Blog
Blog » HOGYAN NE DIREKT MARKETINGEZZ? TANULJ A TELEKOM HIBÁIBÓL!
HOGYAN NE DIREKT MARKETINGEZZ? TANULJ A TELEKOM HIBÁIBÓL!
28 May 2018
Az Adatvédelmi Hatóság a közelmúltban 2 Millió Forintra bírságolta meg a Magyar Telekomot jogsértő közvetlen üzletszerzési gyakorlata miatt. Bár a döntést a Hatóság még nem a GDPR alapján hozta, érdemes áttekinteni, hogy milyen hibákat követett el a Telekom. A GDPR után ugyanis az ilyen fiaskók valószínűleg sokkal borsosabb bírságot vonnak majd maguk után.
1. Hozzájárulás önkéntességének hiánya
A Telekom a közvetlen üzletszerzési célú megkereséssekkel kapcsolatos adatkezelést az eljárás panaszosának hozzájárulására alapozta, melyet először az ügyféllel kötött előfizetői szerződésben kért illetve „szerzett meg”.
A szerződésben azonban az ügyfélnek nem volt valódi választási lehetősége arra, hogy megtagadja a hozzájárulást. Ugyanis, ha az ügyfél a szerződést aláírta, a szerződés részeként a hozzájárulást is „megadta” aláírásával.
A Hatóság ezzel kapcsolatban kiemelte, hogy amennyiben az ügyfélnek nincs tényleges választási lehetősége, hogy az adatkezeléshez a hozzájárulást megadja vagy sem, úgy a hozzájárulás nem tekinthető önkéntesnek és így az nem érvényes.
A Telekom gyakorlata a GDPR alapján sem lenne jogszerű, hiszen a Rendelet alapján sem lehet „kapcsolt” hozzájárulási kérelmet alkalmazni. Ha például egy adásvételi szerződést kötsz az ügyféllel, akkor nem lehet a szerződés szövegében elrejteni a direkt marketing megkeresésekhez való hozzájárulást, hanem az alapcéltól megkülönböztethetően kell bekérni az ügyfél hozzájárulását.
2. Előre bepipált checkbox
A Telekom második „jogalapja” a megkeresésekkel kapcsolatban a panaszosnak a Telekom fiókja létrehozásakor tett nyilatkozata volt, melyben hozzájárult, hogy a Telekom közvetlen üzletszerzési célból kezelje az adatait.
Igen ám, azonban a regisztráció során a direkt marketing célú adatkezeléshez a hozzájárulás megadására szolgáló checkbox előre be volt pipálva. Az ügyfélnek kellett volna tehát a pipát eltávolítani ahhoz, hogy ne kapjon direkt marketing célú megkereséseket.
Az Adatvédelmi Hatóság szerint ez a gyakorlat nem megfelelő, ugyanis az előre bepipált checkbox kizárja, hogy a hozzájárulás határozottnak és félreérthetetlennek minősüljön, így ugyancsak érvénytelen. A GDPR a hozzájárulással kapcsolatban ugyanilyen követelményeket tartalmaz, tehát az előre bepipált checkboxot felejtsd el.
3. Előzetes tájékoztatás hiánya
A Telekom további hibája volt, hogy a hozzájárulások „beszerzését” megelőzően nem tájékoztatta megfelelően az ügyfelet az adatkezelés körülményeiről. Mind az előfizetési szerződés megkötésekor, mind a Telekom regisztrációja során ugyanis csak egy hiányos és túl általános jellegű tájékoztatást adott az ügyfélnek az adatkezelésről.
A megfelelő előzetes tájékoztatás hiánya a Hatóság megállapítása szerint ugyancsak a hozzájárulás érvénytelenségét vonja maga után.
A GDPR egy nagyon részletes listát tartalmaz arról, hogy az érintettet az adatkezeléssel kapcsolatban mely tényekről, körülményekről kell tájékoztatni. Emellett azt is kifejezetten kimondja, hogy a hozzájárulás érvényességéhez legalább az adatkezelő kilétéről és az adatkezelés pontos céljáról tudnia kell az érintettnek.
4. A tiltakozás figyelmen kívül hagyása
A már eleve érvénytelen hozzájáruláson „alapuló” direkt marketingezést a Telekom azzal tetézte, hogy az ügyfél hozzájárulásának visszavonását, illetve a tiltakozását követően tovább bombázta a reklám célú üzenetekkel.
Az Adatvédelmi Hatóság finoman szólva nem veregette meg a Telekom vállát, amikor az eljárás során feltárta, hogy bár az ügyfél visszavonta a „hozzájárulását” a Telekom fiókjában, és háromszor levélben is kérte, hogy a Telekom ne keresse őt üzletszerzési célból, a Telekom ennek ellenére még több mint 10 alkalommal megkereste őt különböző csatornákon.
A GDPR szerint az érintett jogosult arra, hogy az adatkezelő törölje az adatait, ha a hozzájárulását visszavonja, illetve tiltakozik az adatkezelés ellen. A jövőben is érdemes lesz tehát figyelni arra, hogy az ügyfelek ilyen jellegű megkereséseit komolyan vedd.
5. Tanulság
A Telekom hibái rámutatnak arra, hogy mire kell figyelned a GDPR hatályba lépését követően is, ha direkt marketing célból kezelsz személyes adatot.
Mindenekelőtt az ügyfeled hozzájárulását kérd közérthető és egyértelmű formában. Felejtsd el az előre bepipált checkboxokat és tájékoztasd az ügyfeledet megfelelően arról, hogy hogyan fogod kezelni az adatait.
Ha pedig az ügyfeled nem kér a megkeresésedből, akkor a kérését tartsd tiszteletben. Egy felmérgesített ügyfélből ugyanis pillanatok alatt panaszos lesz az Adatvédelmi Hatóságnál, Te pedig egy hatósági eljárásban találod magad, ahol aztán magyarázkodhatsz, miközben egy akár 20 Millió Eurós bírság lebeg a fejed felett.
-
WHAT ARE THE FORMAL AND CONTENT REQUIREMENTS OF COMPANY DOCUMENTS IN B2B TRANSACTIONS IN HUNGARY?
Few people may know, but legislation often imposes formal and content requirements for certain documents. In most cases, these rules are for the sake of identification, which is in the interest of both parties, so it is important to pay attention to them to avoid misunderstandings. In this article, we examine the content requirements for documents used in business to business (B2B) transactions.
Read more » -
HOW FAR THE EMPLOYER’S SPHERE OF CONTROL EXTENDS IN HUNGARY, ACCORDING TO THE SUPREME COURT?
Under Hungarian labour law, the employer may be exempted from compensating the employee for damage caused in connection with the employment relationship if the damage was caused by circumstances beyond the employer’s control. But how far does the employer's control extend, and does it really have to take every eventuality into account, even the most unpredictable? In its recent decision, the Hungarian Supreme Court addressed this question.
Read more » -
WE ARE 15!
Recently we celebrated our 15th Anniversary, which is a very important milestone for us. Looking back, our Office went through a long improvement until the formation of our present profile: providing legal support in domestic and international commercial law issues and helping our clients doing business in Hungary.
Read more »