Blog
Blog » UNIÓS BEFEKTETŐK VS. MAGYARORSZÁG 1:0 - AZ EU BÍRÓSÁG DÖNTÖTT A FÖLDTÖRVÉNYRŐL
UNIÓS BEFEKTETŐK VS. MAGYARORSZÁG 1:0 - AZ EU BÍRÓSÁG DÖNTÖTT A FÖLDTÖRVÉNYRŐL
07 March 2018
Közel 4 évvel azután, hogy kompenzáció nélkül törölték a mezőgazdasági földeken cégek, illetve külföldiek javára fennálló 2002 előtt bejegyzett haszonélvezeti jogokat, az Európai Unió Bírósága megállapította, hogy a Földtörvény sérti a tőke szabad mozgásának uniós alapelvét. Mik a döntés indokai? Én mit tehetnek azok a kárvallottak, akik eddig nem pereltek? Cikkünkbe összefoglaljuk a részleteket és az ítéletet következményeit.
Háttér – a per idehaza
A termőföld külföldiek általi megszerzése mindig tilos volt, de 2002-ig külföldiek közvetetten haszonélvezetet szerezhettek termőföldön úgy, hogy magyar céget alapítottak, mely a haszonélvezeti jog jogosultjává - gyakorlatilag „de facto” tulajdonossá - vált. A kiskapu 2002-ben megszűnt, a korábban szerzett haszonélvezeti jogok sérelme nélkül.
Ez az állapot változott meg gyökeresen 2014 tavaszán, amikor az új földtörvény („Földtörvény”) hatályba lépett és kimondta, hogy a termőföldön fennálló haszonélvezeti jogokat kártalanítás nélkül törölni kell az ingatlan-nyilvántartásból, kivéve, ha a haszonélvezeti jog jogosult és a tulajdonos közeli hozzátartozók („közeli hozzátartozó szabály”).
Durván 100.000 haszonélvezeti jogot töröltek 2014 év végéig, melyből kb. 5.000 ügy külföldieket érintett. Köztük két jogosult, a SEGRO Kft., akinek tulajdonosai német állampolgárok, és egy osztrák állampolgár, akik mindketten 2002 előtt szerezték haszonélvezeti jogukat, közigazgatási bíróság előtt támadták meg a földhivatali törlő határozatokat.
A fenti ügyeket tárgyaló magyar bírák számára kérdéses volt, hogy a Földtörvény megfelel-e az EU jognak, emiatt felfüggesztették a pereket és előzetes döntéshozatali eljárást kezdeményeztek az Európai Unió Bírósága előtt (EU Bíróság).
Az ügy Luxembourgban
A magyar bírók azt kérdezték az EU Bíróságtól, hogy a termőföldön fennálló haszonélvezeti jogok kártalanítás nélküli törlése összeegyeztethető-e az EU négy alapvető szabadsága közül a letelepedés szabadságával és a tőke szabad áramlásával.
A magyar kormány elsődlegesen vitatta, hogy az ügyre az EU jog alkalmazandó, mivel Magyarország 2004-ben csatlakozott az EU-hoz, a csatlakozási szerződés alapján 2014-ig fenntarthatott bizonyos földszerzési korlátozásokat, az alapügyekben viszont 2002 előtt megszerzett haszonélvezeti jogokról volt szó. Az EU Bíróság a fenti érvet elutasítva kiemelte, hogy a Földtörvény a fenti rendelkezésekkel az EU csatlakozás utáni új korlátozásokat vezetett be.
Az EU Bíróság leszögezte, hogy jóllehet a „közeli hozzátartozó szabály” semleges feltételnek tűnik, mégis alacsony annak a valószínűsége, hogy egy külföldi állampolgár meg tud ennek felelni, ezért a gyakorlatban ez a korlátozás a nem magyar állampolgárok hátrányára működik, s mint ilyen sérti a tőke szabad áramlásának elvét, melyet diszkrimináció mentesen kell biztosítani.
Az EU Bíróság megállapította, hogy a Földtörvény szabályait nem igazolják azok az érvek sem, melyekre a magyar kormány a mentesülés érdekében hivatkozott, mivel a „közeli hozzátartozó szabály” nem zárja ki a spekulációs célokat, nem előzi meg falvakból az elvándorlást, a vidék elnéptelenedését, a birtok felaprózódást, és a versenyképes mezőgazdaság kialakulásához sem járul hozzá.
Végül az EU Bíróság kiemelte, hogy a „közeli hozzátartozó szabály”-t nem teljesítő haszonélvezők jogának kártérítés nélküli törlésével a Földtörvény túlment azon, ami szükséges ahhoz, hogy a fenti célok teljesüljenek, emiatt a vitatott szabályozás ellentétes az EU joggal.
Kitekintés
Az EU Bíróság döntése alapján vélelmezzük, hogy a két alapügyben a magyar bíróságok a felpereseknek kedvező döntést fognak hozni.
De mit tegyenek azok, akik még kezdtek jogi eljárást a törölt haszonélvezeti joguk miatt?
Mivel az EU Bíróság döntése megállapítja, hogy Magyarország megsértette az EU jogát, minden EU-s állampolgár, vagy általuk irányított vállalkozás, akinek haszonélvezeti jogát 2014-ben a Földtörvény alapján törölték az ingatlan-nyilvántartásból, kártérítési pert indíthat a Magyar Állam ellen.
Fontos kiemelni, hogy tekintettel arra, hogy már csaknem 4 év eltelt a fenti EU jogsértés óta, és kártérítési igények elévülési ideje 5 év, emiatt legfőbb ideje, hogy az érintettek jogásszal konzultáljanak a további lépésekről.
-
WE ARE 15!
Recently we celebrated our 15th Anniversary, which is a very important milestone for us. Looking back, our Office went through a long improvement until the formation of our present profile: providing legal support in domestic and international commercial law issues and helping our clients doing business in Hungary.
Read more » -
When should employers pay the consideration for non-compete obligation in Hungary?
The Hungarian Labour Code does not specify the due date of the consideration for non-compete obligation, which resulted in legal uncertainty. Based on the recent case law, the judiciary filled this gap with legal interpretation. In our article we summarize this recent development in Hungarian labour law practice.
Read more » -
ARBITRATION PROCEEDINGS IN HUNGARY
The Hungarian arbitration procedure, compared to the Hungarian state court procedure, is much simpler, less formal. However, it is still necessary to know these simpler procedural rules, to conclude the dispute successfully. Consequently, we summarize below the most important procedural principles and rules based on the Hungarian Arbitration Act and on the Rules of Procedure.
Read more »