Blog

Blog » HOGYAN VÉDI AZ EU A CÉGEKET AZ ONLINE SZOLGÁLTATÓKTÓL? - ÚJ RENDELET 2020 JÚLIUSTÓL

HOGYAN VÉDI AZ EU A CÉGEKET AZ ONLINE SZOLGÁLTATÓKTÓL? - ÚJ RENDELET 2020 JÚLIUSTÓL

15 July 2020

Az Európai Unió elfogadta az ún. P2B (Platform-to-business) rendeletet, mely fokozottabb védelmet biztosít a cégeknek az erőfölényes helyzetben lévő online közvetítő szolgáltatókkal szemben mint például az Amazon, eBay, Booking.com, vagy hasonló online piacterek. Rövid cikkünkben összefoglaljuk a 2020. július 12-től alkalmazandó Rendelet fontosabb előírásait.

1. Milyen szolgáltatásokra vonatkozik a Rendelet?

A P2B Rendeletet olyan online közvetítő szolgáltatókra (pl. online piacterek, online keresőprogram szolgáltatók) kell alkalmazni, akik olyan az Európai Unióban székhellyel rendelkező üzleti felhasználók részére kínálnak szolgáltatásokat, akik az Európai Unióban tartózkodók fogyasztók részére kínálnak árukat vagy szolgáltatásokat.

A Rendelet ugyanakkor nem alkalmazandó az olyan online fizetési szolgáltatásokra, online reklámeszközökre vagy online hirdetési piacterekre, amelyek tisztán üzleti felhasználók közötti ügyletek bonyolítására szolgálnak, vagyis amelyen az árukat vagy szolgáltatások nem kínálják fogyasztók részére.

Korábbi példánknál maradva: az Amazon, eBay, vagy Booking.com tevékenységére alkalmazandó a Rendelet, hiszen ezeken az oldalakon olyan szolgáltatók is kínálhatnak terméket, szolgáltatást, akiknek a székhelye az EU-ban van és az oldal használatával EU-s fogyasztók is igénybe vehetik ezeket.

2. Átláthatóbb és érthetőbb szerződési feltételek

A Rendelet célja, hogy megakadályozza, hogy az erőfölényes helyzetben lévő online közvetítő szolgáltatók tisztességtelen feltételekkel szerződjenek a platformot igénybe vevő üzleti felhasználókkal.

A Rendelet ezért előírja, hogy a szerződési feltételek megfogalmazása világos és érthető legyen, és hogy az ÁSZF könnyen hozzáférhető legyen az üzleti felhasználók számára mind a szerződéskötést megelőzően, mind azt követően. Ezen kívül a szerződési feltételek tartalmára vonatkozóan is tartalmaz kötelezettségeket a Rendelet, így például az ÁSZF-nek tartalmazni kell a szolgáltatások felfüggesztésére, megszüntetésére vagy korlátozására irányuló döntés indokait.

Az olyan szerződési feltételek, amelyek nem felelnek meg a fenti követelményeknek, semmisek.

3. Az ÁSZF módosítása és felmondási jog

Az online közvetítő szolgáltatóknak az ÁSZF bármely javasolt módosításáról értesíteniük kell az üzleti felhasználókat, méghozzá tartós adathordozón. A módosításokat nem lehet „azonnali hatállyal” alkalmazni, mivel az értesítés és módosítások hatályba lépése között el kell telnie egy arányos és ésszerű időtartamnak, amely nem lehet kevesebb mint 15 nap. Az olyan ÁSZF módosítások, amelyeknél az online közvetítő szolgáltató nem követte ezt az eljárást, semmisek.

A felhasználó, aki az ÁSZF módosítását nem fogadja el, az értesítés és az ÁSZF hatályba lépése közötti időtartamban felmondással élhet.

A felmondási időt ugyanakkor bizonyos esetekben nem kell alkalmazni: ilyen eset az, ha az online szolgáltatónak jogszabály miatt kell módosítani az ÁSZF-et, amely nem teszi lehetővé a felmondási idő betartását, vagy ha a módosításra adatvédelmi, kibervédelmi okokból kell, hogy sor kerüljön.

4. Hozzáférés korlátozás, felfüggesztés és megszüntetés

Amennyiben az online közvetítő szolgáltató korlátozza vagy felfüggeszti a szolgáltatást a felhasználó számára, akkor erről, illetve a döntésének indokairól köteles előre vagy legkésőbb a korlátozás vagy felfüggesztés hatályossá válásával egyidejűleg értesíteni a felhasználót.

Ha pedig az szolgáltató teljes egészében meg akarja szüntetni a szolgáltatást a felhasználó számára, akkor erről és a döntés indokairól legalább 30 nappal a megszüntetés hatálybalépést megelőzően köteles értesíteni az üzleti felhasználót.

Abban az esetben, ha az online szolgáltatónak jogszabály alapján kell megszüntetnie a szolgáltatásnyújtást vagy az üzleti felhasználó több alkalommal is megsértette az ÁSZF-t, a 30 napos felmondási időt nem kell alkalmazni.

5. Rangsorolás, eltérő feltételekkel való értékesítés korlátozása

Az online közvetítő szolgáltatónak az ÁSZF-ben meg kell határoznia azokat a fő paramétereket, amelyeket az áruk és szolgáltatások rangsorolására használ. Ez persze nem azt jelenti, hogy minden kártyát ki kell teríteni, de például arról tájékoztatni kell a felhasználót, ha a rangsorolást díjfizetéssel lehet befolyásolni.

A Rendelet lehetővé teszi az online közvetítő szolgáltatók számára, hogy korlátozzák az üzleti felhasználókat abban, hogy a platformon elérhető áruikat vagy szolgáltatásaikat más platformon eltérő feltételekkel kínálják. Ilyen esetben viszont az ÁSZF-ben meg kell határozni a korlátozás okait, illetve annak főbb gazdasági, kereskedelmi vagy jogi szempontjait.

6. Konklúzió

A P2B Rendelet által előírt többletkötelezettségek (pl. átláthatóbb ÁSZF-ek, vagy az ÁSZF módosítás esetén felmondási jog) előnyösebb helyzetbe hozhatják azokat az üzleti felhasználókat, akik eddig jellemzően védtelenek voltak az olyan platform szolgáltató óriásokkal szemben mint a Booking.com.