Blog
Blog » FELMONDÁS JOGSZERŰEN ─ VI. RÉSZ: AZONNALI HATÁLYÚ FELMONDÁS
FELMONDÁS JOGSZERŰEN ─ VI. RÉSZ: AZONNALI HATÁLYÚ FELMONDÁS
12 February 2020
A munkáltató általi felmondást bemutató cikksorozatunk utolsó két részében a munkavállalóval szemben alkalmazható legsúlyosabb szankciót, az azonnali hatályú (korábban: rendkívüli) felmondást ismertetjük. Erre általában súlyos incidensek miatt kerül sor, ezért sok munkáltató abban bízik, hogy náluk nem lesz szükség a jogintézmény alkalmazására. De, mint tudjuk, az ördög nem alszik, és a részletekben rejlik, így a munkáltatónak erre a „forgatókönyvre” is fel kell készülni a további kellemetlenségek elkerülése érdekében.
Jelen cikkünkben az azonnali hatályú felmondás sajátosságait mutatjuk be, következő cikkünkben pedig a bírói gyakorlat alapján elemezzük, milyen konkrét szabálysértések alapozhatják meg az ismertetett szankciót.
1. Mi az az azonnali hatályú felmondás?
A munkáltató általi azonnali hatályú felmondás a rendes felmondás intézményén alapul, viszont a két szankció között lényeges különbségek vannak. Az legfontosabb már az elnevezésből megállapítható: azonnali hatályú felmondás esetén a munkavállaló általában már aznap, rövid búcsúzást követően távozik.
A két típus közti fontos különbségek továbbá:
2. Indokolás
Az összehasonlításból látható, hogy azonnali hatályú felmondás esetén a munkaviszony (és ezzel együtt a munkavállaló jövedelemforrása) egyik napról a másikra szűnik meg. Ezért az Mt. csak súlyos jogsértések esetén, szigorú eljárási szabályok megtartásával teszi lehetővé az alkalmazását:
A munkáltató az azonnali hatályú felmondását köteles megindokolni. Az indokolással szembeni követelményeket a rendes felmondással kapcsolatos cikkünkben részletesen elemeztük. Ezen szabályok az azonnali hatályú felmondás indokolására is érvényesek. (https://smartlegal.hu/publication/munkaltatoi-felmondas-jogszeruen-i-resz-hogyan-indokold-a-felmondast)
Fontos, hogy egy munkaügyi perben a munkáltatónak kell bizonyítania az indok(ok) valóságosságát, okszerűségét, így megfelelő bizonyítékok hiányában a munkáltatónak nem sok esélye van a pernyertességre.
3. Felmondási okok
Az Mt. az alábbi két esetkörben teszi lehetővé az azonnali hatályú felmondást:
- a munkavállaló a munkaviszonyból származó lényeges kötelezettségét szándékosan vagy súlyos gondatlansággal jelentős mértékben megszegi
- egyébként olyan magatartást tanúsít, amely a munkaviszony fenntartását lehetetlenné teszi.
a) Súlyos kötelezettségszegés
Fontos, hogy az ok fennállásához a rendelkezésben foglalt mindhárom feltételnek teljesülni kell:
aa) Lényeges kötelezettség megszegése: jogszabály nem sorolja fel, mely kötelezettség minősül lényegesnek, a gyakorlat alapján például az alábbiak annak számítanak:
- Igazolatlan távollét
- Munkaidő nem munkával való töltése
- Károkozás
- Alkoholos állapotban történő munkavégzés
- Kötelezettségszegés (pl. szabálytalan szerződéskötés, beszámolás kötelezettségének elmulasztása)[1]
- Utasítás teljesítésének megtagadása
- Szabálytalan versenytevékenység[2]
- Együttműködési kötelezettség megszegése
ab) Szándékosság vagy súlyos gondatlanság: A felróhatóság megállapítása az egyértelmű eseteket leszámítva jogi tudást igényel. Egyértelmű a szándékosság, ha a munkavállaló teljesen részegen érkezik a munkába, vagy az utasítást dacból megtagadja. Árnyaltabb a helyzet például egy károkozás vagy igazolatlan távollét estén, hiszen ilyen események a munkavállaló gondossága ellenére, illetve külső körülmények miatt is bekövetkezhetnek.
ac) Jelentős mértékű kötelezettségszegés: További feltétel, hogy a kötelezettségszegésnek kellően súlyosnak kell lenni. Ennek megállapítása sokszor neuralgikus pontnak számít, hiszen nincs „kőbe vésve”, hány perc késés, hány munkaidőben Facebook-ozás meríti ki a jelentős mérték fogalmát.
Szerencsére pár általános szabály a fentiekkel kapcsolatban is leszűrhető: A kötelezettségszegés elbírálásánál nem mellőzhető az adott munkahelyen kialakult körülmények, a munkahelyi gyakorlat vizsgálata[3]. Nem róható fel például az olyan magatartás, melyet a munkáltató korábban eltűrt. Figyelembe kell venni továbbá a munkavállalónak a munkahelyi szervezetben betöltött helyét, a munkakörén alapuló felelősségét[4] (pl: vezetők fokozottabb felelőssége).
b) a magatartás a munkaviszony fenntartását lehetetlenné teszi
Erre az okra csak kivételes esetekben hivatkoznak önállóan, inkább kisegítő kategóriaként funkcionál. A felmondást megalapozó magatartás ugyanis az esetek többségében visszavezethető a munkaviszonnyal kapcsolatos kötelezettség megszegésére, mely kérdés objektívebben bizonyítható. Példa az ok alkalmazására: A munkavállaló egyben tagja (tulajdonosa) is volt a cégnek, ahol dolgozott. Tulajdonosként kivonta a saját vagyonrészét a cégből, mellyel a cég működését, így saját foglalkoztatását is veszélyeztette. A bíróság szerint a magatartás a munkaviszonya fenntartását lehetetlenné tette, így a rendkívüli felmondás jogszerű volt.[5]
4. A közlés határideje
Fontos, hogy az azonnali hatályú felmondást megalapozó incidensre a munkáltatónak rövid időn belül kell reagálni. Ennek több oka van: egyrészt, az idő múlásával a bizonyítás egyre nehezebb, továbbá, a határidővel megelőzhető, hogy a munkáltató a felmondás lehetőségét „lebegtetve” zsarolja a munkavállalót.
Az azonnali hatályú felmondás jogának gyakorlásával kapcsolatban az Mt. kétféle határidő együttes megtartását követeli meg:
- Szubjektív határidő: a munkáltató az okról való tudomásszerzéstől számított 15 (tizenöt) napon belül gyakorolhatja az azonnali hatályú felmondás jogát. Tudomásszerzés alatt azt kell érteni, amikor a munkáltatói jogkör gyakorlására jogosult személy tudomására jut olyan információ, melyből felismerheti az azonnali hatályú felmondást megalapozó esemény megtörténtét. Fontos, hogy amennyiben az eset feltárásához vizsgálat szükséges, a határidő a vizsgálat lezárása után kezdődik.[6]
- Objektív határidő: a felmondás joga az azt megalapozó esemény bekövetkezésétől számított 1 (egy) éven belül gyakorolható. Tehát egy évnél korábban történt eseményre a munkáltató nem alapozhatja a felmondást, az legfeljebb „súlyosbító” körülmény lehet.
De hogyan számítjuk a határidőket, ha a felmondást több kötelezettségszegés együttesen alapozza meg (pl.: rövidebb, de rendszeres késések)? Ilyenkor a 15 napos határidőt a „legfrissebb” kötelezettségszegéshez képest kell számolni. Ugyanakkor az objektív határidőt ilyenkor is meg kell tartani, így csak az 1 éven belül történt események vehetők figyelembe.
5. Összegzés
Mint látható, a „rendes” és az azonnali hatályú felmondás között jelentős különbségek vannak, az utóbbit a Munka Törvénykönyve csak különösen súlyos szabályszegés esetén teszi lehetővé. Meg kell győződni, hogy a szabályszegés elég súlyos-e az azonnali hatályú felmondához, továbbá, a 15 napos határidőből sem szabad kicsúszni. Mivel a szankció alkalmazása szigorú feltételekhez kötött, a jogszerűség megtartása és a költséges munkajogi jogvita elkerülése érdekében mindenképp javasoljuk jogi szakértő igénybevételét a felmondás során.
-
WE ARE 15!
Recently we celebrated our 15th Anniversary, which is a very important milestone for us. Looking back, our Office went through a long improvement until the formation of our present profile: providing legal support in domestic and international commercial law issues and helping our clients doing business in Hungary.
Read more » -
When should employers pay the consideration for non-compete obligation in Hungary?
The Hungarian Labour Code does not specify the due date of the consideration for non-compete obligation, which resulted in legal uncertainty. Based on the recent case law, the judiciary filled this gap with legal interpretation. In our article we summarize this recent development in Hungarian labour law practice.
Read more » -
ARBITRATION PROCEEDINGS IN HUNGARY
The Hungarian arbitration procedure, compared to the Hungarian state court procedure, is much simpler, less formal. However, it is still necessary to know these simpler procedural rules, to conclude the dispute successfully. Consequently, we summarize below the most important procedural principles and rules based on the Hungarian Arbitration Act and on the Rules of Procedure.
Read more »