Blog
Blog » ELÉG EGY FIGYELMEZTETŐ MATRICA A KAMERÁZÁSHOZ A GDPR SZERINT?
ELÉG EGY FIGYELMEZTETŐ MATRICA A KAMERÁZÁSHOZ A GDPR SZERINT?
05 November 2018
Cégeddel kamerákat üzemeltetsz a dolgozók, vagy az ügyfelek megfigyelése érdekében? A kamerák rögzítik is a képet, vagy „elő adásban” működnek? Ha azt hiszed, hogy egy kamerázásra figyelmeztető matrica kihelyezéssel meg van oldva a GDPR kérdés, akkor tévedsz. Legfrissebb cikkünkben az Adatvédelmi Hatóság egyik döntését elemezzük.
Hatósági eljárás
Nemrég tett közzé az Adatvédelmi Hatóság egy eseti döntést, ahol egy cég kamerakezelését vizsgálta. A konkrét esetben a társaság több olyan szabálysértést is elkövetett, amelyek bárkinél előfordulhatnak, érdemes tehát a jelentésben szereplő pontokat útmutatóként kezelni, és megvizsgálni, hogy a céged kamerakezelése vajon megfelel-e az elvárásoknak.
Mindig legyen jogalap
Az Adatvédelmi Hatóság rávilágított egy nagyon fontos alapvető félreértésre, ami sokaknál előfordulhat: a kamerázás célja nem egyenlő a jogalappal.
Az eljárásban szereplő társaság a jogalap kérdésére azt felelte, hogy „az autók biztonsága érdekében üzemeltetjük a kamerákat, mivel már több autótulajdonos megvádolt minket, hogy nálunk sérült meg az autója”.
A fent leírtak nem jogalapot jelentenek a felvétel készítésére, hanem arra a kérdésre adnak választ, hogy mi a célja a felvétel készítésével. A jogalap ugyanis azt jelenti, hogy valami lehetőséget biztosít neked, megengedi, hogy kamerás megfigyelést végezz. A korábbi magyar szabályozás miatt még sok helyen megmaradt az az elképzelés, hogy ilyen jogosultságot csak a megfigyelt hozzájárulása vagy közvetlen jogszabályi engedély adhat.
Azonban a május 25-étől alkalmazandó európai Általános Adatvédelmi Rendelet (GDPR) alapján már sokkal több forrásból származhat a felvételkészítési jogosultság, összesen hat ilyen eset van. Ezek közül különösen az alábbiak jöhetnek szóba:
- hozzájárulás: ebben az esetben vigyázni kell arra, hogy a hozzájárulás önkéntes írásbeli vagy szóbeli nyilatkozattal történhet előzetes tájékoztatást követően, és munkavállalók esetében – az alá-fölé rendelt jogviszony miatt - nem is alkalmazható. Sőt, bizonyos esetekben, pl. üzlethelyiségben nem is praktikus, hiszen nem életszerű, hogy az oda belépő vásárlók nyilatkozatot tesznek, hogy hozzájárulnak a felvételhez.
Viszont egy raktárhelyiségben, ha tudod, hogy a felvétel szerződött partnereket (például alvállalkozókat) érinthet, akikkel írásbeli szerződést köt a vállalkozásod, már a szerződéskötéskor meg tudod adni a tájékoztatást, ő pedig a hozzájárulást.
- céged, vagy egy harmadik fél jogos érdekeinek érvényesítése: a legtöbb esetben ez lehet a legcélravezetőbb, mivel nem szükséges jogszabályi felhatalmazás, se hozzájárulás. Csupán meg kell jelölnöd, hogy milyen érdekeket szeretnél a kamerával megvédeni, és egy érdekmérlegelést kell végezni, hogy a céged érdekei és a megfigyelt személy érdekei közül melyik élvez elsőbbséget, nem szükségtelenül korlátozó-e az érintettre nézve.
- a felvétel a megfigyelt személy, vagy más személy létfontosságú érdekének védelmét szolgálja: amennyiben például a munkavállaló olyan veszélyes munkakörben dolgozik, ahol a kamerás megfigyelés az üzemi balesetek, életveszélyes helyzetek gyors észlelését és a mihamarabbi elhárítást szolgálja
Fontos tehát, hogy a kamerázáshoz – ahogy minden más adatkezeléshez is – mindig válassz ki egy jogalapot, ami alapján kezelni szeretnéd a személyes adatokat.
Tájékoztatni kell a megfigyelt személyeket
A kamerafelvétel készítésekor a legtöbb helyen kihelyeznek egy matricát figyelmeztetéssel, hogy kamerás megfigyelés történik, majd abban a hitben, hogy ezzel tájékoztatási kötelezettségüknek eleget tettek, más információval nem látják el a helyszínre látogatókat.
Ez súlyos hiba, hiszen a személyi és vagyonvédelmi tevékenységről szóló törvény – amely ebben az esetben is irányadó – előírja, hogy legalább az alábbi pontokról tájékoztatni kell a megfigyelt személyeket:
- megfigyelés, illetve rögzített felvétel készítésének, tárolásának céljáról
- az adatkezelés jogalapjáról
- a felvétel tárolásának helyéről
- a tárolás időtartamáról
- a rendszert alkalmazó (üzemeltető) személyéről
- az adatok megismerésére jogosult személyek köréről
- az érintettek jogaira és érvényesítésük rendjére vonatkozó rendelkezéseiről
A fenti tájékoztatást a Hatóság kiegészítette azzal is, hogy a tájékoztatónak az alábbiakat is tartalmaznia kell:
- az egyes kamerák elhelyezése és a vonatkozásukban fennálló cél, az általuk megfigyelt terület, tárgy, illetőleg az, hogy az adott kamerával közvetlen vagy rögzített megfigyelést végez-e a társaság
- a felvételek tárolásával kapcsolatos adatbiztonsági intézkedések
- a felvételek visszanézésére vonatkozó szabályok, illetőleg az, hogy a felvételeket milyen célból használhatja fel a társaság
A fenti pontokban szereplő információkat úgy kell elhelyezni, hogy azt az érintettek még azelőtt megismerhessék, hogy a megfigyelt területre belépnének.
Vigyázat! Tájékoztatás kell, ha nincs rögzítés!
Az Adatvédelmi Hatóság megerősítette a személyi és vagyonvédelmi törvény egy pontjának az értelmezését, miszerint tájékoztatási kötelezettsége annak is van, aki a kamerákkal nem rögzít, csupán élő adásban megfigyeli a területet.
Mi a tanulság?
Valószínűleg sokaknál előfordulhat, hogy hasonló cipőben járnak, mint az eljárás alá vont cég, és a megfelelő jogalap hiányában, elégtelen tájékoztatással üzemeltetnek kamerákat.
Tehát ügyelj arra, hogy ha kamerával felvételt készítesz, mindig legyen egy biztos lábakon álló jogalapod, amit a GDPR listáján szereplő hat pont közül választasz ki. Emellett a tájékoztatás ne merüljön ki egy figyelmeztető matrica vagy tábla kifüggesztésében, adj részletes tájékoztatást a kötelező tartalmi követelményekkel.
-
When should employers pay the consideration for non-compete obligation in Hungary?
The Hungarian Labour Code does not specify the due date of the consideration for non-compete obligation, which resulted in legal uncertainty. Based on the recent case law, the judiciary filled this gap with legal interpretation. In our article we summarize this recent development in Hungarian labour law practice.
Read more » -
ARBITRATION PROCEEDINGS IN HUNGARY
The Hungarian arbitration procedure, compared to the Hungarian state court procedure, is much simpler, less formal. However, it is still necessary to know these simpler procedural rules, to conclude the dispute successfully. Consequently, we summarize below the most important procedural principles and rules based on the Hungarian Arbitration Act and on the Rules of Procedure.
Read more » -
Can Parties Choose a Foreign Court in a Purely Domestic Transaction in the EU?
Can the parties domiciled in the same EU Member State conclude a choice-of-court agreement conferring jurisdiction on the court of another EU Member State in a purely domestic transaction? Should the choice of a foreign court be considered as a sufficient international element, in itself, to trigger the application of the Brussels Ibis Regulation? The CJEU decided this long-standing debate between subjectivist and objectivist approaches to “internationality” in a recent judgment.
Read more »