Blog
Blog » HOGYAN VÁLTOZTAK 2020. SZEPTEMBERTŐL A MUNKAHELYI KÉPZÉS BEJELENTÉSI SZABÁLYOK?
HOGYAN VÁLTOZTAK 2020. SZEPTEMBERTŐL A MUNKAHELYI KÉPZÉS BEJELENTÉSI SZABÁLYOK?
14 October 2020
2020 szeptemberétől megváltoztak a felnőttképzések szervezésére, illetve a felnőttképzőkre vonatkozó szabályok. A korábbi rendelkezésekhez képest egyrészt lényegesen több képzés minősül felnőttképzésnek, illetve sokkal több kötelezettséggel is jár egy-egy felnőttképzés lebonyolítása. A módosítások szinte minden munkáltatót érintenek, akik valamilyen képzést szerveznek a munkavállalóik számára. Rövid cikkünkben összefoglaljuk a felnőttképzéssel kapcsolatos legfontosabb változásokat.
1. Mi minősül felnőttképzésnek?
A felnőttképzés definícióját a Felnőttképzési törvény[1] határozza meg. Ez alapján felnőttképzési tevékenységnek minősül minden szervezett célirányos kompetenciakialakításra és kompetencia-fejlesztésre irányuló, szervezetten megvalósuló - a köznevelési intézmény, a szakképző intézmény és a felsőoktatási intézmény alapfeladatába és szakképzésbe nem tartozó - oktatás és képzés. („felnőttképzés”).
A legnagyobb változás tehát, hogy az Felnőtképzési tv. módosítása miatt már nem csak tételesen felsorolt képzések minősülnek felnőttképzésnek, hanem minden olyan képzés, amely megfelel a Felnőttképzési tv. új, meglehetősen általános definíciójának.
A Felnőttképzési tv. meghatározza a munkáltatóknál gyakran előforduló belső képzés fogalmát is. A belső képzés a munkáltató által saját munkavállalói részére saját munkaszervezetén belül, a munkáltató beszállítóinak munkavállalói részére vagy partner- vagy kapcsolódó vállalkozások munkavállalói részére nem üzletszerűen szervezett képzés.
Mivel a munkáltató által szervezett belső képzésekre nem vonatkoznak külön szabályok, ezért gondos értékelésre van szükség annak eldöntéséhez, hogy az adott képzés felnőttképzésnek minősül-e és van-e a munkáltatónak azzal kapcsolatban valamilyen kötelezettsége.
2. Akkor a munkavédelmi oktatás is felnőttképzés?
Annak eldöntéséhez, hogy megállapítsuk, hogy egy belső képzés felnőttképzésnek minősül-e, a képzés célirányosságát, illetve szervezettségét kell vizsgálni.
Például az olyan szolgáltatás, amelynek nincs egyértelműen beazonosítható képzési célja, vagy előre meghatározott időkerete (Pl.: konzultáció, tanácsadási folyamat), vagy amelynek nincs befolyása a résztvevő fejlődésére (Pl.: letölthető tartalom, hírlevelek), nem minősül felnőttképzésnek.
Azonban az olyan tevékenység, amelynek vannak céljai, időkerete és kompetencia elsajátítására irányul (Pl.: nyelvvizsga felkészítő meghatározott óraszámú képzés) felnőttképzési tevékenységnek minősül.
A Kormány honlapján közzétett[2], az Innovációs és Technológiai Minisztérium által készített tájékoztató szerint így például a munkavédelmi és tűzvédelmi képzések végzése felnőttképzési tevékenységnek minősül és azok bejelentés alapján végezhetők.
3. Melyek a felnőttképzők új kötelezettségei?
Egy-egy képzés megfelelő értékelése azért kulcsfontosságú, mivel a Felnőttképzési tv módosítása miatt 2020. szeptember 1. napjától felnőttképzés csak bejelentés, vagy meghatározott esetekben csak engedély alapján végezhető.[3]
Azt, hogy például egy belső képzés esetén a bejelentést kinek kell teljesítenie, a képzés megvalósításának egyedi körülményei alapján kell megítélni. A Minisztérium tájékoztatója szerint amennyiben a képzést a munkáltató szervezi, de egy (vagy több) külsős óraadó oktatót bíz meg, akkor a felnőttképző a munkáltató és a kapcsolódó kötelezettségeket is neki kell teljesítenie (pl. bejelentés). Ha ugyanezt a tevékenységet megrendeli egy felnőttképzőtől, akkor a Felnőttképzési tv-ben meghatározott kötelezettségeket ez utóbbinak kell teljesítenie.
A bejelentés alapján végzett felnőttképzés esetén a felnőttképzőnek a képzésben részt vevő személlyel felnőttképzési szerződést kell kötnie, továbbá a felnőttképzésről, illetve a képzésben részt vevőről – feltéve, hogy ez utóbbi azt nem tiltotta meg – adatot kell szolgáltatnia a felnőttképzés adatszolgáltatási rendszerbe.
4. Melyek a felnőttképző kötelezettsége elmulasztásának jogkövetkezményei?
Ha a felnőttképző a felnőttképzést a szükséges bejelentés vagy engedély nélkül végzi, a felnőttképzési államigazgatási szerv, a Pest Megyei Kormányhivatal a felnőttképzés folytatását megtiltja, illetve bírságot szab ki. A hatóság akkor is bírságot szab ki, ha a felnőttképző a felnőttképzést nem a jogszabályoknak megfelelően végzi.
A bírság összege szabályszegés esetén a kötelező legkisebb munkabér egyhavi összegétől annak tizenötszöröséig terjedhet. Bejelentés vagy engedély nélkül folytatott felnőttképzés esetén, a jogellenes képzés időtartamától, a résztvevők számától, illetve annak ismétlődő jellegétől függően a bírság a kötelező legkisebb munkabér egyhavi összegének tízszeresétől ötvenszereséig is terjedhet.
Továbbá, ismételt jogszabálysértés esetén a felnőttképzőt két évre el is tiltják a felnőttképzési tevékenység folytatásától.
5. Összefoglalás
Tekintettel arra, hogy az Felnőttképzési tv. módosítása jelentősen kiszélesítette a felnőttképzés definícióját, lehetséges, hogy a munkáltató által szervezett képzés bejelentésköteles felnőttképzésnek minősül. Mivel egy be nem jelentett felnőttképzés súlyos bírságot vonhat maga után, minden munkáltatónak célszerű áttekintenie az általa szervezett képzéseket és megtennie a szükséges lépéseket.
[1] a felnőttképzésről szóló 2013. évi LXXVII. törvény
[2] https://www.kormany.hu/download/4/83/e1000/20201001_ITM_Felnottkepzes_tajekoztato.pdf
[3] Engedély a szakképzésről szóló törvény szerinti szakmai képzés vagy részszakmára felkészítő szakmai oktatás, illetve a támogatott oktatás vagy képzés esetén szükséges, kivéve a belső képzést és a jogszabály alapján szervezett oktatást és képzést.
-
WE ARE 15!
Recently we celebrated our 15th Anniversary, which is a very important milestone for us. Looking back, our Office went through a long improvement until the formation of our present profile: providing legal support in domestic and international commercial law issues and helping our clients doing business in Hungary.
Read more » -
When should employers pay the consideration for non-compete obligation in Hungary?
The Hungarian Labour Code does not specify the due date of the consideration for non-compete obligation, which resulted in legal uncertainty. Based on the recent case law, the judiciary filled this gap with legal interpretation. In our article we summarize this recent development in Hungarian labour law practice.
Read more » -
ARBITRATION PROCEEDINGS IN HUNGARY
The Hungarian arbitration procedure, compared to the Hungarian state court procedure, is much simpler, less formal. However, it is still necessary to know these simpler procedural rules, to conclude the dispute successfully. Consequently, we summarize below the most important procedural principles and rules based on the Hungarian Arbitration Act and on the Rules of Procedure.
Read more »