Blog
Blog » LUXEMBURG DÖNTÖTT – EU JOGOT SÉRT A MAGYAR ÁLLAMI MOBILFIZETÉSI RENDSZER
LUXEMBURG DÖNTÖTT – EU JOGOT SÉRT A MAGYAR ÁLLAMI MOBILFIZETÉSI RENDSZER
03 December 2018
Államosítható-e a mobilfizetés egy EU tagállamban az általános gazdasági érdekű szolgáltatások doktrínája alapján? A luxemburgi bíróság ezúttal a magyar nemzeti mobilfizetési rendszer jogszerűségét vizsgálta és jutott arra a következtetésre, hogy egy állami mobilfizetési monopólium felállítása szükségtelen és aránytalan beavatkozás a szabad piaci folyamatokba.
Háttér
Magyarország a mobilfizetési piacon 2014. évtől egy állami monopóliumot vezetett be, mely keretében felállította a Nemzeti Mobilfizetési Zrt., egy 100%-os állami tulajdonban lévő vállalkozást. Ettől fogva Magyarországon a parkolási díj, útdíj és egyéb állami szolgáltatások ellenértéke mobil eszközről kizárólag a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. által létrehozott nemzeti mobilfizetési rendszerben fizethető.
Az Európai Bizottság álláspontja szerint a nemzeti mobilfizetési rendszer, mint a mobilfizetés „államosítása” sérti az EU jogot, hiszen a Nemzeti Mobilfizetési Zrt-nek adományozott kizárólagos jog akadályozza a nagykereskedők piacra lépését, ezen keresztül a szolgáltatások szabad nyújtására vonatkozó irányelv rendelkezéseit, valamint a letelepedés, illetve a szolgáltatásnyújtás alapvető szabadságát.
Mivel a magyar kormány vitatta a jogsértést és nem tett eleget az Európai Bizottság felhívásának, az ügy Luxemburgban a Európai Unió Bírósága előtt folytatódott.
Az ügy Luxemburgban
A magyar kormány elsődlegesen azzal védekezett, hogy a nemzeti mobilfizetési rendszer olyan általános gazdasági érdekű szolgáltatásnak („ágész”) minősül, melyre a szolgáltatási irányelv nem vagy csak megszorításokkal alkalmazható, így Magyarország nem kötelezhető a már meglévő ágész-ek liberalizácójára.
Az EU Bíróság ezzel kapcsolatban rámutatott, hogy jóllehet a mobilfizetési rendszer ágész-nek minősül, azonban az EU jog csak a már EU csatlakozáskor fennálló ágész-ek, illetve állami monopóliumok vonatkozásában engedne enyhébb szabályozást. Ugyanakkor a magyar nemzeti mobilfizetési rendszert a kormány 2014-től, újonnan vezette be, így annak meg kell felelnie diszkrimináció mentességen túl a szükségesség és, arányosság követelményének.
Ebben a körben a kormány azzal érvelt, hogy korábban a magáncégek által nyújtott mobilfizetés szolgáltatások nem biztosítottak országos lefedettséget és azt a felhasználók nem azonos feltételekkel vehették igénybe, az állami monopólium pedig biztosítja a fogyasztók védelmét a kereskedelmi ügyletek tisztességességét és a csalások elleni hatékony fellépést.
Az EU Bíróság azonban rámutatott, hogy a szabad piaci folyamatokba történő állami beavatkozás szükségtelen és eltúlzott volt, mivel a fenti célokat Magyarország kevésbé korlátozó intézkedésekkel is elérhette volna, így például a Nemzeti Mobilfizetési Zrt.‑nek biztosított monopólium helyett egy, a versenyre nyitott eljáráson alapuló koncessziós rendszer bevezetésével.
Fentiek alapján az EU Bírósága megállapította, hogy a nemzeti mobilfizetési rendszer sérti az EU szolgáltatásokra vonatkozó irányelvét és a szolgáltatások szabad nyújtásának alapvető szabadságát.
-
WHAT ARE THE FORMAL AND CONTENT REQUIREMENTS OF COMPANY DOCUMENTS IN B2B TRANSACTIONS IN HUNGARY?
Few people may know, but legislation often imposes formal and content requirements for certain documents. In most cases, these rules are for the sake of identification, which is in the interest of both parties, so it is important to pay attention to them to avoid misunderstandings. In this article, we examine the content requirements for documents used in business to business (B2B) transactions.
Read more » -
HOW FAR THE EMPLOYER’S SPHERE OF CONTROL EXTENDS IN HUNGARY, ACCORDING TO THE SUPREME COURT?
Under Hungarian labour law, the employer may be exempted from compensating the employee for damage caused in connection with the employment relationship if the damage was caused by circumstances beyond the employer’s control. But how far does the employer's control extend, and does it really have to take every eventuality into account, even the most unpredictable? In its recent decision, the Hungarian Supreme Court addressed this question.
Read more » -
WE ARE 15!
Recently we celebrated our 15th Anniversary, which is a very important milestone for us. Looking back, our Office went through a long improvement until the formation of our present profile: providing legal support in domestic and international commercial law issues and helping our clients doing business in Hungary.
Read more »