Blog
Blog » MIÉRT NE MÁSOLD DOLGOZÓID SZEMÉLYI IGAZOLVÁNYÁT A GDPR SZERINT?
MIÉRT NE MÁSOLD DOLGOZÓID SZEMÉLYI IGAZOLVÁNYÁT A GDPR SZERINT?
24 October 2018
GDPR megfeleltetési projektjeink során gyakran hallom megbízóinktól, hogy a munkavállalóik személyi igazolványáról fénymásolatot készítenek vagy bescannelik. Valószínűleg nem ez lesz a legizgalmasabb cikkem, de fontosnak tartom egyszer és mindenkorra tisztázni: a fényképes igazolványok másolása rossz gyakorlat, mely sem a GDPR-nek, sem pedig az Adatvédelmi Hatóság ajánlásainak nem felel meg. Az alábbiakban röviden összefoglalom, hogy miért problémás a személyik másolása és mit kellene csinálni helyette.
Miért is másolnak a megbízók?
A személyi igazolványok másolásának alfája és omegája az új dolgozók felvétele. Még ha a belépő munkavállalónak ki is kell töltenie egy adatbekérő nyomtatványt, gyakran kérik arra, hogy a kitöltött nyomtatvánnyal együtt küldje meg scannelve a személyi igazolványát is.
A munkaügyes kollégák szinte mindig azt mondják, hogy erre azért van szükség, mert nekik be kell jelenteniük a munkavállalót az adóhatóság felé a munkakezdést megelőzően.
Amennyiben a belépő dolgozó rosszul vagy pontatlanul adja meg az adatait, a munkáltató nem tudja elvégezni a bejelentést, ami bizony bírságot vonhat maga után. A személyi igazolvány és más okiratok, például az adókártya vagy TB kártya másolatának bekérése lehetővé teszi a munkaügyes kollégák számára az adatok összevetését és a bejelentés megfelelő adattartalommal történő megtételét.
Miért GDPR-ellenes a másolatkészítés?
A kiindulópont az, hogy a személyi igazolvány közokirat, ezért az abban szereplő adatokat valósnak és pontosnak kell elfogadni. Ezzele szemben a személyi igazolványról a munkáltató álta készített egyszerű másolatnak nincs b izonyató ereje és mivel az nem hiteles másolat, így nem is alkalmas a személyazonosság megállapítására.
Tehát, a munkáltató által készített « egyszerű » másolat nem bizonyítja a személi igazolványban szereplő adatokat. Ezzért a személyi másolása és a másolatok megőrzése nem szükséges a munkáltató által meghatározott célhoz röviden : az adatkezelés a célhoz kötöttség elvébe ütközik.
Ezentúl, a személyi igazolványon szerepel a munkavállaló fényképe illetve más olyan adataok is, amelyek nem szükségesek a bejelentéshez. Ezért a személyik másolása az adattakarékosság elvét is sérti.
Végül, képzeld csak el a kockázatot, amit a másolatok ellopása okozhat a munkavállalóknak...
Mit csinálj másolás helyett?
Elég egyértelműnek tűnik, de másolás helyett megkérheted a munkavállalódat, hogy a munkaszerződés aláírásakor mutassa be a személyi igazolványát, amit össze tudsz hasonlítani az adatbekérőben szereplő adatokkal és ellenőrizheted, hogy helyes adatokat rögzítettél-e.
Amikor a munkaügyes kollégáknak felvetem ezt a lehetőséget, általában két kifogást hoznak fel. Az egyik, hogy ezt nem lehet megoldani, mert a dolgozót a kezdés napja előtt kell bejelenteni, viszont a munkaszerződést csak az első munkanapon szokták aláírni.
A másik: mi van, ha a HR-es kollégának rossz napja van és nem veszi észre a hibát az adatellenőrzéskor, ami majd csak a bejelentéskor derül ki és akkor már nem is lehet helyrehozni.
Megoldás a problémára
A fenti problémákra is van megoldásom: vizsgáld felül és alakítsd át a beléptetési folyamatodat.
Ha a munkaszerződést a munkakezdés napja előtt írjátok alá a munkavállalóval, az aláíráskor megejtheted az adategyeztetést és ezután elvégezheted az adóhatóság felé történő bejelentést, ahogy eddig is.
A munkaszerződés aláírásakor pedig a „négy-szem elvvel” összhangban utasíthatsz egy második kollégát, hogy ellenőrizze ő is a személyi igazolványt és a rögzített adatok pontosságát.
Tudom, hogy ez extra erőfeszítést, illetve erőforrásokat igényelhet a részedről, viszont az Adatvédelmi Hatóság egy közelmúltbeli állásfoglalásában kifejtette, hogy kényelmi szempontok vagy a gyorsabb ügyintézés nem indokolhatják az igazolványokról történő másolatkészítést,
Összefoglalás
A fentieket összefoglalva, ahelyett, hogy különböző okok miatt másolatot készítenél a dolgozóid személyi igazolványáról, kérd az igazolványok bemutatását, amelyet összevethetsz a nyilvántartásokkal. Amennyiben így jársz el, adatkezelésed meg fog felelni a GDPR-nek és elkerülheted, hogy a hatóság adatvédelmi bírságot szabjon ki.
-
WE ARE 15!
Recently we celebrated our 15th Anniversary, which is a very important milestone for us. Looking back, our Office went through a long improvement until the formation of our present profile: providing legal support in domestic and international commercial law issues and helping our clients doing business in Hungary.
Read more » -
When should employers pay the consideration for non-compete obligation in Hungary?
The Hungarian Labour Code does not specify the due date of the consideration for non-compete obligation, which resulted in legal uncertainty. Based on the recent case law, the judiciary filled this gap with legal interpretation. In our article we summarize this recent development in Hungarian labour law practice.
Read more » -
ARBITRATION PROCEEDINGS IN HUNGARY
The Hungarian arbitration procedure, compared to the Hungarian state court procedure, is much simpler, less formal. However, it is still necessary to know these simpler procedural rules, to conclude the dispute successfully. Consequently, we summarize below the most important procedural principles and rules based on the Hungarian Arbitration Act and on the Rules of Procedure.
Read more »