Blog
Blog » DOLGOZNI VAGY NEM DOLGOZNI? - KORONAVÍRUS MUNKÁLTATÓI SZEMMEL
DOLGOZNI VAGY NEM DOLGOZNI? - KORONAVÍRUS MUNKÁLTATÓI SZEMMEL
11 March 2020
A koronavírus immár Magyarországon is megjelent: jelen cikk írásakor 9 fertőzött és 67 karanténban elkülönített személyt tartanak nyilván. A vírus miatt a munkáltatóknak is fájhat a feje, sokszor nem egyértelmű ugyanis, hogy hogyan kell kezelni a helyzetet munkajogi szempontból. Rövid cikkünkben pár jellemző eset bemutatásán keresztül ismertetjük a vonatkozó munkajogi szabályokat.
1. Milyen óvintézkedéseket tegyen a munkáltató?
Az első kérdés, ami a vírussal kapcsolatban a munkáltatóban felmerülhet, hogy milyen kötelezettségeket ró ez rá. A munkáltatónak kell ugyanis biztosítania a dolgozói számára az egészséget nem veszélyeztető munkakörnyezetet.
Az intézkedések skálája igen széles, kezdve a gyakori kézmosásra történő figyelemfelhívástól a maszkok, védőkesztyűk biztosításán át egészen az teljes munkahely bezárásáig.
Annak megítélése, hogy a munkáltatónak az adott helyzetben pontosan milyen intézkedéseket kell megtennie, minden esetben egyedi mérlegelést igényel. Az intézkedésekről célszerű a munkavédelmi szakértő és az üzemorvos bevonásával dönteni.
2. Megtagadhatja-e a dolgozó a munkavégzést?
Mindaddig, amíg a dolgozót nem minősítik keresőképtelennek, alapvetően be kell járnia dolgozni. A koronavírus miatt két esetben nyilváníthatják keresőképtelennek a munkavállalót: ha koronavírussal fertőzött, illetve ha járványügyi zárlat (karantén) alá helyezték. Ezekben esetekben a dolgozó táppénzre jogosult.
Ha viszont a munkavállaló nem keresőképtelen, akkor nem tagadhatja meg a munkavégzést, vagyis be kell jönnie dolgozni a munkahelyre. Ha a dolgozó igazolható ok nélkül nem jelenik meg a munkahelyen, az akár a munkaviszony azonnali hatállyal történő megszüntetését is indokolhatja.
A fenti főszabály alól egy kivétel van: a munkavállaló megtagadhatja az utasítás teljesítését, ha az életét, testi épségét vagy egészségét közvetlenül és súlyosan veszélyeztetné. Ilyen eset lehet például az, ha a munkáltató Olaszországba küldené üzleti útra a dolgozót.
3. Kötelezheti a munkáltató a dolgozót a távolmaradásra?
Na de mi a helyzet akkor, ha a nem fertőzött, tehát keresőképes munkavállaló jönne dolgozni, viszont a munkáltató ezt – a többi dolgozó egészségének megóvása érdekében – nem akarja, például mert a kolléga a Velencei karneválon bulizott?
Amennyiben a munkáltató munkaköre ezt lehetővé teszi, ilyen esetben szóba kerülhet az otthoni munkavégzés lehetősége. Emellett a munkáltató – betartva a jogszabályi határidőket – kiadhatja a munkavállaló szabadságának egy részét.
Ha sem a „home office”-ra, sem a szabadság kiadására nincs mód, a munkáltató még ebben az esetben is dönthet úgy, hogy a munkavállalónak nem ad munkát és kötelezheti a munkahelytől való távolmaradásra. Ilyenkor azonban a munkáltató alapbért köteles fizetni a munkavállaló részére az állásidő szabályai szerint.
4. Mi történik, ha a munkáltató nem tud munkát adni a dolgozónak?
Sajnos olyan is előfordulhat, hogy a koronavírus-helyzetre tekintettel nem érkezik be valamilyen alapanyag és emiatt a munkáltató nem tud munkát adni a dolgozóknak. Ilyenkor a munkáltató megpróbálhatja különböző munkaszervezési intézkedésekkel (pl. munkaidő-beosztás módosítása, szabadság kiadása) kezelni a helyzetet, ha pedig ez nem lehetséges, akkor a már fent említett állásidő szabályait kell alkalmazni.
Ha a munkáltató a foglalkoztatási kötelezettségének nem tesz eleget a beosztás szerinti munkaidőben, akkor a dolgozó alapbérre jogosult, kivéve, ha a munkáltató elháríthatatlan külső okból nem tud munkát adni.
A jelenlegi gyakorlat nem tekinti elháríthatatlan külső oknak azokat, amelyek a munkáltató működési körében merülnek fel. Ilyen például az, hogy rendelkezésre áll-e a munkavégzéshez használt alapanyag, felszerelés vagy berendezés. Ez azt jelenti, hogy ha a koronavírus miatt a beszállítótól nem érkezik be az alapanyag és emiatt áll a munka, a dolgozónak alapbért kell fizetni.
5. Be kell zárni a munkahelyet?
Felmerülhet a kérdés, hogy ha a munkahely valamilyen módon kapcsolatba került a koronavírussal (pl. egy munkavállaló vagy egy látogató vírushordozó, vagy fertőzött volt), akkor be kell-e zárni.
Magyarországon járvány esetén az egészségügyi államigazgatási szerv korlátozhatja vagy megtilthatja az olyan intézmény működését, amely a járvány terjedését elősegítheti. Amennyiben tehát az arra jogosult szerv elrendeli a munkahely bezárását a járvány-érintettség miatt, természetesen eleget kell tenni a kötelezésnek. Ilyen esetben a dolgozók táppénzre jogosultak.
Amennyiben a hatóság nem rendeli el a munkahely bezárását, a munkáltató – az egészséget nem veszélyeztető munkakörnyezet biztosítása érdekében – önként is dönthet a munkahely bezárásáról. Az állásidőre vonatkozó szabályok alapján, ha a bezárás a munkáltató saját mérlegelésén alapul, a munkavállalók attól függően jogosultak alapbérre, hogy a bezárás elháríthatatlan külső ok miatt történt-e vagy sem. Bár a gyakorlat alapján nem teljesen egyértelmű, de elháríthatatlan külső ok lehet, ha a munkáltató más, ésszerű intézkedésekkel (pl. egészségügyi maszkok rendelkezésre bocsátásával, egyes munkavállalók távoltartásával) nem tudja elhárítani a járványveszélyt.
-
When should employers pay the consideration for non-compete obligation in Hungary?
The Hungarian Labour Code does not specify the due date of the consideration for non-compete obligation, which resulted in legal uncertainty. Based on the recent case law, the judiciary filled this gap with legal interpretation. In our article we summarize this recent development in Hungarian labour law practice.
Read more » -
ARBITRATION PROCEEDINGS IN HUNGARY
The Hungarian arbitration procedure, compared to the Hungarian state court procedure, is much simpler, less formal. However, it is still necessary to know these simpler procedural rules, to conclude the dispute successfully. Consequently, we summarize below the most important procedural principles and rules based on the Hungarian Arbitration Act and on the Rules of Procedure.
Read more » -
Can Parties Choose a Foreign Court in a Purely Domestic Transaction in the EU?
Can the parties domiciled in the same EU Member State conclude a choice-of-court agreement conferring jurisdiction on the court of another EU Member State in a purely domestic transaction? Should the choice of a foreign court be considered as a sufficient international element, in itself, to trigger the application of the Brussels Ibis Regulation? The CJEU decided this long-standing debate between subjectivist and objectivist approaches to “internationality” in a recent judgment.
Read more »