Blog
Blog » VÁLLALKOZÁSOKAT ÉRINTŐ COVID-19 INTÉZKEDÉSEK – HOGY ÁLLUNK JELENLEG?
VÁLLALKOZÁSOKAT ÉRINTŐ COVID-19 INTÉZKEDÉSEK – HOGY ÁLLUNK JELENLEG?
20 May 2020
A Kormány 2020. március 11. napján hirdette ki a koronavírus miatti veszélyhelyzetet Magyarországon . Az elmúlt két hónapban közel 100 kormányrendelet született a járvánnyal kapcsolatban, melyek közel harmada gazdasági jellegű intézkedés. Cikkünkben ꟷa teljesség igénye nélkülꟷ összegezzük a vállalkozásokat érintő legfontosabb intézkedéseket, hogy a gazdasági szereplők átfogó képet kaphassanak a különböző területeken igénybe vehető kedvezményekről és könnyítésekről.
1. Munkajogi intézkedések, bértámogatás, járulékkedvezmény
a. Speciális munkajogi szabályok
A veszélyhelyzet kezdetekor a legnagyobb feladatot a megváltozott körülmények közti munkavégzés jogi hátterének rendezése jelentette. Ennek érdekében a rendkívüli intézkedésekkel általánosan „fellazították” a munkajog rendszerét, rugalmasabbá téve a szabadság kiadását, az otthoni munkavégzés elrendelését[1] vagy a munkavállalók fizetés nélküli szabadságra küldését[2]. A munkáltató emellett akár 24 hónapos munkaidőkeretet is elrendelhet, így a rendkívüli helyzet miatt be nem osztott munkaidő egy későbbi időszakra is „átcsoportosítható”.
Habár jelenleg már a visszaállás folyamata zajlik, a rendkívüli intézkedésekkel bevezetett munkajogi könnyítések továbbra is hatályban vannak és alkalmazhatók. A munkáltatónak ugyanakkor figyelemmel kell lennie arra, hogy a speciális szabályokat kizárólag az arra lehetőséget biztosító rendelet hatályának fennállta alatt alkalmazza.
b. Állami bértámogatás
A Kormány bértámogatási rendszert vezetett be a munkahelyek megőrzése érdekében[3]. A támogatás igénylése esetén az állam három hónapon keresztül állja a lecsökkent munkaidejű (részmunkaidős munkaviszonyba került) munkavállalók emiatt kieső jövedelmének 70%-át. Mivel a támogatás összege limitált, például 50%-os munkaidő csökkenés esetén legfeljebb nettó 75.000 Ft támogatás folyósítható. Ezért cserébe a munkaadó nem csökkenthet létszámot, a munkavállalónak pedig (bizonyos esetekben) fejlesztésen kell részt venni, ennek részletei viszont nincsenek megfelelően tisztázva.
c. Munkáltatói járulékok
A járvány miatti gazdasági visszaesésnek leginkább kitett ágazatokban (pl.: turisztika, vendéglátóipar, szórakoztatóipar, sportszolgáltatás) tevékenykedők 2020. március és június hónapok között mentesülnek a munkabér utáni közterhek megfizetése alól, a munkavállaló munkabérét terhelő járulékok közül kizárólag a természetbeni egészségbiztosítási járulékfizetési kötelezettség áll fenn, mely havonta nem lehet több 7710 forintnál.[4]
A második félévtől kezdődően a szociális hozzájárulási adó mértéke 15,5 %-ra csökken az eddigi 17,5%-ról.[5]
2. Adózást érintő intézkedések
a. Elhalasztható társasági adó bevallás és beszámolók
A Kormány intézkedése alapján az adózók 2020. szeptember 30. napjáig teljesíthetik a 2020. április 22-e és szeptember 30-a között esedékessé váló éves és soron kívüli társasági adó (TAO); helyi iparűzési adó (HIPA); innovációs járulék (Innov.) bevalláshoz kapcsolódó kötelezettségeket, azaz az adómegállapítást, bevallást és befizetést.[6]
A számviteli beszámolók (pl. éves beszámoló, összevont beszámoló) elkészítésére és benyújtására rendelkezésre álló határidő szintén szeptember 30. napjáig hosszabbodik meg.[7]
b. Adófizetési haladék
A kormányzati intézkedéseknek megfelelően az adófizető legfeljebb 5 millió forint összegű adóra egyszeri, legfeljebb hat havi pótlékmentes fizetési halasztást vagy legfeljebb 12 havi pótlékmentes részletfizetést kérhet, ha a fizetési nehézség a veszélyhelyzetre vezethető vissza.[8]
Az adóhivatal az adófizető kérelmére az adótartozását egyszeri alkalommal, legfeljebb 20%-kal - maximum 5 millió forint összegben mérsékelheti, ha az adótartozás megfizetése a kérelmező gazdálkodási tevékenységét a veszélyhelyzetre visszavezethető okból ellehetetlenítené.
c. Társasági adóalap csökkentése
A rendkívüli intézkedések folytán a társasági adó alapja a fejlesztési tartalék által a teljes adózás előtti eredmény összege, de legfeljebb 10 milliárd forint összeg erejéig csökkenthető, amennyiben a vállalkozás a következő 4 évben Magyarországon történő beruházást tervez.[9] Ez a gyakorlatban akár a társasági adó alóli teljes mentesülést is eredményezheti a vállalkozás számára.
3. Állami támogatások
Az Európai Bizottság Magyarország esetében 1 milliárd Euró összértékű állami támogatási csomagot hagyott jóvá az „Állami támogatási intézkedésekre vonatkozó ideiglenes keret”-ből.[10] A támogatás bármely vállalkozás számára elérhető lesz, mely jogosult az Európai Strukturális Alapok igénybevételére és a koronavírushoz miatt nehéz helyzetbe került. Az állami támogatás több formában is elérhető lesz, ennek keretében közvetlen támogatás is pályázható.
A vonatkozó kormányzati intézkedések lazítanak az igénybevétel kritériumain és a pályázás folyamata is egyszerűsödik.[11]
4. Egyéb rendelkezések
a. Hitelfizetési moratórium
A rendkívüli intézkedések alapján az adósok 2020. december 31. napjáig fizetési haladékot kapnak az üzletszerűen nyújtott hitel- és kölcsönszerződésből, illetve pénzügyi lízingszerződésből eredő fizetési kötelezettségeik teljesítésére, a 2020. március 18. napján már fennálló jogviszony alapján folyósított kölcsönök esetén. A teljeskörű fizetési moratórium a gazdasági társaságokra is kiterjed.[12]
b. Üzleti bérleti szerződések védelme
A járvány miatti gazdasági visszaesésnek leginkább kitett ágazatok (pl.: turisztika, vendéglátóipar, szórakoztatóipar, sportszolgáltatás) tekintetében a nem lakás céljára szolgáló helyiségre vonatkozó bérleti szerződéseket a bérbeadó 2020. június 30-áig felmondással nem szüntetheti meg. A fenti ágazatokban tevékenykedő bérlők esetén a bérleti díj a veszélyhelyzet fennállása alatt nem emelhető, abban az esetben sem, ha azt a szerződés egyébként lehetővé teszi.[13]
4. Összegzés
Cikkünkben összefoglaltuk a koronavírus járvány miatt életbe léptetett, a vállalkozásokat érintő legfontosabb intézkedéseket. Mivel a könnyítések igénybevételéhez a legtöbb esetben további részletszabályoknak is meg kell felelni, a rendkívüli intézkedések nyújtotta lehetőségekkel kapcsolatban javasoljuk jogi szakértő, illetve adótanácsadó megkeresését.
[1] 47/2020. (III. 18.) Korm. Rendelet 6. § (2) b)
[2] 47/2020. (III. 18.) Korm. Rendelet 6. § (4)
[3] 105/2020. (IV. 10.) Korm. Rendelet.
[4] 47/2020. (III. 18.) Korm. Rendelet 4. §
[5] 140/2020. (IV. 21.) Korm. Rendelet.
[6] 140/2020. (IV. 21.) Korm. Rendelet 1. §
[7] 140/2020. (IV. 21.) Korm. Rendelet 2. §
[8] 140/2020. (IV. 21.) Korm. Rendelet 12. §
[9] 171/2020. (IV. 30.) Korm. Rendelet 1. §
[10] A Bizottság 2020/C 91 I/01 sz. közleménye
[11] 173/2020. (IV. 30.) Korm. Rendelet.
[12] 47/2020. (III. 18.) Korm. Rendelet 1. §
[13] 47/2020. (III. 18.) Korm. Rendelet 3. §
-
WE ARE 15!
Recently we celebrated our 15th Anniversary, which is a very important milestone for us. Looking back, our Office went through a long improvement until the formation of our present profile: providing legal support in domestic and international commercial law issues and helping our clients doing business in Hungary.
Read more » -
When should employers pay the consideration for non-compete obligation in Hungary?
The Hungarian Labour Code does not specify the due date of the consideration for non-compete obligation, which resulted in legal uncertainty. Based on the recent case law, the judiciary filled this gap with legal interpretation. In our article we summarize this recent development in Hungarian labour law practice.
Read more » -
ARBITRATION PROCEEDINGS IN HUNGARY
The Hungarian arbitration procedure, compared to the Hungarian state court procedure, is much simpler, less formal. However, it is still necessary to know these simpler procedural rules, to conclude the dispute successfully. Consequently, we summarize below the most important procedural principles and rules based on the Hungarian Arbitration Act and on the Rules of Procedure.
Read more »