Blog
Blog » MIÉRT HASZNÁLJON CÉGE MUNKAVÁLLALÓI KÉZIKÖNYVET?
MIÉRT HASZNÁLJON CÉGE MUNKAVÁLLALÓI KÉZIKÖNYVET?
22 February 2016
Egy munkavállalói kézikönyv nemcsak arra alkalmas, hogy meghonosítsa a munkáltatónál irányadó belső szabályokat, hanem számos jogvitát is megelőzhet. Ennek ellenére még kevés munkáltató él ezzel az eszközzel, holott a 2012-ben hatályba lépett Munka Törvénykönyve támogatja alkalmazását. Rövid cikkünkben olvashat arról, hogy mi a munkavállalói kézikönyv, melyek az előnyei és adunk néhány ötletet, hogy mit tartalmazzon.
Mi a munkavállalói kézikönyv?
A Munka Törvénykönyve nem tudja és nem is tűzi ki célul a munkáltató és munkavállaló közötti viszony minden részletének szabályozását, melyre mód van az egyedi munkaszerződésben.
Ugyanakkor azokat a szabályokat, melyek minden munkavállalóra általánosan érvényesek, terjedelmi okokból érdemes nem az egyedi munkaszerződésben, hanem egy annak részét képező háttérdokumentumban szabályozni.
A munkavállalói kézikönyv tehát a munkáltató olyan belső szabályzata, melyben a munkáltató a felek kapcsolatára irányadó részletszabályokat állapítja meg, miden munkavállalóra kiterjedően.
A munkavállalói kézikönyv tehát
- egyrészről lehetővé teszi a rövidebb munkaszerződések alkalmazását,
- másrészről egyszerű módja a munkavállalók tájékoztatásának,
A munkavállalói kézikönyv előnyei
A munkavállalói kézikönyv alkalmazásának számos előnye van, melyek közül a legfontosabbak:
- minden munkavállaló azonos tájékoztatást kap a legalapvetőbb munkahelyi szabályokról, ezután nem hivatkozhat arra,hogy nem ismerte az adott szabályt;
- világos kommunikáció: a munkavállalók tudni fogják, hogy mit vár tőlük a munkáltató és hogy ők mit várhatnak a munkáltatótól;
- egy jól megfogalmazott munkavállalói kézikönyv egyértelmű, világos jogi helyzetet teremt, megelőzi a jogi kockázatok kialakulását;
Nyilvánvaló, hogy annak a munkáltatónak, aki nem tájékoztatja a munkavállalókat pl. a teljes alkohol-, vagy dohányzás tilalomról, a késésekkel, illetve hiányzásokkal kapcsolatos minimum elvárásokról, sokkal kisebb esélye van arra, hogy betartassa ezeket a szabályokat, illetve hatékonyan szankcionálja megsértésüket.
A nem egyértelműen kommunikált elvárások következetlen gyakorlatok kialakulásához, szankcionálásuk pedig rossz munkamorálhoz, illetve munkaügyi perekhez vezethet.
Ezzel szemben a dolgozónak meglehetősen nehéz lesz kimentenie egy a munkavállalói kézikönyvben egyértelműen megfogalmazott szabály megszegését vagy figyelmen kívül hagyását, megsértésük esetén pedig könnyebben elfogadja a hátrányos jogkövetkezményt.
Mit tartalmazzon a munkavállalói kézikönyv?
Amint korábban említettük, a munkavállalói kézikönyv az előírások széles körét tartalmazhatja. Az alábbiakban említünk néhány példát.
- Szabadság, hiányzások
Bár a munkáltató nem térhet el a Munka Törvénykönyve rendelkezéseitől a munkavállaló hátrányára a munkáltatói szabályzatban, a jogszabályi minimumnál több / hosszabb szabadságot biztosíthat a munkavállalói kézikönyvben. Emellett a munkáltató a munkavállalói kézikönyvben meghatározhatja a szabadság kikérésének szabályait (pl. milyen hosszú egybefüggő szabadságot lehet kivenni).
A munkahelyi hiányzások bejelentésének és igazolásának rendje a Munka Törvénykönyvében nincs részletezve. A munkáltatói kézikönyv kiváló lehetőség arra, hogy ennek részletszabályait a munkáltató megállapítsa.
- Munkahelyi szabályok rögzítése
A munkavállalói kézikönyv legnagyobb előnye a munkahelyi szabályok rögzítése. A gyakorlatban a munkavállalói kézikönyv bevezetése az egységesség és pontosság felé hat és lehetővé teszi a munkahelyi szabályok következetes alkalmazását.
Számos cégnél tiltott a munkahelyi drog-és alkoholfogyasztás, az internet magáncélú használata munkaidőben (pl. közösségi média, stb.) az efféle tilalmat célszerű a munkavállalói kézikönyvben rögzíteni.
A munkavállalói kézikönyvnek tartalmaznia kell a nem kívánatos illetve tilalmazott munkavállalói magatartásokat is (pl. sorozatos teljesítménybeli problémák vagy a munkahelyi zaklatás bármilyen fajtája), annak érdekében, hogy azokkal szemben hatékonyabban fel lehessen lépni.
- Hátrányos jogkövetkezmények
Amennyiben a munkahelyi szabályok egyértelműek és világosak, célszerű meghatározni azokat a hátrányos jogkövetkezményeket, amelyek a munkahelyi szabályok megszegése esetén alkalmazhatók.
Bár a hátrányos jogkövetkezmények típusait a munkaszerződésben kell meghatározni, bevett szokás az eljárási szabályok munkavállalói kézikönyvben történő rögzítése.
-
LABOUR LAW PROTECTION OF PREGNANT WORKERS IN HUNGARY
Both domestic and EU labor law protect employees who are pregnant or raising small children. Despite the fact that the protection is known in the public mind, there are still many violations against this vulnerable group of workers. In our article, we explain what obligations fall on the employer in connection with the employment of protected workers.
Read more » -
HOW TO EMPLOY NON-EEA NATIONALS IN HUNGARY? PART II – THE EMPLOYMENT OF ORDINARY WORKERS
After introducing the types of residence permits for employment purposes in our previous article, this time we will examine in detail the forms of employing “ordinary workers” in Hungary based on the new legal environment. By “ordinary workers” we mean workers who do not belong to the category of highly competent employees, which will be discussed in the next part of this series.
Read more » -
HOW CAN YOU USE REAL ESTATE AS COMPANY SEAT IN HUNGARY
In Hungary the companies must have a company seat. There are several ways to use real estate as a company seat, however it is important to note that the authority regularly checks the legal basis of the use of the company’s seat. In this article, we present 3 ways to use real estate as company seat.
Read more »