Blog
Blog » 7 DOLOG AMIRE HATÁROZOTT IDEJŰ FOGLALKOZTATÁSNÁL FIGYELNI KELL
7 DOLOG AMIRE HATÁROZOTT IDEJŰ FOGLALKOZTATÁSNÁL FIGYELNI KELL
30 September 2020
Tipikus esetben a felek között határozatlan időtartamra jön létre a munkaviszony, azonban előfordulhatnak olyan helyzetek, amikor bizonyos, például gazdasági okok miatt célszerű határozott időre szerződni. Cikkünkben összefoglaljuk, hogy munkáltatóként mire kell figyelni, ha határozott idejű munkaszerződést kötünk.
1. Hogyan kell meghatározni a határozott időt?
A feleknek a munkaszerződésben kell rendelkezniük arról, ha a munkaviszonyt határozott időre kívánják létrehozni. Ha erről a felek nem rendelkeznek, vagy a határozott idő kikötése érvénytelen, akkor a munkaviszony határozatlan időre jön létre.
A felek a munkaviszony tartamát egyrészt meghatározhatják naptárilag, például akként, hogy „a munkaviszony 2020. december 31-ig jön létre”.
Másrészt, a Munka Törvénykönyve arra is lehetőséget ad, hogy a felek a munkaviszony határozott időtartamát ne naptárilag, hanem más alkalmas módon határozzák meg, például egy adott feladat elvégzéséig.
Míg a munkaviszony tartamának naptári meghatározása viszonylag egyértelmű, addig a „más alkalmas mód” kérdéseket vethet fel.
2. Mire kell figyelni, ha nem naptárilag kötjük ki a határozott időt?
Ha a felek a munkaviszony tartamát nem naptárilag határozzák meg, a munkaviszony megszűnése nem függhet kizárólag a munkáltató vagy a munkavállaló akaratától.
Adott esetben például a Kúria[1] akként foglalt állást, hogy önmagában nem jogszabályba ütköző a munkaszerződés azon kikötése, miszerint a felek közötti munkaviszony „az egység bérleti üzemeltetése megszűnésének időpontjáig” tart. Ha viszont valamelyik fél cselekvése folytán következik be az a feltétel, amitől a foglalkoztatás tartamát függővé tették, a feltétel bekövetkezését előidéző fél nyilvánvalóan nem hivatkozhat a jogviszony megszűnésére[2].
Egy másik esetben ugyanakkor a Kúria érvénytelennek minősítette a munkaszerződés azon rendelkezését, miszerint a (Németországból történő) „hazarendeléssel a munkaviszony megszűnik”[3]. Emögött az a megfontolás húzódik, hogy a munkavállaló „hazarendelése” csak a munkáltató akaratától függ.
Lényeges továbbá, hogy ha a felek a munkaviszony tartamát nem naptárilag határozzák meg, a munkáltatónak ilyen esetben is tájékoztatnia kell a munkavállalót a munkaviszony várható időtartamáról. Például, ha a munkáltató egy GYES-en lévő kolléganő helyettesítésére alkalmazza a munkavállalót, tájékoztatnia kell a munkavállót, hogy ez előreláthatóan 2 évig fog tartani. Ugyanakkor a munkaviszony megszűnik a helyettesített kolléganő visszatértekor, függetlenül attól, hogy ez esetleg 1 év után megtörténik.
3. Lehet kikötni próbaidőt?
Próbaidő kikötésére alapvetően nemcsak határozatlan, hanem határozott időre kötött munkaszerződésben is van lehetőség.
A gyakorlatban kérdésként merült fel ugyanakkor, hogy a próbaidő időtartama megegyezhet-e a felek által a munkaszerződésben meghatározott határozott idő tartamával? Vagyis lehetséges-e, hogy a felek 3 hónap határozott időre kötnek munkaszerződést, és ennek egész tartamát próbaidőnek minősítik?
Emlékeztetünk, hogy a próbaidő rendeltetése, hogy a felek lehetőséget nyerjenek arra, hogy meggyőződjenek a szerződésben vállalt kötelezettségek teljesítéséről, az elvárásoknak való kölcsönös megfelelésről. A jogirodalmi álláspont szerint tehát a próbaidő – rendeltetésénél fogva – csak a munkaviszony tartamánál rövidebb lehet.
Vagyis jogellenes 3 havi próbaidő kikötése egy ugyancsak 3 hónapra szóló munkaviszonyt létesítő munkaszerződésbe, az viszont nem ütközik jogszabályba, ha egy 6 hónapra kötött munkaszerződésben a felek 3 havi próbaidőt kötnek ki.
4. Mennyi lehet a maximális időtartam?
Mivel a munkaviszony határozott időre történő létesítése megfoszthatja a munkavállalót bizonyos, egyébként őt védő rendelkezésektől, ezért a Munka Törvénykönyve limitálja a határozott idejű munkaviszony hosszát.
Ennek megfelelően a határozott idejű munkaviszony időtartama – meghosszabbítás vagy 6 hónapon belül újabb határozott idejű munkaviszony létesítése esetén is – az 5 évet nem haladhatja meg.
A fenti szabály alól kivételt jelent, ha a munkaviszony létesítéséhez hatósági engedély szükséges. Ilyen eset áll fenn nem Európai Uniós munkavállalók esetén, akiknek a foglalkoztatása főszabály szerint engedélyhez kötött. Az ilyen munkavállalók esetében egyrészt a munkaviszony legfeljebb az engedélyben meghatározott időtartamra köthető. Ugyanakkor esetükben az 5 éves korlát nem érvényesül annyiban, hogy az engedély meghosszabbításakor az újabb határozott idő és a korábbi idő tartama együtt meghaladhatja az 5 évet.
5. Meg lehet hosszabbítani a határozott időt, avagy mi a helyzet a láncszerződésekkel?
Mivel a határozott idő lejárta automatikusan megszünteti a munkaviszonyt és nem kell alkalmazni a felmondási idő vagy felmondás esetén az indokolás szabályait, vonzó alternatíva lehet a munkáltató számára, hogy határozatlan időtartamú munkaviszony helyett csak rövid időtartamra kötött határozott idejű jogviszonyok láncolatával foglalkoztassa a munkavállalót.
A fentebb említett 5 éves korlát mellett a láncszerződéseknek van még egy korlátja, méghozzá, hogy határozott idejű munkaviszony meghosszabbítása vagy a határozott idejű munkaviszony megszűnését követő hat hónapon belüli ismételt létesítése csak munkáltatói jogos érdek fennállása esetén lehetséges és ez nem irányulhat a munkavállaló jogos érdekének csorbítására.
A Kúria több ügyben is foglalkozott a láncszerződések kérdésével és megállapította, hogy rendeltetésellenes joggyakorlást valósít meg, ha egy kb. 20 hónapos időtartam alatt törvényes érdek nélkül 6 alkalommal került sor a munkaviszony meghosszabbítására[4].
Egy még ennél is extrémebb esetben a felek 5 év alatt 19 alkalommal hosszabbították meg a munkaszerződést és mivel a munkáltató nem tudott megjelölni a munkavállaló munkakörét érintő sajátos konkrét gazdálkodási, szolgáltatási körülményt, amely az alkalomszerű, vagy ciklikus foglalkoztatást igényelte, illetve indokolta volna, a Kúria érvénytelennek tekintette a határozott időre szóló kikötést[5].
Abban az esetben viszont, amikor a munkáltató éves keret- és támogatási szerződéssel, bizonytalan finanszírozási feltételek mellett működik, fennállt a munkáltatói jogos érdeke arra, hogy a munkavállalót egymás után több határozott idejű munkaviszony keretében foglalkoztassa[6].
6. Mi történik, ha a lejárat után tovább dolgozik a munkavállaló?
Érdekes kérdést vet fel, hogy mi történik akkor, ha a felek határozott időre kötnek munkaszerződést, a határozott idő lejár, azonban a munkavállaló tovább dolgozik anélkül, hogy a felek írásban meghosszabbították volna a szerződést.
A 2012. előtti szabályok alapján ilyen esetben, ha a munkavállaló a határozott idő lejárta után legalább 1 munkanapot dolgozott a közvetlen vezetője tudtával, akkor a munkaviszony határozatlan idejűvé alakult át. Ugyanakkor, ha az eredeti jogviszony legfeljebb 30 napra jött létre, akkor a munkaviszony csak az eredeti jogviszony hosszának megfelelő idővel hosszabbodott meg.
A jelenlegi Munka Törvénykönyve ilyen szabályt nem tartalmaz, így amennyiben a munkavállaló a határozott idő lejárta után tovább dolgozik anélkül, hogy a felek erről írásban rendelkeztek volna, akkor a felek között érvénytelen munkaszerződés áll fenn.
A „dilemmának” két feloldási lehetősége van. Az egyik, hogy ha a munkavállaló 30 napon belül hivatkozik az érvénytelenségre és a felek nem küszöbölik ki ennek okát, azaz nem kötnek írásban szerződést, akkor a munkáltató köteles azonnali hatállyal megszüntetni a munkaviszonyt. Ilyen esetben a munkáltató köteles annyi időre járó távolléti díjat a munkavállalónak megfizetni, amennyi a munkáltató rendes felmondása esetén járna.
A másik lehetőség az, hogy amennyiben a munkavállaló nem hivatkozik 30 napon belül az érvénytelenségre, akkor a felek között érvényesen létrejön a munkaszerződés, méghozzá – mivel a felek nem kötöttek ki határozott időt – határozatlan időtartamra. Természetesen ilyen esetben a munkáltató felett a munkaügyi bírság is lebeg.
7. Hogyan lehet megszüntetni a határozott idejű munkaviszonyt?
Végül, érdemes megemlékezni arról, hogy milyen eltérő szabályok vonatkoznak a határozott idejű munkaviszony megszüntetésére.
Ami a „rendes” felmondást illeti, határozott idejű munkaviszony esetében erre szűkebb körben kerülhet sor. A munkáltató ugyanis a határozott idejű munkaviszonyt csak felszámolási- vagy csődeljárás tartama alatt, a munkavállaló képességére alapított okból vagy akkor szüntetheti meg, ha a munkaviszony fenntartása elháríthatatlan külső ok következtében lehetetlenné válik.
Míg tehát egy határozatlan idejű munkaviszonyt a munkáltató felmondhat például arra hivatkozva, hogy gazdasági okokból létszámcsökkentést határozott el, addig egy határozott idejű munkaviszonynál erre alapvetően nincs lehetőség, mert a munkáltató döntésén alapuló létszámcsökkentés nem minősül külső oknak.
A Munka Törvénykönyve továbbá lehetőséget ad a munkáltatónak, hogy a határozott idejű munkaviszonyt azonnali hatállyal indoklás nélkül felmondja. Ilyen esetben azonban a munkavállaló 12 havi távolléti díjra, vagy ha a határozott időből egy évnél rövidebb idő van hátra, akkor a hátralévő időnek megfelelő távolléti díjra jogosult.
8. Összefoglalás
A határozott idejű munkaviszony létesítése tehát vonzó alternatíva lehet a munkáltató számára, hogy a munkaerő-igényét a működéséhez, pl. a kereslethez igazítsa. Érdemes ugyanakkor körültekintően eljárni, hiszen a határozott idejű munkaviszonynak is megvannak a buktatói, mint például a láncszerződések problematikája vagy a felmondás korlátozott lehetősége.
[1] korábbi nevén Legfelsőbb Bíróság
-
WE ARE 15!
Recently we celebrated our 15th Anniversary, which is a very important milestone for us. Looking back, our Office went through a long improvement until the formation of our present profile: providing legal support in domestic and international commercial law issues and helping our clients doing business in Hungary.
Read more » -
When should employers pay the consideration for non-compete obligation in Hungary?
The Hungarian Labour Code does not specify the due date of the consideration for non-compete obligation, which resulted in legal uncertainty. Based on the recent case law, the judiciary filled this gap with legal interpretation. In our article we summarize this recent development in Hungarian labour law practice.
Read more » -
ARBITRATION PROCEEDINGS IN HUNGARY
The Hungarian arbitration procedure, compared to the Hungarian state court procedure, is much simpler, less formal. However, it is still necessary to know these simpler procedural rules, to conclude the dispute successfully. Consequently, we summarize below the most important procedural principles and rules based on the Hungarian Arbitration Act and on the Rules of Procedure.
Read more »