Blog
Blog » MUNKAVISZONY VS. MEGBÍZÁS: 1.0
MUNKAVISZONY VS. MEGBÍZÁS: 1.0
08 October 2018
Ha munkavégzésről van szó, mindenkinek a munkaviszony jut eszébe, viszont nem csak a megszokott 8 órás, havi fizetéses rendszerben, hanem megbízás alapján is tevékenykedhetsz más érdekében. Akár munkáltató, akár munkavállaló vagy, tudnod kell, mik a különbségek a munkavégzés két legelterjedtebb formája között, annál is inkább, mert bizonyos esetekben a hatóság vagy a bíróság is „közbe szólhat” mely kellemetlen következményekkel járhat a megbízóra nézve.
A munkaviszony és a megbízás
A kétfajta jogviszony közti alapvető különbség, hogy amíg a munkaviszony esetén a munkavállaló érdekeit a munkajog szigorú szabályokkal védi, a megbízás egy, a polgári jog területén található szerződéstípus, melynek tartalmát a felek szabadon határozhatják meg.
Gondolom sejted, mekkora főnyeremény lenne egy munkáltató számára, ha a feltételeket szabadon határozhatná meg: indoklás és végkielégítés nélkül eltávolíthatná a dolgozókat, probléma nélkül lehetne napi 10-16 órában dolgozni, arról nem beszélve, hogy a megbízás esetén a járulékterhek is jóval kedvezőbbek.
Szerződési szabadság. Vagy mégsem?
Mielőtt szólsz a HR-esnek, hogy a cég összes munkavállalóját mostantól megbízás alapján fogjátok alkalmazni, tudnod kell, hogy amennyiben a munkaügyi hatóság egy ellenőrzés során megállapítja, hogy a megbízás alapján dolgozó személy tevékenysége a munkaviszony sajátosságait hordozza, a megbízást átminősíti munkaviszonnyá, meg kell fizetni a járulékkülönbözetet és jelentős bírsággal is számolnia kell a megbízónak.
További veszélyforrás, hogy amennyiben a megbízott személlyel később megromlik a kapcsolat, munkaügyi pert indíthat a bíróság előtt, amit nagy valószínűséggel meg is nyer. A bíróság átminősíti a szerződést és a munkavállaló számára meg kell téríteni az addig elmaradt juttatásait.
Ennek ismeretében el kell tudnod határolni, mikor minősül a tevékenység munkaviszonynak és mikor megbízásnak. Habár egy titkárnő munkaviszonyát és egy szabadúszó fotós megbízását könnyű elhatárolni, a helyzet sokszor korántsem ilyen egyszerű.
A minősítés szempontjai
A következő részben megvizsgáljuk az elhatárolási szempontokat, melyek alapján a hatóság, valamint a bíróság is minősít. A helyzeteket egyedileg vizsgálják az összes körülmény figyelembevételével, így egy-egy körülmény alapján önmagában nem állapítható meg a minősítés.
Elsődleges szempontok:
- a tevékenység jellege
Munkaviszony esetén a munkavállaló folyamatosan egy meghatározott munkakört lát el. Például egy titkár minden nap átveszi a postát, kezeli a hívásokat, intézi az éppen aktuális feladatokat. A hangsúly a folyamatosságon és a rendelkezése álláson van, a munkavégzés körülményei (helye, ideje, egyes feladatok) részletesen szabályozva vannak.
Megbízás alatt egy munkával elérhető eredmény, termék vagy szolgáltatás nyújtását értjük. A megbízás inkább „projekt” jellegű, például egy esküvő fotózását lebonyolítani, majd a képeket, mint eredményt átadni. A hangsúly mindig az elérendő eredményen van.
- személyes megjelenési, rendelkezésre állási kötelezettség
Te is tudod, mik a következményei, ha egy munkavállaló késik a munkából, vagy ebéd után úgy dönt, hogy hazamegy sziesztázni. Szintén érdekes lenne, ha egy kollega maga helyett legjobb barátját küldené be „helyettesíteni”. Megbízás esetén a megbízottnak csak arra kell figyelnie, hogy a szerződés szerinti határidőt tartani tudja, a részletek kidolgozása az ő dolga. (Mondjuk egy esküvői fotós esetében nem hátrány, ha időben odaér az eseményre...)
- alá-fölé rendeltség
Lényeges különbség, hogy egy munkavállalót a felettese részletekbe menően utasíthatja és általában meghatározza, mit és hogyan csináljon, a megbízás alapján dolgozó személy ennél lényegesen önállóbb. A megbízás esetén a megbízott nem alá-, hanem mellérendelt, egyenlő fél, az utasítás pedig az elérendő eredményt határozza meg, nem a módszereket vagy a munkavégzés menetét.
További szempontok:
- munkavégzés helye, ideje
A munkaviszony jelleget erősíti, ha a munkavégzés helye a munkaadó által biztosított, valamint a munkaidő meg van határozva, ez nem csak a napi munkaidő megszabása, hanem heti, havi beosztás is lehet.
- a munka díjazása
Korábban kiemeltük, hogy a munkaviszony jellemzője a folyamatos rendelkezésre állás. Így a munkavállalót abban az esetben is megilleti a munkabér, ha a nyári „uborkaszezon” közepén kiürül az iroda és egy hétig alig kell valamit csinálni. Ezzel ellentétben a megbízási szerződés esetén az ellenszolgáltatás mindig a nyújtott szolgáltatáshoz igazodik. Így, ha a megbízási szerződésben az ár nem kizárólag a nyújtott teljesítményhez igazodik, a hatóság valószínűleg gyanakodni fog.
- munkáltató eszközeinek, erőforrásainak használata
A munkavállaló általában csak a munkaerejét „viszi magával” reggelente, a többi eszközt és erőforrást a munkáltató biztosítja. Az említett esküvői fotós ezzel ellentétben nem keltene professzionális benyomást, ha téged kérne meg, hogy szerezz neki egy fényképezőgépet, amivel dolgozhat.
A fenti szempontok alapján most már el tudod dönteni, milyen esetben köthetsz nyugodtan megbízási szerződést, viszont, ha több szempont is a munkaviszony irányába billenti a mérleget, mindenképp kérd ki jogi szakértő véleményét, elkerülve ezzel a foglalkoztatási hatóság és az adóhivatal, valamint a bíróság eljárásának kockázatát és az esetleges bírságolást.
-
LABOUR LAW PROTECTION OF PREGNANT WORKERS IN HUNGARY
Both domestic and EU labor law protect employees who are pregnant or raising small children. Despite the fact that the protection is known in the public mind, there are still many violations against this vulnerable group of workers. In our article, we explain what obligations fall on the employer in connection with the employment of protected workers.
Read more » -
HOW TO EMPLOY NON-EEA NATIONALS IN HUNGARY? PART II – THE EMPLOYMENT OF ORDINARY WORKERS
After introducing the types of residence permits for employment purposes in our previous article, this time we will examine in detail the forms of employing “ordinary workers” in Hungary based on the new legal environment. By “ordinary workers” we mean workers who do not belong to the category of highly competent employees, which will be discussed in the next part of this series.
Read more » -
HOW CAN YOU USE REAL ESTATE AS COMPANY SEAT IN HUNGARY
In Hungary the companies must have a company seat. There are several ways to use real estate as a company seat, however it is important to note that the authority regularly checks the legal basis of the use of the company’s seat. In this article, we present 3 ways to use real estate as company seat.
Read more »