Blog
Blog » HOGYAN VÉDI AZ EU A CÉGEKET AZ ONLINE SZOLGÁLTATÓKTÓL? - ÚJ RENDELET 2020 JÚLIUSTÓL
HOGYAN VÉDI AZ EU A CÉGEKET AZ ONLINE SZOLGÁLTATÓKTÓL? - ÚJ RENDELET 2020 JÚLIUSTÓL
15 July 2020
Az Európai Unió elfogadta az ún. P2B (Platform-to-business) rendeletet, mely fokozottabb védelmet biztosít a cégeknek az erőfölényes helyzetben lévő online közvetítő szolgáltatókkal szemben mint például az Amazon, eBay, Booking.com, vagy hasonló online piacterek. Rövid cikkünkben összefoglaljuk a 2020. július 12-től alkalmazandó Rendelet fontosabb előírásait.
1. Milyen szolgáltatásokra vonatkozik a Rendelet?
A P2B Rendeletet olyan online közvetítő szolgáltatókra (pl. online piacterek, online keresőprogram szolgáltatók) kell alkalmazni, akik olyan az Európai Unióban székhellyel rendelkező üzleti felhasználók részére kínálnak szolgáltatásokat, akik az Európai Unióban tartózkodók fogyasztók részére kínálnak árukat vagy szolgáltatásokat.
A Rendelet ugyanakkor nem alkalmazandó az olyan online fizetési szolgáltatásokra, online reklámeszközökre vagy online hirdetési piacterekre, amelyek tisztán üzleti felhasználók közötti ügyletek bonyolítására szolgálnak, vagyis amelyen az árukat vagy szolgáltatások nem kínálják fogyasztók részére.
Korábbi példánknál maradva: az Amazon, eBay, vagy Booking.com tevékenységére alkalmazandó a Rendelet, hiszen ezeken az oldalakon olyan szolgáltatók is kínálhatnak terméket, szolgáltatást, akiknek a székhelye az EU-ban van és az oldal használatával EU-s fogyasztók is igénybe vehetik ezeket.
2. Átláthatóbb és érthetőbb szerződési feltételek
A Rendelet célja, hogy megakadályozza, hogy az erőfölényes helyzetben lévő online közvetítő szolgáltatók tisztességtelen feltételekkel szerződjenek a platformot igénybe vevő üzleti felhasználókkal.
A Rendelet ezért előírja, hogy a szerződési feltételek megfogalmazása világos és érthető legyen, és hogy az ÁSZF könnyen hozzáférhető legyen az üzleti felhasználók számára mind a szerződéskötést megelőzően, mind azt követően. Ezen kívül a szerződési feltételek tartalmára vonatkozóan is tartalmaz kötelezettségeket a Rendelet, így például az ÁSZF-nek tartalmazni kell a szolgáltatások felfüggesztésére, megszüntetésére vagy korlátozására irányuló döntés indokait.
Az olyan szerződési feltételek, amelyek nem felelnek meg a fenti követelményeknek, semmisek.
3. Az ÁSZF módosítása és felmondási jog
Az online közvetítő szolgáltatóknak az ÁSZF bármely javasolt módosításáról értesíteniük kell az üzleti felhasználókat, méghozzá tartós adathordozón. A módosításokat nem lehet „azonnali hatállyal” alkalmazni, mivel az értesítés és módosítások hatályba lépése között el kell telnie egy arányos és ésszerű időtartamnak, amely nem lehet kevesebb mint 15 nap. Az olyan ÁSZF módosítások, amelyeknél az online közvetítő szolgáltató nem követte ezt az eljárást, semmisek.
A felhasználó, aki az ÁSZF módosítását nem fogadja el, az értesítés és az ÁSZF hatályba lépése közötti időtartamban felmondással élhet.
A felmondási időt ugyanakkor bizonyos esetekben nem kell alkalmazni: ilyen eset az, ha az online szolgáltatónak jogszabály miatt kell módosítani az ÁSZF-et, amely nem teszi lehetővé a felmondási idő betartását, vagy ha a módosításra adatvédelmi, kibervédelmi okokból kell, hogy sor kerüljön.
4. Hozzáférés korlátozás, felfüggesztés és megszüntetés
Amennyiben az online közvetítő szolgáltató korlátozza vagy felfüggeszti a szolgáltatást a felhasználó számára, akkor erről, illetve a döntésének indokairól köteles előre vagy legkésőbb a korlátozás vagy felfüggesztés hatályossá válásával egyidejűleg értesíteni a felhasználót.
Ha pedig az szolgáltató teljes egészében meg akarja szüntetni a szolgáltatást a felhasználó számára, akkor erről és a döntés indokairól legalább 30 nappal a megszüntetés hatálybalépést megelőzően köteles értesíteni az üzleti felhasználót.
Abban az esetben, ha az online szolgáltatónak jogszabály alapján kell megszüntetnie a szolgáltatásnyújtást vagy az üzleti felhasználó több alkalommal is megsértette az ÁSZF-t, a 30 napos felmondási időt nem kell alkalmazni.
5. Rangsorolás, eltérő feltételekkel való értékesítés korlátozása
Az online közvetítő szolgáltatónak az ÁSZF-ben meg kell határoznia azokat a fő paramétereket, amelyeket az áruk és szolgáltatások rangsorolására használ. Ez persze nem azt jelenti, hogy minden kártyát ki kell teríteni, de például arról tájékoztatni kell a felhasználót, ha a rangsorolást díjfizetéssel lehet befolyásolni.
A Rendelet lehetővé teszi az online közvetítő szolgáltatók számára, hogy korlátozzák az üzleti felhasználókat abban, hogy a platformon elérhető áruikat vagy szolgáltatásaikat más platformon eltérő feltételekkel kínálják. Ilyen esetben viszont az ÁSZF-ben meg kell határozni a korlátozás okait, illetve annak főbb gazdasági, kereskedelmi vagy jogi szempontjait.
6. Konklúzió
A P2B Rendelet által előírt többletkötelezettségek (pl. átláthatóbb ÁSZF-ek, vagy az ÁSZF módosítás esetén felmondási jog) előnyösebb helyzetbe hozhatják azokat az üzleti felhasználókat, akik eddig jellemzően védtelenek voltak az olyan platform szolgáltató óriásokkal szemben mint a Booking.com.
-
WE ARE 15!
Recently we celebrated our 15th Anniversary, which is a very important milestone for us. Looking back, our Office went through a long improvement until the formation of our present profile: providing legal support in domestic and international commercial law issues and helping our clients doing business in Hungary.
Read more » -
When should employers pay the consideration for non-compete obligation in Hungary?
The Hungarian Labour Code does not specify the due date of the consideration for non-compete obligation, which resulted in legal uncertainty. Based on the recent case law, the judiciary filled this gap with legal interpretation. In our article we summarize this recent development in Hungarian labour law practice.
Read more » -
ARBITRATION PROCEEDINGS IN HUNGARY
The Hungarian arbitration procedure, compared to the Hungarian state court procedure, is much simpler, less formal. However, it is still necessary to know these simpler procedural rules, to conclude the dispute successfully. Consequently, we summarize below the most important procedural principles and rules based on the Hungarian Arbitration Act and on the Rules of Procedure.
Read more »