Blog

Blog » VISZLÁT GEO-BLOCKING! AVAGY NE DISZKRIMINÁLJ A WEBSHOPODBAN!

VISZLÁT GEO-BLOCKING! AVAGY NE DISZKRIMINÁLJ A WEBSHOPODBAN!

19 November 2018

Magyarországon üzemeltetsz webshopot, de nem szolgálsz ki német vevőket? Ezzel az eljárással megsértheted az uniós jogot, egészen pontosan a Geo-blocking Rendeletet, amely határokon átnyúló kereskedelem esetén tiltja a vevők közötti megkülönböztetés bizonyos formáit. Cikkünkben összefoglaljuk a 2018. december 3-től alkalmazandó új jogszabály leglényegesebb elemeit.

Mit is jelent a geo-blocking?

Geo-blockingról van szó, ha egy internetes kereskedő megakadályozza, hogy a vevő hozzáférjen az általa üzemeltetett internetes oldalhoz (pl. webshophoz), vagy egyéb módon lehetetlenné teszi, hogy a vevő vásároljon tőle, kizárólag a vevő állampolgársága, lakóhelyének vagy székhelyének elhelyezkedése miatt.

Ilyen például, ha a magyarországi webshop csak magyar IP címről elérhető, de német IP címről már nem. Vagy ha a webshop ugyan elérhető nem magyar IP címről is, de a (nem magyarországi) vevőnek magyar lakcímet kell megadnia ahhoz, hogy leadhassa a rendelését.

Hasonló helyzet áll fenn akkor is, ha a fizetéshez csak magyarországi bank által kibocsátott bankkártyát lehet használni, amivel a külföldi vevők nyilván kevésbé valószínű, hogy rendelkeznek.

Mit tilt alapvetően a Geo-blocking Rendelet?

A Rendelet alapvetően arra kötelezi a kereskedőket, hogy az alábbi helyzetekben ne tegyenek különbséget a vevők között az állampolgárságuk, lakó- vagy székhelyük alapján:

  1. Termék értékesítés szállítás nélkül: például, ha egy magyar webshopot üzemeltetsz és Magyarországon vállalsz kiszállítást, akkor egy szlovák vevőnek is biztosítanod kell, hogy ugyanolyan feltételekkel vásárolhasson tőled, mint a magyar vevők. Vagyis, arra nem kötelez a Rendelet, hogy Szlovákiába kiszállítsd a megrendelt terméket, de ha a szlovák vevő megad egy magyarországi átvételi címet (pl. egy pick-pack pontot), akkor oda ugyanúgy ki kell szállítanod az árut, mint ahogy egy magyar vevő esetében tennéd.
  2. Elektronikus úton nyújtott szolgáltatás: például, ha egy észt vevő felhőalapú szolgáltatást szeretne igénybe venni tőled, ezt biztosítanod kell a részére a magyar megrendelőidnél alkalmazott feltételekkel, így például többlet díj nélkül.
  3. Meghatározott helyen nyújtott szolgáltatás: például, ha egy szabadulószobát üzemeltetsz Budapesten és a családoknak kedvezményes belépőt kínálsz, akkor a kedvezményt egy francia családtól sem tagadhatod meg, tehát ugyanolyan kedvezményt kell kapniuk, mint amit a magyar családoknak adsz. Ez a kötelezettség tehát a „hagyományos” (nem internetes) szolgáltatásokra (is) vonatkozik.

Milyen további előírások vannak?

A fenti tilalmak mellett a Geo-blocking Rendelet alapján azt sem teheted meg, hogy blokkolod a honlapodhoz való hozzáférést vagy automatikusan, a látogató hozzájárulása nélkül átirányítod őt e honlapod más „nyelvi verziójára”. A Rendeletnek ezzel az a célja, hogy elkerülhető legyen, hogy honlapod különböző nyelvi változatain elfogadható indok nélkül eltérő árakat alkalmazol.

Például, ha egy cipőket árusító webshopot üzemeltetsz és egy német vevő a magyar honlapod URL-jét írja be, akkor nem irányíthatod át a hozzájárulása nélkül a honlapod német változatára. Illetve, ha a látogató hozzá is járult az átirányításhoz, a magyar verzió továbbra is elérhető kell, hogy legyen számára, hogy össze tudja hasonlítani az árakat, ha akarja.

További tilalom, hogy ha egy bizonyos módon lehet fizetni a webshopodban, akkor ezen a fizetési módon belül nem tehetsz különbséget a vevőid között. Vagyis, ha magyar webshopodban lehet Mastercarddal fizetni, akkor a bolgár bank által kibocsátott Mastercardot is el kell fogadni.

Milyen esetben nem diszkriminatív a geo-blocking?

Bizonyos esetekben a geo-blocing lehet jogszerű, sőt ez az elvárt magatartás. Így például, ha az uniós jognak megfelelő nemzeti jog tiltja a kereskedőnek, hogy az adott ország állampolgárainak vagy a területére értékesítsen bizonyos termékeket.

Egy példával élve, Magyarországon az e-cigarettát csak nemzeti dohányboltokban lehet forgalmazni, illetve Magyarország tiltja az e-cigaretta távértékesítését. Tehát, ha Szlovákiában egy e-cigit áruló webshopod üzemeltetsz és egy magyar vevő részére megtagadod az értékesítést, ezzel nem sérted a Geo-blocking Rendeletet.

Ugyanakkor, az ilyen esetekben világos és egyértelmű magyarázatot kell adnod arra, hogy miért nem értékesítesz vagy szolgáltatsz az adott vevő részére.

A B2B ügyletek is értintettek?

Talán meglepődsz rajta, de a Geo-blocking Rendelet nemcsak B2C (fogyasztók részére történő), hanem bizonyos feltételek esetén a B2B (üzleti ügyfelek részére történő) értékesítések esetén is alkalmazandó.

A Rendelet akkor vonatkozik B2B ügyletekre, ha ha az üzleti ügyfeled az általános szerződési feltételeid alapján, vagyis nem egyedileg megtárgyalt szerződés alapján rendel tőled és a vevőd végfelhasználónak minősül, tehát nem értékesíti tovább a terméket.

Például, az irodánktól sem tagadhatod meg a megrendelést, ha papír alapú könyveket vennénk a német webshopodban, és elfogadjuk az általános szerződési feltételeidet, a könyveket pedig nem adjuk el egy harmadik személy részére, továbbá a szállítást mi intézzük.

A fentiek alapján javasoljuk, hogy vizsgáld meg, hogy az általad üzemeltett webshop megfelel-e az új uniós szabályoknak. Különösen iktass ki minden olyan eszközt vagy szerződési feltételt, amely elfogadható indok nélkül blokkolja vagy korlátozza a vevő hozzáférését a webshopodhoz, kizárólag az állampolgársága vagy lakóhelye miatt.