiket a hivatalok, bíróságok részére.
Az elektronikus kapcsolattartásra szolgál a Cégkapu, ami gyakorlatilag egy virtuális „postaláda”. A cégkapu ugyanakkor több egy „sima” e-mail címnél, egy biztonságos, hiteles tárhely, amelyhez a szükséges azonosítási lépéseket követően csak cégünk arra feljogosított munkatársai férhetnek hozzá.
A cégkapuval kapcsolatban fontos megemlíteni, hogy az oda érkező iratok kézbesítésére vonatkozóan a jogszabály – a hagyományos postai úton történő kézbesítéshez hasonló – vélelmeket állít fel az átvétel megtörténtére és időpontjára vonatkozóan. Így például, ha kétszeri értesítést követően sem vesszük át a cégkapun érkezett iratot, akkor az a második értesítéstől számított 5. munkanapon kézbesítettnek minősül.
Határidők
Ahogy a bevezetőnkben is említettük, a cégkaput már 2017. augusztus 30-ig létre kell hozni. A cégkapu tárhelyet az általunk választott hivatalos e-mail címhez rendelik hozzá, a cégkapus e-mail címet pedig cégek esetén a cégnyilvántartásba is be kell jelenteni. Ehhez nincs feltétlenül külön eljárásra szükség: amennyiben így rendelkezünk, akkor a szolgáltató a regisztráció során megadott e-mail címet automatikusan bejelenti a cégbíróságnak.
A cégkapus e-mail cím cégnyilvántartásba történő bejegyzését már most is lehet kérni, 2018. január 1. napjáig azonban kötelező ezt megtenni.
Amennyiben a cég a fenti határidőben nem teljesíti a bejelentési kötelezettségét, kötelezően nyilvántartandó cégadatról lévén szó, akár törvényességi felügyeleti eljárásra és ennek keretében bírság kiszabására, sőt végső esetben akár a cég megszüntetésére is sor kerülhet.
Ki férhet hozzá a cégkapura érkező iratokhoz?
Mivel a cégkapura érkező, illetve onnan kiküldött iratról vélelmezni kell, hogy azt arra jogosult személy vette át illetve küldte ki, lényeges tisztázni azt, hogy cégünk szervezetén belül ki férhet hozzá a cégadatokhoz.
A cégkapu kezelésére teljes körűen felhatalmazott személy a cégkapumegbízott: ő végzi a cégkapuval kapcsolatos adminisztrációs teendőket, így ő regisztrálhat további, a cégkapuhoz hozzáférni jogosult munkatársakat. A cégkapu-megbízott lehet cégünk ügyvezetője, azonban ez nem kötelező, az ügyvezető más kollégát is megbízhat a cégkapu kezelésével. Minden cégnél azonban csak egy cégkapu-megbízott működhet.
A cégkapu megbízott ugyanakkor több cégkapu ügyintézőt regisztrálhat és a későbbiekben arra is lehetőség lesz, hogy az ügyintézőknek eltérő hozzáférést adjunk így biztosítva például azt, hogy a könyvelő kolléga csak a NAV-tól érkező iratokhoz férjen hozzá.
Hogyan lehet regisztrálni?
A cégkapu regisztrációt a https://tarhely.gov.hu/ckp-regisztracio/kaulogin.html oldalon lehet elvégezni.
Cégünk vezető tisztségviselője egy viszonylag felhasználóbarát online-felületen regisztrálhat. Ebben az esetben nem is kell iratokat (pl. aláírási címpéldány) csatolni, a rendszer a cégjegyzékből fogja ellenőrizni az adatokat és jogosultságot.
Fontos tudni azonban, hogy a regisztrálónak ügyfélkapuval vagy elektronikus személyi igazolvánnyal kell azonosítania magát, így amennyiben a vezető tisztségviselő ilyennel nem rendelkezik (pl. nem Magyarországon letelepedett), ő nem fogja tudni elvégezni a regisztrációt.
Amennyiben a fenti okok miatt nem cégünk vezető tisztségviselője végzi a regisztrációt, akkor erre nem az előbb említett online felület, hanem egy külön elektronikus űrlap szolgál. Ebben az esetben már szükség lesz bizonyos okiratok csatolására: így a cégkivonat illetve a vezető tisztségviselő által a regisztráló részére adott meghatalmazás scannelt változatára.
A sikeres regisztrációról a rendszer igazolást állít ki, amelyet a regisztrációt végző személy és a cégkapumegbízott megadott e-mail címére is elküld.
Amennyiben a regisztrációs folyamattal kapcsolatban bármely kérdés, észrevétel merülne fel, készséggel állunk rendelkezésre.
-
WE ARE 15!
Recently we celebrated our 15th Anniversary, which is a very important milestone for us. Looking back, our Office went through a long improvement until the formation of our present profile: providing legal support in domestic and international commercial law issues and helping our clients doing business in Hungary.
Read more » -
When should employers pay the consideration for non-compete obligation in Hungary?
The Hungarian Labour Code does not specify the due date of the consideration for non-compete obligation, which resulted in legal uncertainty. Based on the recent case law, the judiciary filled this gap with legal interpretation. In our article we summarize this recent development in Hungarian labour law practice.
Read more » -
ARBITRATION PROCEEDINGS IN HUNGARY
The Hungarian arbitration procedure, compared to the Hungarian state court procedure, is much simpler, less formal. However, it is still necessary to know these simpler procedural rules, to conclude the dispute successfully. Consequently, we summarize below the most important procedural principles and rules based on the Hungarian Arbitration Act and on the Rules of Procedure.
Read more »