Blog

Blog » MIÉRT HASZNÁLJON CÉGE MUNKAVÁLLALÓI KÉZIKÖNYVET?

MIÉRT HASZNÁLJON CÉGE MUNKAVÁLLALÓI KÉZIKÖNYVET?

22 February 2016

Egy munkavállalói kézikönyv nemcsak arra alkalmas, hogy meghonosítsa a munkáltatónál irányadó belső szabályokat, hanem számos jogvitát is megelőzhet. Ennek ellenére még kevés munkáltató él ezzel az eszközzel, holott a 2012-ben hatályba lépett Munka Törvénykönyve támogatja alkalmazását. Rövid cikkünkben olvashat arról, hogy mi a munkavállalói kézikönyv, melyek az előnyei és adunk néhány ötletet, hogy mit tartalmazzon.

Mi a munkavállalói kézikönyv?

A Munka Törvénykönyve nem tudja és nem is tűzi ki célul a munkáltató és munkavállaló közötti viszony minden részletének szabályozását, melyre mód van az egyedi munkaszerződésben.

Ugyanakkor azokat a szabályokat, melyek minden munkavállalóra általánosan érvényesek, terjedelmi okokból érdemes nem az egyedi munkaszerződésben, hanem egy annak részét képező háttérdokumentumban szabályozni.

A munkavállalói kézikönyv tehát a munkáltató olyan belső szabályzata, melyben a munkáltató a felek kapcsolatára irányadó részletszabályokat állapítja meg, miden munkavállalóra kiterjedően.

A munkavállalói kézikönyv tehát

  • egyrészről lehetővé teszi a rövidebb munkaszerződések alkalmazását,
  • másrészről egyszerű módja a munkavállalók tájékoztatásának,

A munkavállalói kézikönyv előnyei

A munkavállalói kézikönyv alkalmazásának számos előnye van, melyek közül a legfontosabbak:

  • minden munkavállaló azonos tájékoztatást kap a legalapvetőbb munkahelyi szabályokról, ezután nem hivatkozhat arra,hogy nem ismerte az adott szabályt;
  • világos kommunikáció: a munkavállalók tudni fogják, hogy mit vár tőlük a munkáltató és hogy ők mit várhatnak a munkáltatótól;
  • egy jól megfogalmazott munkavállalói kézikönyv egyértelmű, világos jogi helyzetet teremt, megelőzi a jogi kockázatok kialakulását;

Nyilvánvaló, hogy annak a munkáltatónak, aki nem tájékoztatja a munkavállalókat pl. a teljes alkohol-, vagy dohányzás tilalomról, a késésekkel, illetve hiányzásokkal kapcsolatos minimum elvárásokról, sokkal kisebb esélye van arra, hogy betartassa ezeket a szabályokat, illetve hatékonyan szankcionálja megsértésüket.

A nem egyértelműen kommunikált elvárások következetlen gyakorlatok kialakulásához, szankcionálásuk pedig rossz munkamorálhoz, illetve munkaügyi perekhez vezethet.

Ezzel szemben a dolgozónak meglehetősen nehéz lesz kimentenie egy a munkavállalói kézikönyvben egyértelműen megfogalmazott szabály megszegését vagy figyelmen kívül hagyását, megsértésük esetén pedig könnyebben elfogadja a hátrányos jogkövetkezményt.

Mit tartalmazzon a munkavállalói kézikönyv?

Amint korábban említettük, a munkavállalói kézikönyv az előírások széles körét tartalmazhatja. Az alábbiakban említünk néhány példát.

  • Szabadság, hiányzások

Bár a munkáltató nem térhet el a Munka Törvénykönyve rendelkezéseitől a munkavállaló hátrányára a munkáltatói szabályzatban, a jogszabályi minimumnál több / hosszabb szabadságot biztosíthat a munkavállalói kézikönyvben.  Emellett a munkáltató a munkavállalói kézikönyvben meghatározhatja a szabadság kikérésének szabályait (pl. milyen hosszú egybefüggő szabadságot lehet kivenni).

A munkahelyi hiányzások bejelentésének és igazolásának rendje a Munka Törvénykönyvében nincs részletezve. A munkáltatói kézikönyv kiváló lehetőség arra, hogy ennek részletszabályait a munkáltató megállapítsa.

  • Munkahelyi szabályok rögzítése

A munkavállalói kézikönyv legnagyobb előnye a munkahelyi szabályok rögzítése. A gyakorlatban a munkavállalói kézikönyv bevezetése az egységesség és pontosság felé hat és lehetővé teszi a munkahelyi szabályok következetes alkalmazását.

Számos cégnél tiltott a munkahelyi drog-és alkoholfogyasztás, az internet magáncélú használata munkaidőben (pl. közösségi média, stb.) az efféle tilalmat célszerű a munkavállalói kézikönyvben rögzíteni.

A munkavállalói kézikönyvnek tartalmaznia kell a nem kívánatos illetve tilalmazott munkavállalói magatartásokat is (pl. sorozatos teljesítménybeli problémák vagy a munkahelyi zaklatás bármilyen fajtája), annak érdekében, hogy azokkal szemben hatékonyabban fel lehessen lépni.

  • Hátrányos jogkövetkezmények

Amennyiben a munkahelyi szabályok egyértelműek és világosak, célszerű meghatározni azokat a hátrányos jogkövetkezményeket, amelyek a munkahelyi szabályok megszegése esetén alkalmazhatók.

Bár a hátrányos jogkövetkezmények típusait a munkaszerződésben kell meghatározni, bevett szokás az eljárási szabályok munkavállalói kézikönyvben történő rögzítése.