Cikkek
Cikkek » ONLINE TÁRGYALÁS VÁLASZTOTTBÍRÁSKODÁSBAN - Avagy létezik-e a fizikai tárgyaláshoz való jog a belföldi választottbírósági eljárásban?
ONLINE TÁRGYALÁS VÁLASZTOTTBÍRÁSKODÁSBAN - Avagy létezik-e a fizikai tárgyaláshoz való jog a belföldi választottbírósági eljárásban?
17 December 2021
1. Bevezetés
A koronavírus világjárvány immár több mint egy éve része mindennapi életünknek, és a jogrendszernek talán nincs is olyan ága, melyre kisebb-, vagy nagyobb mértékben ne lenne hatása a pandémiának. A közelmúltban számos kiváló jogi tárgyú írás született, mely vizsgálta, hogy a koronavírus milyen hatással van - a teljesség igénye nélkül - a magánjogi szerződések teljesítésére, a kártérítési felelősségre, biztosítási jogviszonyra, vagy a bűnözésre. Ugyanakkor a koronavírus által felvetett eljárásjogi kérdésekről eddig kevés szó esett. Az eljárásjogokon belül speciális helyet foglal el a választottbírósági eljárási jog, mivel szemben a polgári- és büntető eljárás kógens szabályozási logikájával, a választottbírósági eljárásban a felek magánautonómiája a domináns. Itt a tételes jog csak keret jelleggel szabályozza az eljárást, melyet – e keretek között – a felek tölthetnek ki tartalommal, ugyanakkor a gyakorlatban az a jellemző, hogy a felek fenti szabadsága valamely választottbírósági intézmény eljárási szabályzatának az elfogadásában manifesztálódik. További sajátosság, hogy az eljárásjogi hiba a választottbírói ítélet érvénytelenítéséhez vezethet, mely esetben éppen az a cél hiúsul meg, amiért a felek ezt az alternatív vitarendezési módot választották: a gyors, hatékony, végleges vitarendezés. Ugyanakkor nyilvánvaló, hogy a választottbíráskodás a felek említett elvárásait a pandémia idején akkor tudja teljesíteni, amennyiben olyan eszközöket használ, melyek egy világjárvány közepette is biztosítják a jogviták gördülékeny elintézését. Ezzel el is érkeztünk a következő kérdésekhez: Helyettesítheti-e a felek és a választottbírák egyidejű személyes megjelenésével járó választottbírósági tárgyalást egy telefon-, vagy videokonferencia? Okozhatja-e egy online tárgyalás a választottbírósági ítélet érvénytelenítését? A fenti kérdések visszavezethetők arra az alapkérdésre, hogy választottbírósági eljárásban a feleknek van-e egyáltalán joga a fizikai tárgyaláshoz? E kérdést jelen cikk keretében azon választottbírósági eljárások vonatkozásában vizsgáljuk, melyeknél a választottbíráskodás helye belföldön van
2. Terminológia
A további vizsgálat előtt érdemes röviden tisztázni néhány alapfogalmat. Hagyományos értelemben vett tárgyaláson azt értjük, amikor valamit megbeszélünk, megvitatunk, megtanácskozunk. [1] Erre sor kerülhet úgy, hogy a tárgyalás résztvevői egyidejűleg „jelen vannak”, tehát azonos időben azonos térben tartózkodnak. Jelen tanulmányban ezt a fajta hagyományos tárgyalást jelöljük „fizikai tárgyalásnak”. A fizikai tárgyalással szemben sor kerülhet olyan tárgyalásra, mely során az eljárás résztvevői egy időben, de nem azonos – attól részben, vagy egészben – eltérő helyen tartózkodnak. Ez valósul meg amennyiben például a választottbírák azonos helyen vannak és a felek külön-külön helyről kapcsolódnak be a tárgyalásba telefon- vagy videokonferencia útján. Az ilyen távtárgyalást a jelen tanulmányban „online tárgyalásként” jelöljük, mely jelzi, hogy erre valamilyen rendszerhez, illetve hálózathoz kapcsolódás útján van lehetőség.[2] A fizikai tárgyalás és az online tárgyalás közös jellemzője a szinkronitás, azaz, hogy az eljárás résztvevői azonos időben észlelik az eljárási cselekmények egyes mozzanatait.[3] A teljesség kedvéért érdemes megemlíteni, hogy elvileg sor kerülhet olyan „tárgyalásra” is, ahol az eljárás résztvevői részben, vagy egészben eltérő helyen és időben vannak jelen, ugyanakkor kérdéses, hogy a tárgyalás fogalmát nem feszíti-e túl egy ilyen eljárási cselekmény – mely alapvetően abban tér el az előző két típustól, hogy az eljárás bizonyos résztvevői „aszinkronban” vannak. A továbbiakban emiatt a fizikai tárgyalás és az online tárgyalás jogi megítélésére koncentrálunk, a magyar jog, mint választottbíráskodásra alkalmazandó jog (lex arbitri) alapján.
3. A fizikai tárgyaláshoz való jog
A fizikai tárgyaláshoz való jog keresését az alanyi jog meghatározásánál kell kezdeni, mely a jogtudományban szélesebb körben elfogadott meghatározás szerint nem más, mint jogi hatások létrehozásának lehetősége, mely egy kötelesség másik oldalaként jelentkezik, és szükség esetén kényszer segítségével is érvényesül.[4] Fizikai tárgyaláshoz való jogról a választottbíráskodásban tehát akkor beszélhetünk, amennyiben létezik olyan kötelezettség, mely alapján a választottbírósági eljárásban a tárgyalást fizikai tárgyalás formájában kell megtartani, és ez a kötelezettség kikényszeríthető. E kötelezettséget elsősorban a tárgyi jog, azaz a lex arbitri rendelkezései között célszerű keresnünk. Azonban figyelemmel a magánjogi jogügyletek jogforrási jellegére, alanyi jog nem csak a tárgyi jogból származhat, hanem tárgyi jogot az alanyi jog gyakorlása is létrehozhat.[5] Választottbíráskodási kontextusban ez utóbbiról akkor van szó, amikor a felek élve a részükre biztosított magánautonómiával, maguk határozzák meg a választottbírósági eljárás szabályait. Fentiek alapján a fizikai tárgyaláshoz való jog létezését a következő kontextusokban vizsgáljuk: a) egyrészről abban az esetben, amikor a felek a választottbírósági megállapodásban nem rendelkeztek az online tárgyalásról, így a kérdést kizárólag a lex arbitri alapján kell megítélni; b) másrészről abban az esetben, amikor a felek kifejezetten kizárták az online tárgyalás tartásának lehetőségét.
3.1. Fizikai tárgyaláshoz való jog a lex arbitri alapján
3.1.1.A Választottbíráskodásról szóló törvény
Összhangban az UNCITRAL Modelltörvénnyel, mely a feleknek az eljárási szabályok meghatározása terén széleskörű autonómiát biztosít,[6] a választottbíráskodásról szóló hatályos törvény[7] (Vbt.) 30. § (1) bekezdése deklarálja a felek jogát arra, hogy az eljárási szabályokat a törvény keretei között szabadon megállapíthassák. A diszpozitív szabályozási logikának megfelelően a Vbt. a választottbírósági eljárás tárgyalását csak elnagyoltan „A tárgyalás és az írásbeli eljárás” megnevezésű 26. cím alatt, mindössze egy szakaszban, a Vbt. 36. §-ában szabályozza. A Vbt. 36. § (1) bekezdése rögzíti, hogy a felek ellenkező megállapodása hiányában a választottbírósági tanács dönti el, hogy tart-e tárgyalást az álláspontok és bizonyítékok előadása céljából. A Vbt. 36. § (2) bekezdése alapján a tanács akkor is tárgyalást tart, amennyiben a felek tárgyalás tartása nélküli jogvitarendezésben állapodtak meg, de utólag bármelyik fél mégis tárgyalást kér. A Vbt. 36. § (3)-(7) bekezdései már nem szorosan a tárgyalást, hanem az eljárás egyéb mozzanatait szabályozzák (felek előzetes értesítése, beadványok közlése a felekkel, jegyzőkönyvezés, nyilvánosság kizárása, stb.). Fentieken kívül a választottbírósági tárgyalás intézménye a Vbt.-ben még feltűnik a beavatkozó kapcsán, deklarálva ez utóbbi jogát az azon való részvételre, a felek mulasztása kapcsán, rögzítve, hogy a tárgyaláson való megjelenés hiánya nem akadályozza az eljárás folytatását, a szakértővel összefüggésben, lefektetve ez utóbbi kötelezettségét a tárgyaláson való részvételre, végül a választottbírósági ítélet elleni jogorvoslatok körében a határozat kiegészítésével kapcsolatban.[8] A fentiekből megállapítható, hogy a Vbt. expressis verbis nem írja elő a fizikai tárgyalás tartásának kötelezettségét. Jóllehet a Vbt. 38. § c) pontja alapján – mely a tárgyaláson való „megjelenés” hiányának következményeiről rendelkezik – csábító lenne a contrario azon elhamarkodott következtetést levonni, hogy ez alapján a lex arbitri szerint választottbírósági tárgyaláson szükségszerűen „fizikai tárgyalás” értendő, annak érdekében, hogy a kérdésben megnyugtatóan állást lehessen foglalni, érdemes a lex arbitri egészét az általánosan elfogadott jogértelmezési módszerek – a nyelvtani, történeti, rendszertani, és a teleologikus értelmezés[9] – segítségével elemezni.
3.1.2. Történeti, nyelvtani, rendszertani értelmezés
Elsődlegesen célszerű visszatekinteni a választottbíráskodásról szóló 1994. évi LXXI. törvény („rVbt.”) – közel két és fél évtizedig hatályban lévő – rendelkezéseire. A rVbt. tárgyalásra vonatkozó szabályai annak IV. Fejezetében a „Szóbeli tárgyalás és írásbeli eljárás” cím alatt a 34. §-ban kerültek elhelyezésre, ahol mindjárt az első bekezdés a választottbírói tanács azon kötelezettségét deklarálta, hogy a feleket – azok eltérő megállapodása hiányában – köteles meghallgatni. A rVbt. elfogadásának időszakában – a 90’-es évek derekán – fennálló hazai technológiai fejlettségi szintet „köztudomású tényként” figyelembe véve ez a rendelkezés gyakorlatilag a fizikai tárgyalás tartásának kötelezettségét jelentette a választottbírói tanács számára. Jóllehet a választottbírósági intézmények eljárási szabályzata nem a szoros értelemben vett lex arbitri része, hanem a felek megállapodása – mely a lex arbitri rendelkezéseitől bizonyos körben eltérhet, illetve annak hézagait töltheti ki tartalommal –, a rVbt. rendelkezései mellett érdemes egy rövid pillantást vetni a hazai választottbíráskodás szempontjából kiemelkedő jelentőségű intézmény, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara mellett működő Választottbíróság korabeli eljárási szabályzatára[10] („Korábbi Eljárási Szabályzat”). A Korábbi Eljárási Szabályzat több rendelkezése is arra enged következtetni, hogy a „szóbeli tárgyalás” a fizikai tárgyalással volt azonos: így a Korábbi Eljárási Szabályzat azon szabálya, mely a tárgyalások helyeként a választottbíróság tárgyalótermeit jelölte meg, vagy azon rendelkezés, mely a felek közös kérelme alapján a szóbeli tárgyalás mellőzésével, iratok alapján történő határozathozatalt tett lehetővé, valamint azon szabály amely alapján az eljáró tanács – amennyiben az ügy jellege folytán arra lehetőség volt – , az ítéletet közvetlenül a szóbeli tárgyalás befejezése után a jelenlevő felek előtt szóban hirdette ki.[11]
A Vbt. rendelkezéseit a rVbt.-vel összehasonlítva az első szembetűnő különbség, hogy a választottbírósági tárgyalás szabályozó címből a „szóbeli” jelző elmaradt, másrészről a felek személyes meghallgatásának kötelezettsége helyett a Vbt. 36. § (1) bekezdésében a választottbírósági tanács diszkrecionális jogköre kerül az előtérbe abban a tekintetben, hogy tart-e tárgyalást az ügyben, vagy sem, kivéve amennyiben a felek ettől eltérően állapodtak meg. A rVbt. és a Vbt. fenti rendelkezéseinek összevetéséből egy paradigmaváltás képe rajzolódik ki: míg korábban a főszabály a szóbeli (fizikai) tárgyalás tartása volt, melytől csak a felek együttes kérelmére lehetett eltérni, addig az új szabályok a választottbírói tanács diszkrecionális jogkörét állítják a középpontba. E paradigmaváltás még jobban tetten érhető a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara mellett működő Választottbíróság 2019. szeptember 1. napjától hatályos eljárási szabályzatában („Eljárási Szabályzat”), melyben már nem szerepelnek a Korábbi Eljárási Szabályzat fent idézett, csak fizikai tárgyalás esetén értelmezhető rendelkezései. A fenti összképet ugyanakkor meglehetősen zavarja, hogy a Vbt. 36. § (2) bekezdése egy nehezen érthető kivételt vezet be, mely alapján bármelyik fél kérése esetén a választottbírói tanácsnak abban az esetben is tárgyalást kell tartania, amennyiben a felek korábban tárgyalás tartása nélküli jogvita rendezésben állapodtak meg, A fenti szerencsétlen rendelkezés – mely érthető szakirodalmi kritikát váltott ki[12] – gyakorlatilag egy opciós jogot biztosít bármelyik félnek, hogy eltérve a korábban megállapodott eljárásrendtől utólag mégis tárgyalást kérjen. Ez az opciós jog a felek magánautonómiájának, akarati szabadságának, téves értelmezésén nyugszik, és kifejezetten ellentétes a Modelltörvény UNCITRAL Titkárság által kiadott magyarázatának vonatkozó részével.[13] A fenti opciós jog akár a felek „tárgyaláshoz való jogának” felerősítéseként is értelmezhető lenne a választottbírósági eljárásban. Ugyanakkor, amennyiben a választottbírósági ítélet érvénytelenítési okainak „szemüvegén” keresztül vizsgáljuk a régi és új szabályozást, a helyzet nem ennyire egyértelmű. Míg a rVbt. szabályai alapján a fizikai tárgyalás – mindkét fél beleegyezésének hiányában történő – mellőzése automatikusan érvénytelenítési oknak minősült, addig a Vbt. alapján a választottbírói tanács saját döntése alapján mellőzheti a tárgyalást, és amennyiben annak tartását egyik fél sem kéri – vagy valamelyik fél kéri, de a tárgyalás hiányát utóbb nem kifogásolja –, akkor a választottbírósági ítélet nem lesz hatályon kívül helyezhető a tárgyalás hiánya miatt.[14] Fentiek alapján a „tárgyaláshoz való jog” felerősítésének jogalkotói szándéka nem egyértelmű. Mégis, feltéve egy ilyen jogalkotói szándékot, a tárgyaláshoz való jog felerősítéséből a fizikai tárgyaláshoz való jog nem vezethető le egyértelműen. Ugyanis a XXI. század elején végbement technológiai fejlődésre való tekintettel a tárgyalás már nem szükségképpen jelent fizikai tárgyalást. Fentiek alapján a lex arbitri történeti, nyelvtani, rendszertani értelmezése nem támasztja alá, hogy a tárgyláshoz való jog egyúttal a fizikai tárgyaláshoz való jogot is jelentené. Mivel ezen értelmezési elvek alapján a fizikai tárgyaláshoz való jog létezésének kérdésében nem lehet döntő konklúziót levonni, érdemes a logikai és teleologikus értelmezéshez folyamodni.
3.1.3. Logikai és teleologikus értelmezés
A jogalkotónak a Vbt. elfogadásával – a választottbírósági intézményi reformok és a Modelltörvény 2006. évi módosításával való harmonizáción túlmenően – két általános célja volt: i) egyészről az, hogy a magyar választottbíráskodás nemzetközi versenyképességét növelje, ii) másrészről az, hogy a gazdasági élet szereplői számára a polgári per valós alternatívájaként olyan vitarendezést kínáljon, melyben az állami igazságszolgáltatáshoz képest gyorsabban születik magas színvonalú döntés.[15] Logikailag belátható, hogy annak érdekében, hogy a fenti jogalkotói célok teljesüljenek, a választottbírósági eljárásban a fizikai tárgyalással kapcsolatban nem érvényesülhetnek szigorúbb szabályok, mint a rendes bíróságok előtti polgári eljárásban. Fentiek alapján – annak ellenére, hogy a bírói gyakorlat alapján a polgári perrendtartás nem háttérszabálya a választottbírósági eljárásnak[16] – a logikai-, illetve teleologikus értelmezés érdekében célszerű megvizsgálni, hogy a polgári eljárásjogban létezik-e a fizikai tárgyaláshoz való jog.
3.1.4. A fizikai tárgyaláshoz való jog a polgári perben
Annak ellenére, hogy a szóbeliség és közvetlenség elve a polgári eljárásjogban normatív szinten nem jelenik meg, a jogirodalomban uralkodó álláspont szerint a fenti elvek alapvető fontosságúnak tekintendők a polgári perben, s ezeket a jelenleg hatályos szabályozás összességéből lehet kiolvasni.[17] Ugyanakkor több perjogi szerző hangsúlyozza, hogy a közvetlenség elve, mely szerint a bíró döntését az általa közvetlenül észlelt tényekre, illetve bizonyítékokra kell alapoznia, nem abszolút és alóla célszerűségi szempontok alapján (pl. távolság, bizonyítási eszköz mozgásának korlátozottsága, stb.) kivételek fogalmazhatók meg.[18] Fentiek alapján került bevezetésre 2015. december 4. napjától a polgári perrendtartásról szóló 1952. évi III. törvény („rPp.”) "XXVIII/A. Fejezete a zártcélú távközlő hálózat igénybevételének szabályairól, mely a büntetőeljárás pozitív tapasztalataira építve a polgári perben is lehetővé tette, hogy felek és más perbeli személy meghallgatására, illetve a tanú és a szakértő kihallgatására ne megkeresett bíróság közbeiktatásával, hanem direkt módon kerüljön sor, amennyiben a fenti személyeknek nincs módjuk a tárgyalás helyszínén való megjelenésre. A jogalkotó külön hangsúlyozta, hogy a „távmeghallgatás”, mint új eljárásjogi lehetőség biztosítása jelentősen megkönnyítheti azon személyek meghallgatását, kihallgatását, akiknek a megjelenése a tárgyalás kitűzött helyén csak jelentős nehézséggel vagy aránytalanul nagy költségtöbblettel lenne megoldható, emellett ezen jogintézmény alkalmazása az eljárások lefolytatását is gyorsíthatja.[19]
A 2018 január 1. napjától hatályos polgári perrendtartásról szóló 2016. évi CXXX. törvény XLVIII. fejezete[20] a fenti szabályozási elveket továbbfejlesztve szabályozza az „elektronikus hírközlő hálózat igénybevételét”. A távmeghallgatás elrendelésére – bármelyik fél kérelmére, vagy hivatalból – három okból kerülhet sor, i) célszerűségi alapon, különösen az eljárás gyorsítása miatt, ii) jelentős nehézség, vagy aránytalan többletköltség elkerülése érdekében, illetve iii) a tanú védelme miatt. Garanciális szabály, hogy a távmeghallgatás során az összeköttetés közvetlenségének érvényesülnie kell, azáltal, hogy az eljárási cselekmény a mozgóképet és hangot egyidejűleg továbbító eszköz útján valósul meg, mely a szinkronitást hivatott biztosítani. A távmeghallgatás jogintézményét vizsgálva kiemelést érdemel, hogy a távmeghallgatást elrendelő végzést az eljáró bíró nem köteles indokolni, melyből a polgári eljárásjog logikája alapján egyenesen következik, hogy az ellen önálló fellebbezésnek sincs helye.[21] A távmeghallgatás elrendelését sérelmesnek tartó fél előtt két eljárásjogi eszköz marad, egyrészről az eljárás szabálytalansága elleni kifogást terjeszthet elő, vagy az elsőfokú eljárást befejező határozat elleni fellebbezésben hivatkozik eljárásjogi jogsértésre. [22] A másodfokú eljárásban azonban csak az ügy érdemi elbírálására kiható, lényeges eljárásjogi szabálysértések eredményezhetik az elsőfokú ítélet hatályon kívül helyezését.[23] Mivel az új Pp. hatályba lépése óta eltelt időben még nem alakulhatott ki bírói gyakorlat e tekintetben, érdemes a rPp. gyakorlatát felidézni. A rPp. közel hét évtized alatt kiforrott gyakorlata alapján lényeges eljárásjogi szabálysértésnek számított – többek között – amennyiben a felet, vagy képviselőjét nem idézték szabályszerűen a tárgyalásra, a bíróság elmulasztotta az alperest tájékoztatni a felperes keresetmódosításáról, a bíróság nem a kereseti kérelem tárgyában hozott döntést, illetve nem határozott a beavatkozásról, vagy egységes pertársaság esetén mellőzte az egyik alperest, stb. Nem minősült lényeges eljárásjogi szabálysértésnek ugyanakkor, amennyiben a bíróság szakértői bizonyítást rendelt el, holott más bizonyítás is megfelelő lett volna, illetve az sem, amikor a bíróság késlekedett az ítélet írásba foglalásával, stb.[24] Fentiek alapján a távmeghallgatás elrendelése önmagában aligha minősülhet lényeges eljárásjogi szabálysértésnek az új Pp. alapján.
Figyelemmel arra, hogy egyrészről a távmeghallgatás meglehetősen tág alapokon (célszerűség, költségcsökkentés, tanúvédelem), hivatalból, vagy bármelyik fél kérelmére elrendelhető, másrészről a döntés ellen közvetlen jogorvoslat nem áll rendelkezésre, és a távmeghallgatás elrendelése önmagában nagy valószínűséggel nem minősül lényeges eljárási szabálysértésnek, kérdéses, hogy a polgári perben létezik e-olyan kikényszeríthető kötelezettség, mely alapján a bíróságnak fizikai tárgyalást kell tartani. E sorok szerzőjének álláspontja alapján nem, erre tekintettel a fizikai tárgyaláshoz való jogról nem beszélhetünk a polgári perben.
3.1.5. Lex arbitri – A jogértelmezési módszerek végkövetkeztetése
Fentieket összefoglalva, egyrészről a lex arbitri történeti, nyelvtani, rendszertani értelmezései nem támasztják alá a fizikai tárgyaláshoz való jog létezését választottbírósági eljárásban. Másrészről a Vbt. elfogadásával a jogalkotó célja az volt, hogy a polgári per alternatíváját kínálja a gazdasági szereplők számára, annak érdekében, hogy a választottbírák „az állami igazságszolgáltatási szervekhez képest gyorsabban, magas színvonalon” döntsék el a felek jogvitáját. A fenti jogalkotói cél teljesülése meghiúsulna, amennyiben a kötetlenebb, lazább választottbírósági eljárásban létezne a fizikai tárgyaláshoz való jog, úgy, hogy ezzel párhuzamosan a rendes bírósági eljárásában ilyen jog nincs. Ebből következően a logikai-teleologikus értelmezés alapján arra a következtetésre lehet jutni, hogy a hazai lex arbitri alapján választottbírósági eljárásban általánosságban nem létezik a fizikai tárgyaláshoz való jog, így az online tárgyalás választottbírósági eljárásban jogszerű. Ugyanakkor le kell szögezni, hogy online tárgyalás tartása – amennyiben annak technikai feltételei maradéktalanul nem állnak fenn mindkét fél részéről – sértheti a fél egyéb, választottbírósági eljárásban létező eljárási jogát. Így sérülhet a fél joga arra, hogy őt a másik féllel egyenlő elbánásban részesítsék (Vbt. 27. §), illetve a fél azon joga, hogy ügyét előterjeszthesse a választottbírósági eljárásban, mely jogsértések a Vbt. 47. § (2) ad) és ab) pontjai alapján a választottbírósági ítélet érvénytelenítéséhez vezethetnek.[25] Ehhez azonban önmagában az online tárgyalás tartása nem elegendő, ahhoz valamilyen többlet tényállás szükséges.
3.2. Fizikai tárgyaláshoz való jog a felek megállapodása alapján
Ahogy már említettük, a választottbírósági eljárási jog sajátossága, hogy a felek alanyi joguk gyakorlásával tárgyi jogot hoznak létre, amikor az eljárási szabályokat – a Vbt. törvényi keretei között – szabadon állapíthatják meg a Vbt. 30. § (1) bekezdése alapján. Ebből adódik a kérdés, hogy amennyiben a felek választottbírósági megállapodásukban kikötik a fizikai tárgyalást – illetve kizárják az online tárgyalás tartásának lehetőségét –, úgy ezzel létrehozhatják-e a fizikai tárgyalás tartásának kötelezettségét a választottbírói tanács számára? Mennyiben kikényszeríthető ez a kötelezettség? Amennyiben a felek magánautonómiájukkal élve kifejezetten akként rendelkeznek, hogy vitájukat csak hagyományos fizikai tárgyalás tartásával lehet rendezni, egy ilyen tartalmú megállapodás a Vbt. rendelkezéseinek keretei között marad, így a Vbt. 30. § (1) bekezdése alapján érvényes lesz és kötelezettséget keletkeztet a választottbírák számára. A kötelezettség kikényszeríthetőségét a Vbt. 47. § (2) ad) pontjában szabályozott érvénytelenítési ok garantálja, mely alapján a felek megállapodását sértő választottbíróság eljárás a választottbírósági ítélet érvénytelenítéséhez vezethet.[26] A rVbt. ideje alatt fejlődő hazai bírói gyakorlat eddig konzekvens volt abban, hogy a választottbíróság eljárási szabályainak megsértése a felek megállapodásának megsértését jelentette, mely megalapozta a választottbírói ítélet érvénytelenítését.[27] Fentiek alapján megállapítható, hogy amennyiben a felek élnek a Vbt. 30. § (1) bekezdése által biztosított jogukkal, úgy maguk hozzák létre a fizikai tárgyaláshoz való alanyi jogot a választottbírósági eljárásban.
Ugyanakkor fontos megjegyezni, hogy választottbírósági eljárásjog egyik alapintézménye a Vbt. 5. §- által szabályozott „lemondás a kifogás jogáról”, azaz a lemondás vélelme, mely értelmében a választottbírósági megállapodás esetleges megsértését – azonnal, vagy a megszabott határidőben – nem kifogásoló fél elveszíti a jogát arra, hogy később e jogsértésre hivatkozzon.[28] A bírói gyakorlat a rVbt. alatt következetesen alkalmazta a lemondás vélelmét is az érvénytelenítési perekben, mely alól csak a rVbt. kógens rendelkezései jelentettek kivételt, melyek vonatkozásában irreleváns volt a megfelelő időben előterjesztett kifogás.[29] Mivel a Vbt. a fenti szabályokon érdemben nem változtatott, a korábbi bírói gyakorlat a jövőre nézve is irányadó.
Fentieket összefoglalva, amennyiben a felek kifejezetten „fizikai tárgyalás” tartásában állapodnak meg, vagy kifejezetten kizárják az online tárgyalás tartását, úgy a választottbírói tanácsnak kötelessége tiszteletben tartani a felek akaratát, melynek hiánya a választottbírói ítélet érvénytelenítését eredményezheti. Ugyanakkor a választottbírósági eljárásban a félnek – a lemondás vélelme miatt – nyomban panaszolnia kell az eljárási szabálysértést, melynek hiányában az erre alapított érvénytelenítési keresete nem lesz alapos.
4. Összefoglalás
A fentiek alapján megállapítható, hogy belföldi választottbírósági eljárásokban – a fizikai tárgyaláshoz való jog hiányára tekintettel – általánosságban nincs jogi akadálya az online tárgyalás tartásának, ugyanakkor az online választottbíráskodás nem sértheti a felek lex arbitri által biztosított alapvető jogait, így a felek egyenlőségének elvét és a fél jogát arra, hogy ügyét a választottbírósági eljárásban előterjeszthesse. Amennyiben a felek kifejezetten kizárják az online tárgyalást, úgy ezzel gyakorlatilag maguk hozzák létre a fizikai tárgyaláshoz való alanyi jogot. Ilyen esetben az online tárgyalás tartása a választottbírósági ítélet érvénytelenítéséhez vezethet, amennyiben a szabálysértés ellen az azt sérelmező fél megfelelő időben kifogást emel.
[1] Tárgyalás (főnév) Általában a tárgyal igével kifejezett cselekvés, tevékenység, ténykedés, ill. az a cselekvés v. folyamat, hogy vmit v. vmiről tárgyalunk; megbeszélés, megvitatás, tanácskozás. A magyar nyelv értelmező szótára I-VII.kötet, Internetes adatbázis: https://mek.oszk.hu/adatbazis/magyar-nyelv-ertelmezo-szotara/elolap.php Utolsó hozzáférés: 2021.02.19- 16:00
[2] Online jelentése: 1. rendszerhez, hálózathoz kapcsolt 2. közvetlen kapcsolaton alapuló információközvetítő, illetve adatcserélő eljárás. Forrás: Idegen Szavak Gyűjteménye. https://idegen-szavak.hu/ Utolsó hozzáférés: 2021.02.23.15:00
[3] Szinkron Olyan , amelynek bizonyos mozzanata, fázisa egy másik folyamat megfelelő mozzanatával, fázisával idő tekintetében egybeesik; egyidejű. A magyar nyelv értelmező szótára I-VII.kötet, Internetes adatbázis: https://mek.oszk.hu/adatbazis/magyar-nyelv-ertelmezo-szotara/elolap.php Utolsó hozzáférés: 2021.02.19- 16:00
[4] MOÓR GYULA: Bevezetés a jogfilozófiába. Budapest, 1923. Pfeifer Ferdinánd (Zeidler Testvérek) Nemzeti Könyvkereskedésének kiadása. 208
[5] MOÓR GYULA: A magánjogi jogügylet, mint jogforrás. 1938. A „Szladits Emlékkönyv” keretében megjelent értekezés
[6] az Egyesült Nemzetek Szervezete Nemzetközi Kereskedelmi Jogi Bizottsága által 1985-ben kiadott, 2006-ban felülvizsgált nemzetközi kereskedelmi választottbíráskodásról szóló modelltörvény („Modelltörvény”) 19. cikkét
[7] A választottbíráskodásról szóló 2017. évi LX. törvény
[8] Ld. A beavatkozóval kapcsolatban a Vbt. 37. § (3) bekezdését, a fél mulasztásával kapcsolatban a Vbt. 38. § c) pontját, a szakértővel kapcsolatban Vbt. 39. § (2) bekezdését, az ítélet kiegészítésével kapcsolatban a Vbt. 46. § (5) bekezdését.
[9] Lábady Tamás: A magánjog általános tana, Szent István Társulat, Budapest 2017, 170-171.
[10] A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara mellett működő Választottbíróság 2011. március 1. napjától hatályos eljárási szabályzata
[11] Ld. Korábbi Eljárási Szabályzat 7. § (2) bekezdés, 22. § (1) bekezdés 41. § (2) bekezdés.
[12] OKÁNYI Zsolt: A polgári per alternatívája: A magánjogi választottbírósági eljárás /in: A polgári perrendtartás és a kapcsolódó jogszabályok kommentárja III/III., HVG-ORAC, 2018. Szek. Varga István. 2932-2933. Okányi helyesen illeti kritikával a fenti szabályt, hiányolva mögüle a jogpolitikai indokokat, egyúttal felvetve a fordítási hiba lehetőségét is.
[13] Explanatory Note by the UNCITRAL secretariat on the 1985 Model Law on International Commercial
Arbitration as amended in 2006. 32. pont. Magyar nyelven: Az UNCITRAL Titkárság Magyarázata a Nemzetközi Kereskedelmi Választottbíárskodásról szóló 1985. Évi Modelltörvény 2006. Évi módosításához. Fordította: SCHMIDT Richárd – GRITTA Péter. A Kereskedelmi Választottbíróság Évkönyve 2019-2020. 381-395
[14] Ld. a rVbt. 55. § (1) e) pontját. Jóllehet amennyiben az egyik fél a Vbt. 36. § (2) bekezdése alapján kéri a tárgyalást és a tanács e kérésnek nem tenne eleget, akkor az megvalósítaná a Vbt. 47. § (2) bek ad) pont szerinti érvénytelenítési okot.
[15] T/15361. számú törvényjavaslat indokolással - a választottbíráskodásról. Általános Indokolás: (…) /15361. számú törvényjavaslat indokolással - a választottbíráskodásról
(…) A hazai befektetési környezetet a külföldiek számára vonzóbbá teheti, ha belföldön is rendelkezésre áll megfelelő minőségű választottbírósági vitarendezési fórum. A magyarországi választottbíráskodás pedig a gazdasági élet szereplői számára elsősorban akkor jelentheti az állami igazságszolgáltatás, illetve a külföldi választottbíróságok valódi alternatíváját, ha a szabályozási környezet lehetővé teszi, hogy a jogvitát a felek bizalmát élvező, pártatlan és független személyek az állami igazságszolgáltatási szervekhez képest gyorsabban, magas színvonalon eldöntsék. (…)
[16] Ld. 1999/9 VBH I (Legf. Bír. Gfv. VI. 30.111/1999. Számú döntés
[17] KENGYEL Miklós, Magyar polgári eljárásjog (Osiris 2008) p. 86.
VARGA István: A polgári perrendtartás és a kapcsolódó jogszabályok kommentárja I/III., HVG-ORAC, 2018. Szerk. Varga István. („továbbiakban: Pp. Nagykommentár”) 20
[18]HORVÁTH E Írisz, “Az e-tárgyalás a polgári perben. Az e-tárgyalás és a polgári eljárásjog alapelvei”, Infokommunikáció és Jog. (2009) pp. 229-230; KENGYEL Miklós, Magyar polgári eljárásjog. 86.
[19] T/6980. számú törvényjavaslat indokolással - A polgári perrendtartásról szóló 1952. évi III. törvény, valamint egyéb eljárásjogi és igazságügyi törvények módosításáról. Ld. 20. §-hoz fűzött indokolás
[20] Pp. 622-627. §§-ai
[21] Pp. 349. § (3) bekezdés és 365. § (3) bekezdés
[22] Pp. 156. § (1)-(2) bekezdései. Amennyiben azonban az elsőfokú bíróság elutasítja a kifogást, úgy távmeghallgatás végeredményben szintén az elsőfokú ítélet elleni fellebbezésben támadható.
[23] Pp. 381. §
[24] A rPp. bírói gyakorlata alapján lényeges eljárási szabálysértés volt pl. amennyiben a felet, vagy képviselőjét nem idézték szabályszerűen a tárgyalásra, vagy, a bíróság elmulasztotta az alperest tájékoztatni a felperes keresetmódosításáról, . Ld. Pp. Nagykommentár 1615-1616
[25] Vbt. 47. § (2) A választottbírósági ítélet (…) érvényteleníthető, ha (…) az érvénytelenítés iránt indított per felperese bizonyítja, hogy (…) ab) fél a választottbíró kijelöléséről, illetve a választottbírósági tanács eljárásáról nem volt szabályosan értesítve, vagy egyébként nem volt képes az ügyét előterjeszteni; ad) (…) a választottbírósági eljárás (…) nem felelt meg e törvény rendelkezéseinek
[26] Vbt. 47. § (2) A választottbírósági ítélet (…) érvényteleníthető, ha (…) az érvénytelenítés iránt indított per felperese bizonyítja, hogy (…) ad) a választottbírósági tanács összetétele vagy a választottbírósági eljárás nem felelt meg a felek megállapodásának - kivéve, ha a megállapodás ellentétes e törvény kötelezően alkalmazandó szabályával -, vagy ilyen megállapodás hiányában nem felelt meg e törvény rendelkezéseinek
[27] BH2017.126 (Kúria Gfv. VII. 30.089/2016)., BH2016.122 (Kúria Gfv. VII. 30.282/2015).
[28] Vbt. 5. § Azt a felet, akinek tudomása van arról, hogy e törvény bármely, a felek eltérő megállapodását megengedő rendelkezésének vagy a választottbírósági szerződés bármely előírásának nem tettek eleget, és az eljárásban továbbra is részt vesz, anélkül, hogy ezen mulasztás miatti kifogását haladéktalanul, vagy ha arra határidőt szabtak, e határidőn belül bejelentené, úgy kell tekinteni, mint aki a kifogás jogáról lemondott.
[29] BH 2006.7.218 (BH 2006.7.218 (Legf. Bír. Gfv. XI. 30.344/2005. sz.) BH+ 2006.12.562. (Legf.Bír. Gfv.XI.30.369/2005. sz.)
-
Aszimmetrikus fórumválasztás a hazai gyakorlatban régen és ma
Az aszimmetrikus választottbírósági és joghatósági klauzulák a kortárs nemzetközi joggyakorlatban elterjedt fórumválasztó megállapodások, melyek érvényessége és kikényszeríthetősége kapcsán az elmúlt években több jogrendszerben egymásnak ellentmondó döntések születtek. A francia, angol és orosz joggyakorlat jelenlegi tendenciáival részletesen korábbi cikkükben foglalkoztunk. Mivel az aszimmetrikus fórumválasztás problémája a közelmúltban a hazai joggyakorlatban is megjelent, és a közeljövőben várható, hogy hasonló problémával még találkozni fog a magyar jogalkalmazás, a jelen tanulmányban egyrészt visszanyúlunk a hazai jogtörténeti előzményekhez, elemezve az 1945 előtti magyar jogfejlődést, másrészt részletesen megvizsgáljuk a Kúria közzétett eseti döntését és annak kapcsán a különböző szinteken eljárt bíróságok álláspontját az aszimmetrikus fórumválasztással kapcsolatban. Mivel a jelenkori hazai bírói gyakorlat még válaszúton áll az aszimmetrikus fórumválasztás megítélése kapcsán a történeti és külföldi példák szintéziseként megkíséreljük felállítani az aszimmetrikus fórumválasztó megállapodások jogi megítélésének három lehetséges elméleti modelljét, és megpróbálunk támpontot nyújtani a válaszúton a helyes irányba történő elinduláshoz.
Bővebben » -
Válaszút előtt álló hazai jogalkalmazás - Aszimmetrikus választottbírósági és joghatósági megállapodások a nemzetközi gyakorlatban
A globalizációnak és az egyre komplexebbé váló gazdasági tranzakcióknak köszönhetően a nemzetközi vitarendezés területén az elmúlt években megfigyelhető jelenség az aszimmetrikus fórumválasztó megállapodások nemzetközi elterjedése. Annak ellenére, hogy a gyakorlat részéről valós igény van az olyan joghatósági, illetve választottbírósági megállapodásokra, melyek a felek egyike számára több jogot, nagyobb szabadságot nyújtanak a tekintetben, hogy megválassza a vitarendezés típusát, illetve helyét, a bíróságok részéről sokszor ösztönös ellenérzés övezi ezen „nem hagyományos” fórumválasztásokat, melyek több évszázados reflexeknek, illetve anyagi-, és eljárásjogi jogintézményeknek látszanak ellentmondani. A kortárs magyar bírói gyakorlatban eddig egy közelmúltban közzétett eseti döntés erejéig találkozhattunk aszimmetrikus fórumválasztással. Jóllehet az adott esetet a Kúria végül egy másik jogintézmény alapján döntötte el, azonban az ügyben ítélkező három bírói fórum egymásnak ellentmondó következtetései rávilágítanak arra, hogy az aszimmetrikus fórumválasztások jelenkori hazai jogi megítélése korántsem kiforrott. Jogalkalmazásunk így válaszút előtt áll az aszimmetrikus fórumválasztó megállapodások jogi megítélése kapcsán, emiatt célszerű megfontolni az irányt, mivel egy rossz kezdő lépés nehezen visszafordítható, vagy akár irreverzibilis következményekkel is járhat. Ennek elkerülése érdekében a jelen tanulmányban – egy rövid elméleti bevezetést követően – pillanatfelvételt készítünk az aszimmetrikus fórumválasztó megállapodások jelenlegi nemzetközi megítéléséről három olyan nagyobb jogrendszerben, ahol a joggyakorlat az elmúlt években visszatérően találkoztak ilyen típusú klauzulákkal. Az elemzést az angolszász jogcsalád bölcsőjével, az Egyesült Királysággal kezdjük, majd a római-germán jogcsalád egy meghatározó tagjával, Franciaországgal folytatjuk. Ezt követően Oroszország vonatkozó bírói gyakorlatát vizsgáljuk meg. Ez utóbbi ország ugyan a nemzetközi jogfejlődésre gyakorolt hatásában messze elmarad fenti társaitól, azonban az utolsó évtizedben az aszimmetrikus fórumválasztások területén több tanulságos ügyet produkált, amelyek intő példaként szolgálhatnak.
Bővebben » -
A New York-i választottbírósági egyezmény - 60 éve a hazai gyakorlatban
A nemzetközi gazdasági kapcsolatok területén aligha létezik olyan sikeres nemzetközi jogi szerződés, mint a külföldi választottbírósági határozatok elismeréséről és végrehajtásáról szóló, New Yorkban 1958. június 10-én kelt Egyezmény („Egyezmény”). Az Egyezményhez csatlakozott államok száma közelíti a 170 országot, emellett az mintaként szolgált az UNCITRAL 1986. évi nemzetközi választottbíráskodásról szóló modelltörvényének („Modelltörvény”) kidolgozásakor, amelyet hazánk is kiindulási alapnak tekintett a választottbíráskodás közelmúltbeli átfogó szabályozásai során. Figyelemmel arra, hogy az Egyezmény idén ünnepli hazai hatálybalépésének 60. évfordulóját, érdemes áttekinteni az ahhoz kapcsolódó hazai bírói gyakorlatot, választ keresve arra a kérdésre, hogy az mennyiben követi az Egyezmény nemzetközi joggyakorlatában kialakult uralkodó trendeket. Az összehasonlításhoz többek között segítségül hívjuk a közelmúltban magyar fordításban megjelent ICCA Kézikönyvet az Egyezmény értelmezéséhez, amely azzal a céllal készült, hogy az Egyezmény sokszor csak idegen nyelven elérhető külföldi bírói gyakorlatát könnyebben hozzáférhetővé tegye az Egyezményt alkalmazó nemzeti bírák és természetesen valamennyi választottbíráskodással foglalkozó szakember számára.
Bővebben »