Blog
Blog » ÚJ MAGYAR TÖRVÉNY A KÜLFÖLDI BEFEKTETÉSEK KORLÁTOZÁSÁRÓL
ÚJ MAGYAR TÖRVÉNY A KÜLFÖLDI BEFEKTETÉSEK KORLÁTOZÁSÁRÓL
09 January 2019
2019. január 1. napján lépett hatályba a Magyarország biztonsági érdekét sértő külföldi befektetések ellenőrzéséről szóló törvény, mely alapján kötelező bejelenteni a jogszabály olvasatában „külföldinek” minősülő befektetők magyar társaságokban történő érdekeltségszerzését. Az új jogszabály alapján a belügyminiszter megtilthatja egyes befektetők tulajdonszerzését vagy megvonhatja a tevékenység végzéséhez szükséges jogosultságokat. Írásunkban összefoglaljuk az új törvénnyel kapcsolatos legfontosabb ismereteket.
Mely gazdasági szektorokra terjed ki a jogszabály?
Fontos, hogy a rendelkezés nem általános hatályú, a bejelentési kötelezettség csak egyes, nemzetgazdasági szempontból kiemelt szektorokra terjed ki, úgy mint:
- fegyverek, haditechnikai, valamint titkosszolgálati eszközök előállítása;
- a pénzügyi szolgáltatások,
- villamos-, gáz- és víziközmű-szolgáltatások,
- elektronikus hírközlési, továbbá az információbiztonsági törvényben szabályozott elektronikus információs rendszerekkel kapcsolatos szolgáltatások nyújtása.
Kik a Külföldi befektetők?
Külföldi befektetőnek minősül bármely természetes vagy jogi személy, mely az EU tagállamain, továbbá Izlandon, Norvégián, Liechtensteinen és Svájcon kívüli ország állampolgára vagy ott bejegyzett jogi személy.
Hogy a törvényt ne lehessen megkerülni, a magyar székhelyű társaságban részesedést szerző hazai vagy az EGT-n belüli társaságok is Külföldi befektetőnek minősülnek, amennyiben többségi befolyással rendelkező tagjuk a törvény szerinti Külföldi befektető.
Melyek a bejelentésköteles esetek?
-tulajdon- és befolyásszerzés
Be kell jelenteni, ha Külföldi befektetőnek minősülő személy magyarországi székhelyű gazdasági társaságban alapítás vagy részesedésszerzés útján 25%-ot (Nyrt. esetén 10%-ot) meghaladó tulajdonrészt; vagy a Ptk. szerinti meghatározó befolyást szerez. Ezen felül bejelentésköteles a tulajdonszerzés, ha annak következtében a Külföldi befektetők részesedése együttesen meghaladná a 25%-ot.
-fióktelep létesítése
A cikkünkben említett tevékenységek végzésére fióktelep csak bejelentés – és annak jóváhagyása esetén létesíthető.
- új tevékenység felvétele
Egy jogi kiskapu bezárása végett, a már meglévő társaságoknak is bejelentést kell tenni, ha a törvény hatálya alá tartozó, cikkünk elején említett tevékenységeket kívánják felvenni, és a társaságban a Külföldi befektetők részesedése meghaladja a már említett mértéket vagy meghatározó befolyással rendelkeznek.
A bejelentés elbírálása
A bejelentést írásban kell megtenni a belügyminiszter felé a tulajdonszerzés vagy a tevékenység felvételét követő 10 napon belül. A bejelentés során a Külföldi befektetőnek nyilatkozni kell a tulajdonosi viszonyairól, valamint a pénzmosás és a terrorizmus finanszírozása megelőzéséről és megakadályozásáról szóló törvény szabályai szerint köteles meghatározni a tényleges tulajdonos személyét.
Ezt követően a miniszter megvizsgálja, hogy a tulajdonszerzés, az üzemeltetési jog megszerzése vagy tevékenység folytatása sérti-e Magyarország biztonsági érdekét, majd 60 (indokolt esetben maximum 120) napon belül meghozza döntését. Megjegyzendő, hogy az ország biztonsági érdekeit sértő tevékenységeket a törvény nem határozza meg, kérdéses, pontosan mely esetekben kell a tulajdonszerzést vagy a tevekénység folytatását megtiltani.
A vizsgálat eredményeként a miniszter vagy tudomásul veszi és visszaigazolja a bejelentést, vagy megtiltja a befektető tulajdonszerzését, üzemeltetési jog megszerzését vagy a tevékenység folytatását (tiltó döntés).
A befektető az eljárás szabályainak megsértése miatt közigazgatási perben megtámadhatja a döntést a Fővárosi Törvényszék előtt. Amennyiben a jogsértést megállapítják, a Bíróság új eljárásra kötelezi a minisztert.
A tiltó döntés következményei
Tulajdonszerzés esetén a részvénykönyvbe/tagjegyzékbe történő bejegyzés csak a visszaigazolás birtokában történhet. Tiltó döntés esetén tehát a Külföldi befektető nem gyakorolhatja tagsági jogait a társaságban, azaz nem vehet részt a döntéshozatalban, nem jogosult osztalékra stb...
A Külföldi befektetőnek 3 hónapon belül értékesíteni kell tulajdonrészét, az újonnan felvett tevékenységet pedig tiltó döntés esetén töröltetni kell a cégjegyzékből.
A határidő eredménytelen letelte után az állam jogosult a Külföldi befektető tulajdonrészét helyette értékesíteni, továbbá az államot az egész értékesítés alatt elővásárlási jog illeti meg.
Szankciók
Amennyiben a Külföldi befektető nem teljesíti bejelentési vagy adatszolgáltatási kötelezettségét, a miniszter bírságot szab ki a mulasztó Külföldi befektetővel szemben. A bírság mértéke természetes személyek esetén 1 millió, jogi személyek esetén pedig 10 millió forint összegig terjed.
Összegzés
A jogszabály bevezetésével az EU más tagállamaihoz hasonlóan Magyarország is lépni kívánt a stratégiai szempontból fontos szektorokban megjelenő, sokszor ismeretlen eredetű külföldi részesedés és befolyás ellenőrzése érdekében. A törvény gyakorlati hatékonyságát viszont negatívan befolyásolhatja, ha a vizsgálat alá vont tevékenységek köre szűknek bizonyul, vagy a bejelentés megkerülhető. Ezen felül a törvény nyitva hagyja a tiltás alapjául szolgáló esetek meghatározását, mely következtében a jogszabály a lényegét tekintve határozatlanná válik.
-
WE ARE 15!
Recently we celebrated our 15th Anniversary, which is a very important milestone for us. Looking back, our Office went through a long improvement until the formation of our present profile: providing legal support in domestic and international commercial law issues and helping our clients doing business in Hungary.
Read more » -
When should employers pay the consideration for non-compete obligation in Hungary?
The Hungarian Labour Code does not specify the due date of the consideration for non-compete obligation, which resulted in legal uncertainty. Based on the recent case law, the judiciary filled this gap with legal interpretation. In our article we summarize this recent development in Hungarian labour law practice.
Read more » -
ARBITRATION PROCEEDINGS IN HUNGARY
The Hungarian arbitration procedure, compared to the Hungarian state court procedure, is much simpler, less formal. However, it is still necessary to know these simpler procedural rules, to conclude the dispute successfully. Consequently, we summarize below the most important procedural principles and rules based on the Hungarian Arbitration Act and on the Rules of Procedure.
Read more »