Blog
Blog » HOGYAN KERÜLD EL, HOGY A WEBSHOPOD FEKETELISTÁRA KERÜLJÖN?
HOGYAN KERÜLD EL, HOGY A WEBSHOPOD FEKETELISTÁRA KERÜLJÖN?
06 March 2018
Tavaly a vizsgált webáruházak 88%-a megsértette a rájuk irányadó szabályokat, a fogyasztóvédelmi hatóság pedig bejelentette, hogy továbbra is a webáruházak lesznek ellenőrzéseik elsődleges célpontjai. Cikkünkben röviden összegezzük, melyek a leggyakoribb jogsértések és webshop üzemeltetőként milyen következményekkel lehet számolnod.
Amatőr hibák
Nyilvánvalónak tűnik, hogy tájékoztatnod kell a webshop-od felhasználóit a bolt alapvető azonosító adatairól, azaz a címéről és az egyéb elérhetőségekről. Ennek ellenére sok online bolt elfelejti feltüntetni ezeket az adatokat az oldalon.
Megtévesztő lehet, amikor egy külföldről üzemeltetett webshop „.hu” domain-en van regisztrálva. A vásárló nehezebben tudja gyakorolni jogait egy külföldi céggel szemben, így mindenképp úgy fair, ha tájékoztatást kapnak, hogy a „.hu” domain mögött külföldi cég áll.
Átláthatatlan árak
Másik gyakori hiba, hogy az árak nem átláthatók, ez megtévesztheti a webshop vásárlóit.
Például nincs megjelölve, hogy az ár tartalmazza-e az ÁFÁ-t. A vevőd azt hiszi, hogy bruttó ár van feltüntetve, majd hideg zuhanyként éri, amikor 27%-kal megemelt összegről érkezik a számla. Mit gondolsz, ezek után vajon vissza fog térni a webshop-ba?
Gyakran előfordul az is, hogy az online bolt elfelejti tájékoztatni a vevőket arról, hogy a szállítási költség benne van-e az árban, vagy azt külön kell fizetni.
Ezeket a hibát el kell kerülnöd, amennyiben elégedett vásárlókat akarsz.
Nincs tájékoztatás a lemondásról
A fogyasztóvédelem által készített közvélemény-kutatás alapján a webshop-ok közel fele (41%) nem tudta megfelelően tájékoztatni a vásárlókat arról, hogy jogukban áll elállni a szerződéstől. A jogszabály egyértelműen előírja, hogy a vásárlónak joga van visszalépni a szerződéstől, ettől az eladó nem térhet el a fogyasztóra nézve hátrányos módon.
Ennek ellenére több webshop vagy egyáltalán nem tájékoztatja a vásárlókat, vagy félrevezeti őket e tekintetben. Gyakori hiba, amikor az online bolt kijelenti, hogy nincs lehetőség a vételár visszatérítésére, csak az áru kicserélése kérhető.
Szintén hiba, ha webshop tulajdonosként nem tájékoztatod a vásárlót a garanciális jogairól és a panaszkezelés folyamatáról.
Mi a helyzet a következményekkel?
Ugyan vizsgált boltok 88%-ánál állapították meg a fogyasztóvédelmi szabályok megsértését, viszont a hatóságok csak az esetek 14%-ánál szabtak ki bírságot.
Ennek oka, hogy a kis- és középvállalkozásoknál a hatóság az első jogsértés észlelésekor nem szab ki bírságot, csupán felhívja a webshop figyelmét, hogy 30 napon belül korrigálja a hibát.
Amennyiben a webshop ezt nem teszi meg, vagy újból szabályszegést követ el, a hatóság kis- és középvállalkozások esetén 2 millió forintig terjedő bírságot szabhat ki, sőt még ennél is többet, ha a jogsértés a vásárlók széles körének okoz jelentős kárt.
Mi lehet rosszabb a bírságnál?
Arra gondolnál, a bírságnál már nem történhet rosszabb, pedig igen: a Kormány a http://jogsertowebaruhazak.kormany.hu/ weboldalon feketelistát vezet a fogyasztóvédelmi jogsértést elkövető online áruházakról.
Gondolom nem kell részletezni a kárt, amit elszenvednél, ha a webshopod rajta lenne a feketelistán. Habár az is feltüntetésre kerül, hogy a webáruház azóta kijavította a hibát, ez olyan, mint a törött váza – hiába ragasztjuk meg, már nem lesz ugyanolyan.
Mindezek alapján tehát javasoljuk, ellenőrizd a webshop-od Felhasználási Feltételeit, mielőtt a hatóságok próbavásárlást hajtanak végre, így elkerülheted a bírságokat és a feketelistát.
-
WE ARE 15!
Recently we celebrated our 15th Anniversary, which is a very important milestone for us. Looking back, our Office went through a long improvement until the formation of our present profile: providing legal support in domestic and international commercial law issues and helping our clients doing business in Hungary.
Read more » -
When should employers pay the consideration for non-compete obligation in Hungary?
The Hungarian Labour Code does not specify the due date of the consideration for non-compete obligation, which resulted in legal uncertainty. Based on the recent case law, the judiciary filled this gap with legal interpretation. In our article we summarize this recent development in Hungarian labour law practice.
Read more » -
ARBITRATION PROCEEDINGS IN HUNGARY
The Hungarian arbitration procedure, compared to the Hungarian state court procedure, is much simpler, less formal. However, it is still necessary to know these simpler procedural rules, to conclude the dispute successfully. Consequently, we summarize below the most important procedural principles and rules based on the Hungarian Arbitration Act and on the Rules of Procedure.
Read more »