Blog
Blog » NEMZETKÖZI SZÁLLÍTMÁNYT VÁRSZ? 1000 EURÓS BÍRSÁGOT KAPHATSZ, HA NEM FIGYELSZ A PAPÍROKRA!
NEMZETKÖZI SZÁLLÍTMÁNYT VÁRSZ? 1000 EURÓS BÍRSÁGOT KAPHATSZ, HA NEM FIGYELSZ A PAPÍROKRA!
10 September 2018
A nemzetközi közúti fuvarozás során számos előírásnak kell megfelelni. Ezek általában a fuvarozót érintik, viszont bizonyos esetekben címzettként is vannak kötelezettségeid, melyek elmulasztása bírságot vonhat maga után. Cikkünkből megtudhatod, hogy amennyiben céged az EU-n kívülről kap szállítmányt, hogyan kerülheti el a közlekedési hatóság „bírságcsapdáját”.
Amennyiben céged az EU kívülről kap szállítmányt, a fuvarozásnak meg kell felelnie az úgynevezett CEMT engedélyre vonatkozó előírásoknak.
Ha azok közé tartozol, akik most hallanak erről először, akkor segítünk: a CEMT engedély egy nemzetközi fuvarengedély, mellyel a fuvarozó szabályosan végezhet nemzetközi közúti áruszállítást. EU-n belüli fuvaroknál nem használatos, viszont nagy valószínűséggel CEMT engedéllyel történik a fuvar, ha a feladó vagy címzett az EU-n kívül, pl. Ukrajnában, Szerbiában vagy Törökországban található.
„Rendben, de ez nem a fuvarozó dolga?...”
A válasz: nem. A rendelet ugyanis a CEMT engedéllyel végzett fuvarok esetén a feladóra, valamint a címzettre nézve is kötelezettségeket állapít meg, melyek megszegésének következménye könnyen egy bírsággal záruló eljárás lehet.
Akinek most eszébe jutnak a postai küldeményei és kezd összeszorulni a torka, fellélegezhet, ugyanis az előírások a postai/csomagküldeményekre nem terjednek ki.
A címzett kötelezettségei a két CEMT dokumentummal, a CEMT engedéllyel és a hozzá tartozó CEMT fuvarnaplóval kapcsolatosak.
Az engedéllyel kapcsolatos kötelezettségek
Címzettként meg kell vizsgálnod az engedélyt a jármű érkezésekor. Amennyiben az engedély lejárt, vagy nem a fuvarozó cég nevére lett kiállítva, azonnal jelenteni kell az illetékes hatóságok egyikénél, azaz a Nemzeti Közlekedési Hatóságnál, a rendőrségnél, vagy a vámhatóságnál.
A fuvarnaplóval kapcsolatos kötelezettségek
Ha még nem tette eléggé próbára a logisztikus kollegát az engedély „bevizsgálása”, a nyelvtudására is szükség lehet, ugyanis az engedélyhez tartozó, általában idegen nyelvű fuvarnaplót is ellenőrizni kell. A folyamatosan, kézzel vezetett naplóban fel kell tüntetni a jármű „megállóit”, időponttal, kilométeróra állással. Amire címzettként különösen figyelned kell, hogy a lerakodás helyének, idejének pontosan kell szerepelnie a naplóban.
Gondolj bele, hogy a Dinári hegyek áttörése közben megfáradt sofőr a budapesti agglomeráció környékén található Depók (pl. Törökbálint, Érd, Páty, stb.) esetén könnyen Budapestet írhat be lerakodási címként , ez pedig a hatóságnak már elég indok a bírság kiszabására.
Tárolási kötelezettség
A fentiek után már csak egy feladat marad, hogy a fuvar átvétele a rendeletnek megfelelően történjen. Az engedélyről, valamint a fuvarnaplóról fénymásolatot kell készíteni és 1 évig meg kell őrizni. Fontos, hogy mivel a naplót folyamatosan vezetik, a megfelelő fénymásolat csak a helyszínen készíthető el, hiszen utána további bejegyzések kerülnek a naplóba, így az utólagos beszerzés nem jó ötlet ebben az esetben.
Ezek után érthető, hogy a „lebukás” akár hetekkel a szállítmány érkezése után is bekövetkezhet. Az ellenőrzés után a CEMT napló bejegyzéseit visszamenőlegesen összevetik a hatóság rendelkezésre álló többi adatbázissal, így egy érvénytelen engedély vagy hiányos fuvarnapló esetén a jármű korábbi állomásait nagy valószínűséggel felkeresi a hatóság egy bírság erejéig.
Mik a következmények?
Amennyiben megállapítható a jogsértés, a hatóság 300.000 Forint összegű bírságot szabhat ki az címzettel szemben, azzal, hogy a bírság összege fix, nem mérlegelhető a jogsértés súlya. A kis- és középvállalkozásnak minősülő cégek esetében a hatóság első alkalommal mellőzi a bírság kiszabását.
A fentiek alapján, ha nemzetközi fuvarozásról van szó, jusson eszedbe, hogy a fuvarozón kívül a címzettet is terhelhetik kötelezettségek. A munkavállalók számára készített folyamatleírással elkerülhető, hogy a CEMT engedéllyel kapcsolatban közigazgatási bírság formájában váratlan meglepetés érje a céged.
-
WE ARE 15!
Recently we celebrated our 15th Anniversary, which is a very important milestone for us. Looking back, our Office went through a long improvement until the formation of our present profile: providing legal support in domestic and international commercial law issues and helping our clients doing business in Hungary.
Read more » -
When should employers pay the consideration for non-compete obligation in Hungary?
The Hungarian Labour Code does not specify the due date of the consideration for non-compete obligation, which resulted in legal uncertainty. Based on the recent case law, the judiciary filled this gap with legal interpretation. In our article we summarize this recent development in Hungarian labour law practice.
Read more » -
ARBITRATION PROCEEDINGS IN HUNGARY
The Hungarian arbitration procedure, compared to the Hungarian state court procedure, is much simpler, less formal. However, it is still necessary to know these simpler procedural rules, to conclude the dispute successfully. Consequently, we summarize below the most important procedural principles and rules based on the Hungarian Arbitration Act and on the Rules of Procedure.
Read more »