Blog
Blog » VISSZAÉL-E A FACEBOOK GAZDASÁGI ERŐFÖLÉNYÉVEL, HA NEM GDPR KONFORM?
VISSZAÉL-E A FACEBOOK GAZDASÁGI ERŐFÖLÉNYÉVEL, HA NEM GDPR KONFORM?
20 February 2019
Míg meg sem száradt a tinta a francia adatvédelmi hatóság Google-ügyben hozott döntésén, a német versenyfelügyeleti hatóság most a másik óriással, a Facebook-al szemben hozott elmarasztaló határozatot jogsértő adatkezelési gyakorlata miatt. Gondolom most felmerül benned a kérdés, hogy mi köze az adatvédelemnek a gazdasági versenyhez? Nos, olvasd el rövid cikkünket és megtudhatod, „hogy kerül a csizma az asztalra”.
1. Miért a német versenyfelügyeleti hatóság járt el?
Ahogy a bevezetőben is említettük, első ránézésre furának tűnhet, hogy az Egyesült Államokbeli székhelyű Facebook ellen, egy lényegében adatvédelmi kérdéseket érintő ügyben a német versenyhatóság járt el.
A német versenyfelügyeleti hatóságnak ugyanakkor minden olyan versenyjogsértő magatartással kapcsolatban hatásköre van eljárni, amelynek Németországban hatása lehet. Márpedig a Facebook piaci magatartásának Németországban is van hatása, sőt a Facebook-nak még német leányvállalata is van, így a hatóság eljárhatott az ügyben.
Emellett a versenyfelügyeleti hatóság mérlegelte azt, hogy egy olyan piacvezető gazdasági szereplő, mint amilyen a Facebook, adatkezelési gyakorlata nemcsak az adatvédelmi hatóságok számára lehet releváns, hanem a versenyhatóságok számára is. A versenyfelügyeleti hatóság ugyanis fontos feladatának tekinti a piacvezető cégek adatkezelési tevékenységeinek felügyeletét, és az ilyen vizsgálatok során szorosan együttműködik az adatvédelmi hatósággal.
2. Hogyan használja a személyes adatokat a Facebook?
A vizsgálat tárgyát alapvetően a Facebook felhasználási feltételei képezték. Nem újdonság, hogy ahhoz, hogy a felhasználó használni tudja a Facebook-ot, el kell fogadnia ezeket a feltételeket. Így többek között abba is bele kell egyeznie a felhasználónak, hogy a Facebook külső forrásokból, vagyis más honlapokról, illetve mobil applikációkból is adatokat gyűjtsön róla és ezt hozzárendelje a felhasználói fiókjához.
Az nyilván senkinek sem okoz meglepetést, hogy a Facebook felhasználja azokat az adatokat, amelyeket a felhasználó magáról a Facebook-on megoszt, vagy amiket egyébként a Facebook-on kifejtett tevékenysége alapján össze lehet vadászni róla. Egy tájékozott felhasználó valószínűleg még azzal is számol, hogy a Facebook érdekkörébe tartozó Instagram-on posztolt képeit hozzárendelik a Facebook profiljához.
Amit viszont valószínűleg sokan nem tudnak, hogy a Facebook az olyan, harmadik személyek által üzemeltetett honlapokról is „nyeli az adatokat” rólunk, amelyeken ott a „Like” vagy „Share” gomb, vagy amelyek a háttérben a Facebook Analytics nevű elemző szolgáltatást használnak. A durva az egészben az, hogy a látogatónak nem is kell rákattintania a „Like” gombra, az adatáramlás már a honlap betöltésével elkezdődik.
3. Miért piacvezető a Facebook?
Persze megdöbbentő, hogy a Facebook mindenhonnan szipkázza, majd össze-vissza kombinálja rólunk az adatokat, mindennek versenyjogi szempontból nem lenne túl nagy jelentősége, ha a Facebook nem lenne piacvezető gazdasági szereplő.
Ez, ismerve a Facebook ténykedését, és hogy például Magyarországon is kihullottak mellőle az olyan platformok mint az IWIW, elég nyilvánvalóan tűnik, de a német hatóság összehasonlító adatokkal és számokkal is alátámasztotta a megállapítást.
A Facebook-nak világszerte havi 2,3 milliárd aktív felhasználója van, akik közül 1,5 milliárd személy napi szinten használja az oldalt. Ami a német „közösségi média” piacot illeti: bár van néhány olyan honlap vagy applikáció (pl. Youtube, Snapchat, Pinterest), ami mutat némi átfedést a Facebook által kínált szolgáltatásokkal, valójában ezek a platformok nem a Facebook „helyettesítői”.
Szűken nézve tehát az érintett piacot, a Facebook-nak Németországban több mint 90%-os piaci részesedése van, havonta 32 millió és napi szinten 23 millió aktív felhasználóval. A Facebook-on kívül Németországban csak egy-két kisebb szolgáltató működik a közösségi média piacon, azonban ezek piaci részesedése elhanyagolható.
4. Miért gazdasági erőfölénnyel visszaélés a GDPR megsértése?
A versenyfelügyeleti hatóság szerint a Facebook adatkezelési tájékoztatóinak ismeretében megállapítható, hogy a Facebook adatkezelési gyakorlata alapvetően sérti a GDPR-t. A Facebook-nak nincs érvényes jogalapja arra, hogy az adatokat harmadik oldalakról gyűjtse és azokat a felhasználó Facebook fiókjához rendelje.
A felhasználónak ugyanis nincs reális választási lehetősége: ha használni akarja a Facebook-ot, akkor ezekhez az adatkezelési tevékenységekhez is hozzá kell járulnia, ez pedig az önkéntesség hiánya miatt érvénytelenné teszi a hozzájárulást.
A német versenyhatóság szerint a piacvezető gazdasági szereplő olyan szerződési feltétele, amely a szolgáltatás használatának lehetőségét attól teszi függővé, hogy a felhasználó széleskörű hozzájárulást ad-e a személyes adatainak kezeléséhez, kizsákmányoló szerződési feltételnek minősül.
És bár tény, hogy a Facebook kizsákmányoló feltételei nem okoznak közvetlen vagyoni kárt, a felhasználó mégis kárt szenved azzal, hogy elveszti az adatai feletti ellenőrzés lehetőségét és olyan adatkezeléseknek lesz az „alanya”, amelyet nem láthatott előre.
5. Mire kötelezi a döntés a Facebookot?
A német hatóság a megtorló szankció helyett inkább „javító” jellegű intézkedést alkalmazott. Vagyis egyelőre nem szabott ki bírságot, hanem kötelezéseket adott ki a Facebook részére, hogy a jelenlegi kizsákmányoló gyakorlata helyett hogyan járjon el.
A Facebook az általa tulajdonolt platformokról, mint az Instagram és a WhatsApp továbbra is gyűjthet adatokat, viszont csak akkor rendelheti hozzá ezeket a felhasználó Facebook fiókjához, ha ehhez a felhasználó önkéntesen hozzájárult. A harmadik oldalakról pedig a Facebook csak akkor gyűjthet adatokat és rendelheti hozzá ezeket a felhasználó Facebook fiókjához, ha ehhez beszerzi a felhasználó önkéntes hozzájárulását.
Az önkéntes hozzájárulás ebben az esetben azt jelenti, hogy a Facebook használatát nem lehet a hozzájárulás megadásától függővé tenni.
A döntés természetesen nem jogerős, a Facebook az ellen jogorvoslattal élhet. Ha viszont a döntés jogerős lesz és Facebook nem tesz eleget a kötelezéseknek, akkor akár az adatvédelmi bírságoknál is magasabb versenyfelügyeleti bírságnak nézhet elébe.
-
WE ARE 15!
Recently we celebrated our 15th Anniversary, which is a very important milestone for us. Looking back, our Office went through a long improvement until the formation of our present profile: providing legal support in domestic and international commercial law issues and helping our clients doing business in Hungary.
Read more » -
When should employers pay the consideration for non-compete obligation in Hungary?
The Hungarian Labour Code does not specify the due date of the consideration for non-compete obligation, which resulted in legal uncertainty. Based on the recent case law, the judiciary filled this gap with legal interpretation. In our article we summarize this recent development in Hungarian labour law practice.
Read more » -
ARBITRATION PROCEEDINGS IN HUNGARY
The Hungarian arbitration procedure, compared to the Hungarian state court procedure, is much simpler, less formal. However, it is still necessary to know these simpler procedural rules, to conclude the dispute successfully. Consequently, we summarize below the most important procedural principles and rules based on the Hungarian Arbitration Act and on the Rules of Procedure.
Read more »